ضرورت معرفی اسباب‌بازی‌های مهارتی آموزشی به خانواده‌ها

یک کارشناس معتقد است نگاه نادرست خانواده‌ها به اسباب‌بازی سبب می‌شود ارزش‌های آتی کشور در حوزه نیروی انسانی تامین نشود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده اسباب‌بازی به تاثیر نهادها و سازمان‌های مرتبط در شناخت عمومی از کاربردهای اسباب‌بازی اشاره کرد.
محمدحسین نخ‌چی گفت: «متاسفانه تعریف خانواده‌های ایرانی از اسباب‌بازی در مقایسه با خانواده‌های اروپایی و آمریکایی قدری متفاوت هست، در دیگر کشورها با نگاه آموزشی، مهارتی و تربیتی به اسباب‌بازی‌ها نگاه می‌شود و متاسفانه در خانواده‌های ایرانی اسباب‌بازی ابزاری صرفا سرگرم‌کننده برای بچه‌ها است. از این‌رو در هنگام خرید معیار سرگرمی، بیشتر مد نظر خانواده قرار می‌گیرد که این امر مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت و سبب می‌شود ارزش‌های آتی کشور در حوزه نیروی انسانی تامین نشود.»
او در این راستا اشاره کرد: «البته با توجه به رشد سواد و درک بیشتر خانواده‌ها استفاده از اسباب‌بازی‌های مهارتی و آموزشی رو به افزایش است و تنها مشکل پیش رو قیمت بالای آن‌ها نسبت به اسباب‌بازی سرگرم‌کننده چینی است و قدرت خرید این نوع اسباب‌بازی‌ها کمتر برای خانواده‌های ایرانی مهیا می‌شود.»
نخ‌چی در تعریف و توضیح کاربرد این گونه اسباب‌بازی‌ها گفت: «اسباب‌بازی‌های مهارتی اسباب‌بازی‌هایی هستند که سبب افزایش مهارت‌های فنی کودک شود و آموزش‌هایی نیز به همراه داشته باشد، عموما اسباب‌بازی‌های ساختنی افزایش مهارتِ باز و بسته کردن و تجسم سه بعدی و کار با دست را به همراه خواهد داشت، اگر این اسباب‌بازی‌ها علوم و فنون فیزیکی، مکانیکی، شیمیایی و غیره را نیز به همراه داشته باش،د بسیار مفید واقع خواهند شد.»
او به کاربرد جهانی این دسته از اسباب‌بازی‌ها در آموزش‌های رسمی پرداخت: «در تمامی مراکز آموزشی نوین در سطح دنیا، اسباب‌بازی‌های مهارتی و آموزشی نقش محوری بازی می‌کنند، با ظهور نظام آموزشی  STEMکه تلفیقی از علم، فن‌آوری، مهندس و ریاضی است، اسباب‌بازی حضوری جدی و کامل در آموزش‌های رسمی دارد، اسباب‌بازی‌های که می‌توانند چهار مولفه این سیستم آموزشی را ترکیبی و ریاضیات و علوم را کاربردی کنند و سبب درک عمیق دانش‌آموزان از چرایی آموزش‌ها شوند و به معرفی کاربرد روزمره علوم و ریاضیات در زندگی روزمره بپردازند.
نخ‌چی ادامه داد: این اسباب‌بازی‌ها تحولی ساختاری در نظام آموزشی ایجاد می‌کنند به نحوی که ساختار آموزشی را از آموزش محور به یادگیری محور تبدیل می‌کنند. برندهای بزرگی همچون لگو، فیشر تکنیک، کازموس و... اسباب‌بازی‌های تولید می‌کنند که کانال اصلی عرضه آن‌ها فروشگاه‌های اسباب‌بازی نیستند بلکه مدارس و مراکز آموزشی هستند.
مدیرعامل شرکت مهارت‌افزا خاطرنشان کرد: با توجه به تحولات بنیادین در نظام آموزشی جهان، می‌بایست ساختار آموزش و پرورش در کشور نگاه جدی به بهره‌گیری از اسباب‌بازی‌های مهارتی و آموزشی داشته باشد، متاسفانه بسیاری از تلاش‌هایی که دلسوزان این حوزه انجام داده‌اند با مشکل کم‌تحرکی در آموزش و پرورش مواجه شده است که می‌بایست راهکاری جدی برای برون رفت از این مشکل در نظر گرفته شود.»
وی گفت: «برخی از اسباب‌بازی‌ها صرفا خلاقانه هستند و آموزش و مهارت کمی به همراه دارند مانند بلوک‌های لگو و... برخی دیگر همچون سری تکنیک (Technic) لگو، اسباب‌بازی‌های فیشرتکنیک و تمز اند کازموس هر دو جنبه مهارت و آموزش را به همراه خواهند داشت هر چند که خلاقیت، جزیی جداناپذیر از این دست اسباب‌بازی‌ها نیز هست. البته در این دسته از اسباب‌بازی‌ها، اسباب‌بازی‌های ساده نیز همچون آموزش اعداد و الفبا و غیره هم وجود دارد که پیچیدگی فنی خاصی در طراحی و تولید ندارد.»
این کارشناس به وظیفه‌ی نهادهای مرتبط با کودک و خردسال در آموزش به خانواده‌ها گفت: «جا دارد تا تمامی نهادها و دستگاه‌ها در این امر تلاش کنند و شرایط لازم را برای ایجاد گرایش به این نوع از اسباب‌بازی‌ها ایجاد کنند، متاسفانه در این خصوص فعالیت‌های چشم‌گیری از سوی نهادهای مربوط به حوزه کودک و نوجوان -به جزء کانون پرورش فکری کودکانان و نوجوانان- صورت نمی‌گیرد و دغدغه‌های جدی در این خصوص دیده نمی‌شود. هر چند که تغییر نگرش در خانواده‌ها به دلیل توجه بیشتر به مهارت آموزشی محسوس است و روند کند خود را دنبال می‌کند.
او گفت: در خصوص تبلیغات بازرگانی باید این اشاره را داشت که نمی‌توان منکر اثرگذاری بی‌بدیل تبلیغات شد ولی به دلیل اینکه عموما تولید کنندگان این دست از محصولات ایرانی از متخصصان و مهندسان دانشگاهی هستند و سرمایه چندانی ندارند تبلیغات زیادی در این حوزه نخواهیم داشت.»
در پایان نخ‌چی به نقشی که جشنواره‌ی اسباب‌بازی در این امر می‌تواند بر عهده بگیرد نیز پرداخت: «کمیته علمی جشنواره ملی اسباب‌بازی با توجه به بهره‌گیری از افراد متخصص و دغدغه‌مند در این حوزه، توجه زیادی در برنامه سالانه خود به اسباب‌بازی‌های مهارتی دارد، در سال قبل کارگاه‌های مفصلی را با همکاری لگوی آموزشی داشت و در امسال نیز کارگاه‌هایی را با همکاری فیشر تکنیک برای مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نظر گرفته است. امید است در سال‌های آتی از برندهای ایرانی نیز استفاده شود. در بخش نمایشگاهی نیز می‌شود با تقسیم‌بندی موضوعی محصولات، بخش مهارتی و آموزشی را در جای خاصی از نمایشگاه قرار داد که توجه بیشتری را به خود جلب کنند.»
گفتنی است که این شرکت قرار است هم‌زمان با برگزاری سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی، کارگاهی را ویژه‌ی کودکان و نوجوانان تحت عنوان «دوره آموزشی کاوشگر» برگزار کند.
سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی 24 تا 28 مرداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.