تبدیل خلاقیت به نوآوری

محمدحسین نخ‌چی در کارگاه آموزشی کاوشگر از دوره‌ی آموزشی «ایده تا محصول» و شیوه‌ی آموزشی این دوره و تبدیل خلاقیت بچه‌ها به نوآوری سخن گفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، کارگاه دوره‌ی آموزشی کاوشگر با حضور مهندس محمدحسین نخ‌چی، مدیر کلاس‌های از ایده تا محصول و جمعی از کودکان شرکت‌کننده در این دوره‌ی آموزشی و علاقه‌مندان به این حوزه در حاشیه‌ی سومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی چهارشنبه 25 مرداد از ساعت 14 و 30 تا 16 و 30 دقیقه در سالن کنفرانس شماره یک برگزار شد.
در ابتدای این کارگاه نخ‌چی با تاکید بر این‌که در تربیت نیروی انسانی آینده باید ویژگی‌های دنیای امروز را در نظر داشته باشیم، گفت: نیروی انسانی در آینده باید رهبران فعالیت‌های اقتصادی دانش بنیان باشند.
او در ادامه نماهنگی درباره‌ی این‌که «اقتصاد دانش‌بنیان چیست؟» به نمایش گذاشت تا در ابتدای بحث توضیح‌هایی درباره‌ی این موضوع به مخاطبان ارایه کند.
طبق توضیح‌های ارایه‌ی شده در این نماهنگ «در آینده از علم و دانش برای ایجاد ایده‌های جدید استفاده می‌شود. ارایه ایده به جای صنعت و چرخه‌ی تولید ثروت از دانش اقتصاد دانش‌بنیان نام دارد. همچنین در آینده 60 درصد کودکان ما در مشاغل مرتبط با اقتصاد دانش‌بنیان وارد می‌شوند. و به جای تولید محصول، ایده‌های خود را می‌فروشند.»
نماهنگ بعدی که در این جلسه به نمایش گذاشته شد نسخه‌ی شفابخش نام داشت. در این نماهنگ بر نقش دانش در جامعه که بدون کاهش و استهلاک از آن می‌توان استفاده کرد، تاکید شد. بر خلاف سرمایه یا منابع طبیعی که به اتمام می‌رسند. در مدل جدید دانش کاربردی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل در رشد اقتصادی محسوب می‌شود. 
نخ‌چی در ادامه‌ی این کارگاه به فعالیت 4هزار شرکت دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: در افق 1404 فعالیت 20هزار شرکت دانش‌بنیان پیش‌بینی شده است که در نهایت به اقتصاد مقاومتی می‌رسد.
او با تاکید بر این‌که در کشور ما باید روی نسل دانش‌آموزان کار کنیم و اگر این مساله را در دانشگاه بخواهیم بدان بپردازیم خیلی دیر است، توضیح داد: از همین روی به دنبال ایجاد تفکر هستیم البته مهارت هم مهم است. در دوره‌ی «ایده تا محصول» که بچه‌های حاضر در این کارگاه نیز در آن شرکت کرده بودند، دنبال تبدیل خلاقیت بچه‌ها به نوآوری هستیم.
اعتماد به نفس، ایده‌پردازی، خلاقیت، نوآوری، ریسک‌پذیری، تلاش و پشتکار، شکست‌ناپذیری، صبوری، هدف‌گذاری، رهبری، تفکر عمیق، کار تیمی، مهارت ارایه و سخنرانی در جمع و معرفی کردن کارها، مهارت مذاکره کردن و تصمیم‌گیری فردی و گروهی، مهارت حل مساله، انگیزه بالا و مهارت‌های تجاری مباحثی هستند که به گفته‌ی نخ‌چی در دوره‌ی «از ایده تا محصول» برای تبدیل خلاقیت به نوآوری به بچه‌‌ها آموزش داده می‌شود.
دوره‌ی ایده تا محصول از چند مرحله تشکیل شده است. مرحله‌ی نخست آموزش مهارت‌آموزی، دوم تفکر و خلق ایده، سوم طراحی صنعتی، چهارم نمونه‌سازی، پنجم تجاری‌سازی، ششم بسته‌بندی و تبلیغات و هفتم شرکت در جشنواره است.
نخ‌چی البته تاکید کرد: دوره‌هایی که برگزار می‌شود مخصوص تمام جامعه نیست. هرچند باید فیلترهایی داشته باشیم تا کودکانی که می‌توانند، در این دوره‌ها شرکت کنند؛ چراکه بعضی از ویژگی‌ها ژنتیکی است.
او در بخش دیگر به دوره‌ی آموزشی code.org اشاره کرد که در این دوره‌ی آموزشی دانش‌آموزان، برنامه‌نویسی یاد می‌گیرند. اما نه برای این‌که برنامه بنویسند بلکه برای این‌که یاد بگیرند چه‌گونه و چه‌طور فکر کنند.
stem مدرن‌ترین متد آموزشی در دنیا است که به گفته‌ی نخ‌چی به دنبال ایجاد فرهنگ گرایش به نوآوری و فن‌آوری است.
نخ‌چی توضیح داد: این سیستم آموزشی برای رهبری دنیا طراحی شده است. تاکید آن روی حوزه‌ی علم و فن‌آوری و تربیت دانش‌آموزان در این حوزه است. کشورها در حوزه‌ی علم و فن‌آوری به اقتصاد پویا و بزرگ می‌رسند و می‌توانند در دیپلماسی موفق باشند.
به گفته‌ی نخ‌چی مدارسstem  در کشورهای دیگر بسیار جا افتاده و ایجاد شده اما در کشور ما هنوز این سیستم آموزشی جا نیفتاده است که به سمت آن برویم. در حالی‌که یک سیستم کاملا نظام‌مند آموزشی است. البته از آن‌جا که برنامه‌های stem  در دانشگاه‌های مختلف نیز برگزار می‌شود در دانشگاه شریف نیز با رایزنی مسوولان این واحد ایجاد شده است.
او در توضیح تفاوت این سیستم آموزشی با سیستم آموزشی قدیمی اظهار کرد: در سیستم آموزشی قدیمی بر روی علوم و ریاضی به صورت مستقل کار می‌شد اما در این سیستم آموزشی نوین، همه‌ی علوم همراه با کاربرد آن‌ها آموزش داده می‌شود. برای مثال دانش‌آموز یاد می‌گیرد چرا باید انتگرال بگیریم و چه کاربردی دارد.
نخ‌چی تاکید کرد: به بیان دیگر سیستم آموزشی stem ترکیب علم، فن‌آوری، مهندسی و ریاضی است. زمانی‌که کاربرد آن مساله آموزشی برای دانش‌آموز مشخص شود انگیزه برای یادگیری در دانش‌آموز شکل می‌گیرد.
او همچنین از لگو و فیشتر تکنیک به عنوان دو نمونه اسباب‌بازی ترویج‌کننده فرهنگ گرایش به فن‌آوری و نوآوری  نام برد.
بخش بعدی این کارگاه به معرفی دانش‌آموزان حاضر در این دوره و ایده‌های آن‌ها اختصاص یافت.
مانیا و کیمیا دو دختری بودند که ایده گلخانه فضایی را در مرحله‌ی ساخت ماکت اجرا کردند تا برای تامین غذا در فضا به بشر کمک کند.
پویا و ثنا آموزش فضا از طریق واقعیت مجازی را برای کودکان امکان‌پذیر کرده بودند.
ایده‌ی آرین و امیرعلی ساخت گلایدر اساطیری برای معرفی اساطیر ایرانی و معرفی آن در مقابل اساطیر غربی مثل بتمن و سوپرمن بود. یکی دیگر از بچه‌های حاضر در این جلسه سردار موسی‌زاد بود که با استفاده از علم آیرودینامیک «تونل باد» را ساخته بود که در نمایشگاه‌های خارجی و جشنواره‌های مختلف نیز ارایه شده بود.
بخش پایانی کارگاه به توضیح‌هایی از سوی کامی کازرونی بر روی موضوع رهبری و خودرهبری بچه‌ها اختصاص داشت که برای توضیح این مبحث از بچه‌ها خواست خودشان تجربه‌های‌شان را مطرح کنند.
کارگاه‌های تخصصی سومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا روز 28 مرداد 1396 آخرین روز جشنواره ادامه دارد.