اگر دل‌تان بازی می‌خواهد، این گوی و میدان

اگر دل‌تان برای بازی‌های مخصوص کودکی‌تان تنگ شده، سری به جشنواره ملی اسباب‌بازی به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بزنید.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، وقتی در زندگی شهری و آپارتمانی این روزها بازی‌های قدیمی تبدیل به خاطره شده، دوست داریم بدون خجالت و رودربایستی کنار فرزندان‌مان بازی کنیم و کودکان‌مان با بازی‌های قدیمی آشنا شوند.
به همین دلیل امسال در سالن 2هزار متری فضایی بالغ بر 874 مترمربع و در سالن 3هزار متری، 1324 مترمربع به غرفه‌ها اختصاص ‌داده شده است و در مجموع 90 غرفه در این دوره میزبان تولید کنندگان و عرضه کنندگان اسباب‌بازی است.
همچنین فضایی حدود 550 متر به بیش از 10 بازی از بازی‌های بومی محلی ایران همچون طناب‌کشی، عمو زنجیرباف، یک قل دوقل، لی لی، دوزبازی و... اختصاص داده شده است.
بر این اساس مراجعه کنندگان می‌توانند ضمن یادگیری بازی‌ها به صورت فردی و یا گروهی و خانوادگی در این فضا بازی‌ها را انجام دهند.
بر همین اساس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیشینه‌ای چند دهه‌ای در زمینه اجرای فعالیت بازی‌های بومی، طراحی و ساخت بازی‌های فکری دارد. اجرای انواع بازی‌های فکری و حسی-حرکتی در مراکز فرهنگی هنری، بخشی از فعالیت‌های متنوع کانون در سراسر ایران است.
در همین حال بازی‌ها به دلیل اهمیتی که در مراحل رشد کودکان و نوجوانان دارند، همواره مورد توجه اولیای تربیتی و کارشناسان بوده‌اند و توصیه کارشناسان برای بازی هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان خصوصا با فرزندان‌شان است.
در محل بازی‌های بومی محلی ایران در جشنواره ملی اسباب‌بازی می‌توانید خانوادگی و یا دو به دو همه این بازی‌ها را امتحان کنید. حالا اگر نحوه و روش این بازی‌ها را فراموش کردید، یکی از معروف‌ترین این بازی‌ها را معرفی می‌کنیم:
لی‌لی
ابتدا زمین مستطیل همواری را انتخاب و آن را به شش خانه مساوی تقسیم می‌کنند. از اولین خانه دست راست شماره‌گذاری می‌کنند، به طوری که خانه‌های 1،6،2،5،3و4 در کنار هم قرار می‌گیرند. بیرون دایره با فاصله دلخواه نیم‌دایره‌ای می‌کشند و آن جا را نقطه شروع بازی می‌دانند. قبل از شروع روی مقررات بازی توافق می‌کنند. معمولا خانه چهارم را خانه استراخت قرار می‌دهند. در این جا هر بازیکنی می‌تواند از حالت لی‌لی بیرون بیاید و استراحت کند. در هر نوبت یکی از بازیکنان بازی را انجام می‌دهد، یعنی سنگ را در خانه اول می‌اندازد و بر اساس توافق قبلی که باید بازی مثلا یک ضرب یا چند ضرب باشد با ‍پا سنگ را به ترتیب از خانه‌‌ها عبور می‌دهد تا از خانه 6 به بیرون برود. دفعه بعد سنگ را به خانه 2 و بار سوم خانه 3 و به همین ترتیب سنگ را در خانه‌های بعدی می‌اندازد. برای پرتاب سنگ به خانه 6 که مجاور خانه یک است، باید بازیکن لی‌لی‌کنان خود را به خانه 3 برساند و از آنجا سنگ را پرتاب کند. اگر پای بازیکن یا سنگ روی خط بین خانه‌ها قرار بگیرد بازیکن، سوخته است. بازیکنی که تمام مراحل بازی را با موفقیت به پایان برساند، برنده شده و می‌تواند یکی از خانه‌ها را بخرد به جز خانه چهارم. وقتی فرد خانه‌ای می‌خرد بازیکن دیگر باید با اجازه او از خانه‌اش عبور کنند. گاهی بازیکنی موفق می‌شود تمام خانه‌ها را بخرد.
بازی لی‌لی باعث استقامت و تقویت عضلات و بهبود و سرعت عکس‌العمل‌ها می‌شود.
سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی، به مدت پنج روز از ساعت 14 تا 22 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب در حال برگزاری است.