عروسک‌های کرمانشاه در جشنواره اسباب‌بازی معرفی می‌شود

مربیان کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان شیوه‌ی ساخت عروسک‌های بومی کرمانشاه را در روزهای برگزاری سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی به کودکان و نوجوانان آموزش می‌دهند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌های کرمانشاه میهمان‌های جشنواره اسباب‌بازی شده‌اند.
بر این اساس، مربیان حاضر در نمایشگاه ضمن معرفی این اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌ها به مخاطبان، آن‌ها را در ساخت این کالاهای فرهنگی همراهی می‌کنند.
کیوان لطفی مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر نوسود در این باره گفت: «بوکه باران، ویلکان و فرشته‌ی مهربانی عروسک‌هایی هستند که این روزها به مراجعه کنندگان معرفی می‌شود. ضمن آنکه با اسباب‌بازی‌هایی مثل سوتک و فرفره‌های سنتی نیز آشنا می‌شوند.»
وی درباره‌ی عروسک بوکه باران توضیح داد: «وقتی باران نمی‌آمد عروسک بوکه باران از سوی خانواده‌ها ساخته می‌شد و برای آن لباس می‌دوختند، بچه‌ها همراه خانواده‌های خود راهی کوه می‌شدند و آنجا دعا می‌کردند. خیلی اوقات باران می‌بارید اما اگر باران هم نمی‌آمد، کمی آب روی سر عروسک می‌ریختند تا غمگین نشود.»
لطفی با بیان این که ویلکان عروسک بومی اسلام‌آباد غرب است، ادامه داد: «این عروسک صرفاً نقش یک اسباب‌بازی را بازی می‌کرد. خانواده‌ها دور یک چوب پارچه می‌پیچیدند و برای کودکانشان عروسک می‌ساختند.»
وی در مورد فرشته مهربانی نیز گفت: «این، عروسک کوچکی است که در قنداق نوزاد می‌گذاشتند.»
او همچنین توضیح داد که این عروسک‌ها همچنان در شهرها و روستاهای این استان ساخته می‌شود و شعرهای مرتبط با آن نیز برای کودکان خوانده می‌شود.
سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا روز 28 مرداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری از ساعت 14 تا 22 برگزار می‌شود.