قدیمی‌ترین عروسک ایلامی در تهران

مالوکان قدیمی‌ترین عروسک ایلامی است که هویت آن در غرفه‌ی «محله‌ی اسباب‌بازی» از سوی مربی مسوول مرکز شماره‌ی دو کانون ایلام معرفی و ساخت آن آموزش داده می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سپیده اخلاقی، مربی مسوول مرکز شماره‌ی دو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایلام و مسوول غرفه‌ی استان ایلام در «محله‌‌ی اسباب‌بازی‌» است. در این غرفه ساخت اسباب‌بازی‌های بومی و محلی استان ایلام برای علاقه‌مندان توضیح داده می‌شود.
اخلاقی در این جشنواره عروسک مالوکان را برای بازدیدکنندگان درست می‌کند. او گفت: عروسک مالوکان از عروسک‌های بومی و محلی و قدیمی‌ترین عروسک ایلام است که بچه‌‌های ایلامی با آن بازی می‌کرد‌ه‌اند. در گذشته مادران یا خود بچه‌ها این عروسک را با یک تکه چوب و پارچه درست می‌کردند.
او هدف از آموزش ساخت مالوکان را در جشنواره‌ی اسباب‌بازی آشنایی بچه‌های استان تهران با عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های استان ایلام و معرفی آن‌ها برشمرد.
وی توضیح داد: در گذشته با این عروسک زندگی می‌کرده‌اند و بچه‌های دیروز برای این عروسک خانواده درست می‌کردند و حتی برای آن خانه می‌ساختند.
اخلاقی تجربه‌ی معرفی عروسک‌های بومی و محلی استان ایلام را از سال 84 تا امروز داشته است. او توضیح داد: پیش‌تر در فیلم قلاقیران به کارگردانی مهدی نورمحمدی بازی کرده‌ام. در این فیلم با لباس بومی و محلی ایلام قصه‌ی عروسک مالوکان را می‌گفتم و آن‌را درست می‌کردم. این فیلم بارها در شیراز و دیگر شهرها اکران شده است.
او ادامه داد: در غرفه‌ی «محله‌ی بازی‌ها» هم به بچه‌ها ساخت عروسک مالوکان یا بومی بارونکی و عروسک برکت را آموزش می‌دهیم و هم به آن‌ها عروسک هدیه می‌دهیم. 
به گفته‌ی اخلاقی عروسک بومی بارونکی عروسک باران است. در گذشته وقتی خشک‌سالی بوده با این عقیده عروسک را درست می‌کرده‌اند که این عروسک برای آن‌ها خوش یمن است و باران می‌آید و آبادانی می‌شود.
همچنین عروسک برکت باعث برکت و خیر و رزق و روزی است. عروسک مالوکان هم بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین عروسک ایلام است.
اخلاقی یادآور شد: در پژوهشی که داشته‌ام در روستاهای ایلام مادران به من می‌گفتند با گِل برای عروسک‌های‌مان خانه می‌ساختیم و مالوکان در آن زندگی می‌کرد. به نوعی بچه‌های قدیم زندگی خودشان را در وجود این عروسک شکل می‌دادند.
این مربی فرهنگی کانون همیشه آموزش ساخت عروسک مالوکان را به اعضای کانون ارایه کرده و کارگاه‌های تخصصی برای ساخت این عروسک در مرکز شماره‌ی دو و بقیه مراکز داشته‌ است.
او در پایان، استقبال مخاطبان از غرفه‌ی ایلام در نمایشگاه سومین جشنواره‌ی اسباب‌بازی را عالی توصیف کرد و گفت: چه مادران و چه بچه‌ها علاقه‌ی خیلی زیادی به عروسک‌ها نشان می‌دادند. این امر خیلی خوشایند بود.
سومین جشنواره‌ی اسباب‌بازی روز 28 مرداد به کار خود پایان می‌دهد.