توانمند سازی زنان با یک کلاف، یک عروسک

اگر تا امروز عروسک‌های بافتنی شما را به یاد ماسوله و عروسک‌های بافتنی آن شهرک تاریخی می‌انداخت، اما امروز اگر گذرتان به سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی افتاد، غرفه «عروسک‌های بافتنی عسل» یاد ماسوله را برایتان زنده می‌کند، هر چند که بافنده و طراح این عروسک‌ها معتقد است که کیفیت عروسک‌هایش به مراتب از آن عروسک‌ها بهتر است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نرگس رسولی، 34 سال سن دارد و 6 سال است که کارش شده بافتن این عروسک‌ها، عروسک‌هایی که مشتری خاصی هم دارد که اتفاقا دخترک خانم رسولی است.
عروسک‌های بافتنی حدود 10 تا 15 هزار تومان است، از ‍پینوکیو و بت‌من گرفته تا عروسک‌هایی با لباس‌ و شکل اقوام مختلف ایران، عروسک‌هایی که به گفته رسولی جنس خوبی دارد، راحت و سبک است و جان می‌دهد برای بازی.
این عروسک‌ها و درآمد حاصل از آن‌ها علاوه بر نرگس رسولی، برای چند زن خانه‌دار دیگر نیز سبب خیر شده است. رسولی سفارش کار می‌گیرد و بعد کارها را بین خانم‌های همکارش توزیع می‌کند، به این ترتیب هم خودش و هم آن‌ها به این کار به عنوان یک شغل خانگی نگاه می‌کنند که هم مشغول‌شان می‌کند و هم درآمدی به این شکل به دست می‌آورند.
او که در این کار حرفه‌ای شده است، ادامه می‌دهد: برای بافتن 5 عدد از این عروسک‌ها حدود صبح تا ظهر وقت می‌گذارم، البته ممارست و تمرین فراوان باعث شده به اصطلاح دستم تند شود و بتوانم سریع کار کنم.
رسولی که از استقبال کودکان از عروسک‌هایش خوش‌حال است، می‌گوید: امیدوارم حمایت‌ها و استقبال شهروندان در این روزها بیشتر شود تا زحمت من و همکارانم به نتیجه برسد.
این در حالی است که در دنیا نه تنها همین کسب و کارهای خانگی مورد حمایت‌های متفاوتی از جمله حمایت‌های مالی و خصوصاً کمک در زمینه بازاریابی می‌شوند، بلکه تبدیل به برندهای بزرگی هم شده‌اند، مساله‌ای که در کشور ما اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرد و به نظر می‌رسد چنین نمایشگاه‌هایی می‌توانند نقش مهمی در معرفی و بازاریابی این محصولات داشته باشند.
در همین راستا نهادهای حمایتی از زنان سرپرست خانوار می‌توانند از این ایده‌ها برای توانمندسازی زنان و اشتغال‌زایی برای آن‌ها استفاده کنند. هر چند که در برخی از حوزه‌ها چنین کارهایی برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مورد توجه قرار گرفته است اما با این حال جشنواره ملی اسباب‌بازی که سومین سال برگزاریش را می‌گذراند، ایده‌های نابی برای تقویت کارآفرینی زنان و مردان دارد.
سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی، به مدت پنج روز از ساعت 14 تا 22 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب در حال برگزاری است.