تجربه بازی، ماموریت تولیدکنندگان اسباب‌بازی

نشست «بررسی راهکارهای تولید اسباب‌بازی با رویکرد اقتصادی» با سخنرانی تولیدکنندگان حوزه‌ی اسباب‌بازی برگزار شد. در این نشست سخنرانان بر برابری نظام تولید و توزیع، کیفیت بخشی محصول و تخصص‌گرایی تاکید کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محسن رجبی، حمید بهرامی، یاسر مهری و فریدون واحدی سخنرانان این نشست بودند. در این برنامه تولیدکنندگان اسباب‌بازی، مربیان و مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دیگر علاقه‌مندان حضور داشتند و در پایان نشست نیز سوال‌های خود را مطرح کردند.
مدیرعامل شرکت «بازی تا» نخستین سخنران این برنامه بود. محسن رجبی سخنان خود را با یک مقدمه آغاز کرد: تولیدکنندگان ما پیش از آغاز این فعالیت باید بدانند که ایران در فضای اقتصادی جهان چه جایگاهی دارد. اگر بخواهد ماهیت اقتصادی را بشناسد باید به فضای متغیر کسب و کار و رتبه‌ی جهانی ایران در این بخش توجه کند. وضعیت ما سخت است و شرایط سختی را ‍پشت سر می‌گذاریم. طی اعلام بانک مرکزی رشد کار غیرمولد در ایران در 10 سال گذشته دو برابر شده است و تاکنون نیز سیاست‌های حمایتی در حد شعار باقی مانده است. تولید اولویتی ندارد بنابراین کسی که وارد این وادی می‌شود باید این محدودیت‌ها را بداند.
وی تاکید کرد: اصل موفقیت یک تولیدکننده عدم تکیه‌ی او به سیاست‌های حاکمیتی است. او باید سخت‌کوش و ‍پرتلاش باشد تولید اسباب‌بازی رقابت سختی است و هر سال نیز سخت‌تر می‌شود. افرادی باید وارد این عرصه شوند که ظرفیت‌های انجام تولید را داشته باشند.
رجبی در ادامه‌ی سخنانش به تحلیل مراحل تولید محصول اشاره کرد. وی به تخصص‌گرایی، برون‌سپاری و ظرفیت‌های بازار اشاره داشت: مراحل تولید یک محصول سه بخش است. قبل از تولید، فرآیند تولید و پس از تولید. اگر یک واحد تولیدی بخواهد موفق عمل کند باید سه گام را درست بردارد. نخست تخصص‌گرایی است. این روزها در تمام دنیا شرکتی موفق است که موضوعی را به صورت مویرگی دنبال کند. آنچه که در ایران باید اتفاق بیفتد این است که شرکت‌ها مزیت مطلق و نسبی خود را بشناسند و تخصص‌گرایی را جایگزین شیوه‌های پیشین کنند. چرا که محصولاتی که در یک راستا تولید می‌شوند در بازار، موفق‌تر عمل می‌کنند.
مدیرعامل شرکت «بازی تا» ادامه داد: در تمام دنیا شرکت‌ها «برون‌سپاری» را آغاز کرده‌اند معتقدم فرآیند تولید در ایران برای شرکت‌های نوپا نیز باید این روند را طی کند. برون‌سپاری شاه کلید موفقیت است. شناخت «ظرفیت‌های بازار» نیز در این بین مهم است. این رویه در توزیع نمود پیدا می‌کند. یک تولید کننده یا توزیع را خود انجام می‌دهد، یا بخشی را به توزیع کنندگان واگذار می‌کند یا در مدل سوم به طور انحصاری این امر را به یک مرکز تخصصی می‌سپارد. چرا موفقیت مرهون بهره‌گیری از مدل سوم است؟ چون تولیدکننده تنها باید استراتژی‌ها را تعیین کند و جزییات را به دیگران واگذار کند.
حمید بهرامی مدیرعامل شرکت شکوه پندار دیگر سخنران این نشست بود. وی کپی‌برداری از محصولات خارجی را یک آسیب خواند. ضمن آن‌که بر ساخت اسباب‌بازی با تکیه بر امکانات موجود تاکید داشت.
بهرامی درباره‌ی طراحی اسباب‌بازی در ایران گفت: بخش زیادی از تولیدات این صنعت در زمان طراحی محصول یا تغییر ایده‌های موجود است یا اصل طرح، کپی می‌شود. در هر شرایطی باید نشانه‌ها طراحی شوند و اگر ساخت، بدون این طراحی‌ها آغاز شود با شکست روبرو خواهد شد. در این راه کپی‌برداری رواج دارد تا این طراحی نشانه نیز با زحمت کمتری روبرو باشد؛ اما نکته‌ی مهمی وجود دارد که مورد توجه واقع نمی‌شود: داشتن دانش فنی در طراحی نشانه ضروری است.
بهرامی ادامه داد: بخشی از تولیدکنندگان دارای این توانایی نیستند بنابراین ضروری است که به متخصصان مراجعه کنند که این اتفاق رخ نمی‌دهد. محصول بدون کیفیت و با مشکلات تولید می‌شود و چیزی جز ضرر ندارد.
این تولیدکننده بر فن‌آوری ساخت نیز تاکید داشت: در شرایط فعلی به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان باید وارد بخشی از تولید محصول شوند که فن‌آوری آن در کشور موجود است. و قیمت تمام شده‌ی آن به صرفه خواهد بود. به طور مثال ساخت قالب پلاستیک در ایران به صرفه‌تر است و سبب تولید محصول با کیفیت‌تری با قیمت بهتر می‌شود.
یاسر مهری سخنان خود را به نظام تولید و توزیع اختصاص داد و تولید را از منظر توزیع کنندگان بررسی کرد. این کارشناس گفت: روند تولید و توزیع باید با مشورت و هم‌فکری باشد. کالایی که تولید می‌شود اگر توزیع مناسبی نداشته باشد با مشکل روبرو می‌شود. نظام تولید و توزیع ماموریت مجزا دارند و هدف هر دو فروش حداکثری است اما از دیدگاه توزیع کننده یک تولیدکننده باید چه کند؟
مهری ادامه داد: نیازسنجی قدم اول است. آیا این کالا مورد نیاز است؟ برای تولید آن ‍پژوهش شده است؟ قدم بعدی ارزیابی نمونه‌های داخلی و خارجی است. دوستان نمونه‌های با کیفیت پایین‌تر تولید می‌کنند که قیمت آن از مشابه خارجی بالاتر است . پس مسلم است که نظام توزیع ترجیح می‌دهد این مسوولیت را برگردن نگیرد. چرا که در این جا مساله‌ی «ارزیابی قیمت تمام شده» به عنوان گام سوم مطرح می‌شود و قدرت رقابتی کاملا از بین می‌رود.»
وی در ادامه‌ی سخنان خود ساختارهای مختلف توزیع را تعریف کرد و برای مخاطبان سیستم فروشنده محور و مشتری محور را توضیح داد.
مهری سخنان خود را این‌طور پایان داد: گمان می‌کنم قبل از هر نشستی یک کار، ماموریت تمام تولیدکنندگان است و آن بازی با اسباب‌بازی است. خیلی از تولیدکنندگان فکر می‌کنند اسباب‌بازی برای بچه‌ها و یا مشتری است و خود نگاهی سرگرم کننده به ‌آن دارد و این نگاه غلطی است که سبب توقف آن‌ها می‌شود.
در پایان این برنامه فریدون واحدی، معاون توسعه و مدیریت منابع کانون درباره‌ی نظام حمایتی کانون از تولیدکنندگان و ایجاد فروشگاه کالاهای فرهنگی در سراسر کشور سخن گفت. وی هدف اصلی کانون را حمایت از شرکت‌های خصوصی خواند.
سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران تا روز 28 مرداد 1396 ادامه دارد.