اسباب‌بازی وسیله‌ی کار کودک است

بازی، کار کودکان و اسباب‌بازی وسیله‌ی کار آن‌ها است. این دیدگاه یک آسیب‌شناس گفتار و زبان است که در سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی بیان کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرشاد کامکار با 27 سال سابقه‌ی فعالیت در حوزه‌ی آسیب‌شناسی گفتار و زبان درباره‌ی محصولات ارایه شده در غرفه‌ی «بازی، کار کودک» گفت: ایده من برگرفته از رشته‌ی من و در ارتباط با پروسه‌ی زبان‌آموزی کودکان و تقویت حافظه است که یکی از نیروهای ذهنی کودکان است.  بر اساس رشته‌ی تحصیلی‌ام دو محصول را طراحی و تولید کرده‌ام.
به گفته‌ی کامکار نخستین محصولی که سال گذشته تولید کرده «کی چی می‌خوره؟» و هدف اصلی این بسته‌ی آموزشی، آموزش پرسش‌ واژه‌های کی و چی است. دومین محصول «تقویت حافظه» نام دارد که امسال تولید شده و در واقع هدف اصلی این محصول، تقویت حافظه‌ی دیداری و شنیداری فوری کودکان قبل از دبستان است.
«تقویت حافظه» به صورت دو زبانه و برای دو سال به بالا تهیه شده است. این بسته 16 تا کارت دارد. چهارتای اول دو مفهومی، چهارتای دوم چهار مفهومی، چهارتای سوم 6 مفهومی و چهارتای چهارم هشت مفهومی است که حافظه‌ی دیداری و شنیداری کودک را تقویت می‌کند.
«کی چی می‌خوره؟» نیز 16 کارت دارد که 64 پنجره با 45 مفهوم را شامل می‌شود.
یکی از اصلی‌ترین اهداف این بسته‌های آموزشی- بازی‌ و شیوه‌ی کار با این بسته‌ی آموزشی به گفته‌ی سازنده‌ی آن دخیل کردن والدین در بازی با کودک است تا ارتباط عاطفی و کلامی بیشتری بین کودک و مربی یا والدین وجود داشته باشد که نقش مهمی در رشد زبان و گفتار کودک دارد.
والدین به دلیل سبک زندگی امروز، آن‌قدر با کودکان‌شان ارتباط برقرار نمی‌کنند. اما کامکار بر اساس بازخوردهایی که در سومین جشنواره‌ی اسباب‌بازی دیده است می‌گوید والدین امروز ما دغدغه دارند مهارت‌ها و اهداف آموزشی را در بازی با کودکان پرورش دهند.
او توضیح داد: ما همین بسته‌های آموزشی را می‌توانستیم به صورت لوح فشرده هم منتشر کنیم اما من عامدانه این کار را نکردم تا آن رابطه‌ی عاطفی بین والدین یا مربی با کودک برقرار شود. این نیاز و احساس نیاز را ما امروز بین والدین و کودکان متوجه شدیم و می‌بینیم و والدین هم می‌خواهند تقریبا آن نیازهای عاطفی کودکان را برآورده کنند.
یکی از نیازهای بازار بازی‌ و اسباب‌بازی امروزه تولید اسباب‌بازی برای کودکان با نیازهای ویژه است. کامکار در پاسخ به این پرسش که به عنوان تولید کننده تا چه اندازه می‌بیند به این حوزه بها داده شود، گفت: در ارتباط با این دو نمونه کاری که تولید کرده‌ام بسیاری از همکاران گفتاردرمان‌گر من در سراسر کشور تقاضا کرده‌اند برای آن‌ها پست کنیم. این دو بسته‌ی آموزشی حتی برای کودکان کم‌توان ذهنی و ناشنوا هم قابل استفاده است. 
او در پاسخ به این پرسش که چه اندازه درمان‌گران برای درمان مشکلات کودکان به سراغ بازی می‌روند گفت: قطعا بازی کار کودک و اسباب‌بازی وسیله‌ی کار کودک است. ما باید در مراحل زبان‌آموزی در آموزش زبان و گفتار و اصلاح رفتار از طریق بازی با کودک کار کنیم بنابراین برای بازی باید ابزار لازم را داشته باشیم.
سومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا 28 مرداد 1396 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب ادامه دارد.