کد خبر: 271372
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
فرصتی که به عروسک‌سازی منجر شد

سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی نه تنها فضایی برای آشنایی والدین و کودکان با اسباب‌بازی‌های استاندارد شد، بلکه توانست فرصتی برای عرضه تولیدات زنان سرپرست خانوار شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، یکی از این زنان اقدس خانلر است. او که با عروسک‌های دست‌ساز خودش کنج یکی از غرفه‌ها را اجاره کرده، می‌گوید: سال‌هاست که عروسک می‌ساختم تا سه سال پیش که با مریض شدن همسرم تصمیم گرفتم که عروسک‌ها را برای فروش آماده کنم.
خانلر که 64 سال سن دارد، ادامه می‌دهد: علاوه بر جشنواره ملی اسباب‌بازی در جشنواره‌های دیگری از جمله جشنواره‌ای در برج میلاد نیز شرکت کردم.
از جمله نکته‌های جالب توجه کار خانلر این است که هیچ‌کدام از عروسک‌هایش شبیه هم نیستند و هر کدام شکل و شمایل متفاوتی دارند در حالی که همه عروسک‌ها دختر هستند.
این خانم عروسک‌ساز ارتباط عاطفی جالبی با عروسک‌هایش دارد و حین ساخت با آن‌ها گفت‌وگو می‌کند و به آن‌ها سفارش می‌کند که به هر کجا که می‌روند دختران خوبی باشند و صاحب‌شان را اذیت نکنند.
وقتی از خانلر پرسیده می‌شود که سقف آرزویش در این کار چیست، پاسخ جالبی می‌دهد: من به آرزویم در این کار رسیده‌ام، کودک که بودم نامادری داشتم، همه بچه‌های هم‌سن و سالم عروسک داشتند که البته آن زمان مثل حالا نبود و خرید و فروش عروسک رایج نبود بلکه مادرها برای فرزندان‌شان عروسک می‌ساختند، اما کسی برای من عروسک نساخت و حالا به آرزوی‌ام رسیده‌ام و خودم بیش از 5هزار عروسک تاکنون ساخته‌ام.
علاوه بر اقدس خانلر، زنان سرپرست خانوار دیگری نیز به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در تولید و ساخت اسباب‌بازی نقش داشته‌اند که جشنواره ملی اسباب‌بازی فرصتی برای عرضه و نمایش کارهای آن‌ها بوده است.
سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون، به مدت پنج روز از ساعت 14 تا 22 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب  برگزار شد.