کانون مجموعه ای موفق ، هماهنگ و روشمند در حوزه ی تعلیم و تربیت است

مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در مصاحبه با فصل نامه "آخار" نشریه داخلی کانون استان به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پیرامون کانون و فعالیت های آن پرداخته است.آنچه در پی می آید مشروح این مصاحبه است:

- نظرتان در مورد نحوه ی تعامل کانون استان با آموزش و پرورش چیست؟

اولا به عنوان خادم آموزش و پرورش استان از حضورتان درآموزش و پرورش جهت این مصاحبه سپاسگزاری می کنم و خوشحالم که در راس مجموعه ی کانون استان یک اندیشمند توانمند در حوزه ی تعلیم و تربیت، مسئولیت  مدیریت را به عهده گرفته است. ضمن تبریک به ایشان آرزوی موفقیت برای مجموعه ی کانون دارم. من دو مجموعه ی آموزش و پرورش و کانون را یک مجموعه ی تعلیمی تربیتی می دانم یعنی این که اگر بخواهیم آینده ی فرزندان مان را بیمه کنیم و در حوزه های مختلف مخصوصا در حوزه ی تعلیم و تربیت ارتقا ببخشیم، مطمئنا در حوزه ی آموزش های نظری و عملی و اینکه مبانی تعلیمی، تربیتی روز آموزش و پرورش نقش اول را دارد و در مسائل تربیتی و پرورشی و مخصوصا غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان، کانون نقش سازنده ای دارد. پس اگر بتوانیم یک همکاری جدی و منسجم و هماهنگ داشته باشیم می توانیم نقش اول تعلیم و تربیت را در سطح استان بازی کنیم.

اگر بخواهیم دانش آموز کارآمد اثربخش و پویا داشته باشیم راهی جز پرداختن به حوزه ی تعلیم و تربیت فرزندان مان نداریم. مطمئنا در این عرصه، همکاری بین بخشی آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری می تواند موثر باشد.

ما آمادگی داریم آن چه را که امکانات مان اجازه می دهد با کانون همکاری کنیم تا دانش آموزان را به اهداف متعالی شان برسانیم.

-        جایگاه کانون را در آموزش و پرورش استان چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر من این دو سازمان را نمی شود از نظر موضوع ماموریت از هم تفکیک کرد. این دو سازمان در یک مجموعه همکاری می کنند اما مطمئنا می شود در حوزه های مختلف، ماموریت ها و ظرفیت های جدید برای کانون تعریف کرد. یعنی آنجا که آموزش و پرورش رسمی کشور نمی تواند ورود پیدا کند کانون به جهت تنوع فعالیت ها و امکانات می تواند آنجا نفوذ پیدا کند و کمک کار نظام آموزش و پرورش باشد.

-        نگاه شخصی شما در مورد کانون چیست؟

بنده حدود بیست یا بیست و پنج سال است که به شکل دقیق با فعالیت های کانون آشنا شده ام و موضوع ماموریت این مجموعه را می دانم. در این سال ها به این نتیجه رسیده ام که کانون مجموعه ای موفق و هماهنگ و روشمند در حوزه ی تعلیم و تربیت است و اعتقاد دارم  اگر بتواند از ظرفیت های خارج از سیستم که در شهرها و روستاهای کشور وجود دارد استفاده کند و از امکانات سایر سازمان های فرهنگی کشور استفاده کند می تواند نقش آفرینی جدی در حوزه های مختلف فرهنگی تربیتی داشته باشد. البته یک مدیریت و برنامه ریزی و عمل و نظارت و ارزیابی بسیار جدی لازم است که قطعا با تغییری که در مدیریت کانون صورت گرفته می تواند به افق های روشنی دست یابد.

-        نقش کانون را در رشد مسائل تربیتی چگونه ارزیابی می کنید؟

نمی شود حضور کانون را در مسائل تربیتی دقیق تر دید. واقعیت این است که نمود بیرونی فعالیت های کانون در سطح جامعه زیاد به چشم دیده نمی شود. اخیرا کارهای جدی کانون در این حوزه انجام می گیرد. بحث تابلو های شهر و حضور در مجامع عمومی و نوشت افزار دانش آموزان اقدامات خوبی ست که می تواند نقش کانون را در جامعه پر رنگ تر نشان دهد و حضورش را به عینه نشان دهد و از همه ی ظرفیت های مجموعه ی خود استفاده کند. به وضع موجود قانع نباشد و در فکر ظرفیت های جدید برای رسیدن به وضع مطلوب تری باشد تا در نظام تربیتی و آموزش کشور نقش جدی تری را ایفا کند.

-        مساعدت های شما برای کانون استان چه خواهد بود؟

آموزش و پرورش به لحاظ ماموریت ذاتی که دارد کمک کار نهادهای تربیتی و آموزشی کشور است و در راس هرم تعلیم و تربیت،کانون بخشی از آموزش و پرورش محسوب می شود و از نظر سازمانی هم  رئیس هیئت امنای کانون، خود وزیر محترم آموزش و پرورش است، بنابراین در تخصیص اعتبار و در جهت گیری های اعتباری آموزش و پرورش، مسئولین محترم در این خصوص در سطح کلان اقدامات لازم را انجام خواهند داد اما در خود استان برابر تفاهم ما با مدیر کل کانون استان، جناب آقای لطف الله پور، بخشی از موارد را می توان در خود استان اقدام کرد. موضوع استفاده از امکانات مراکز رفاهی، حضور در جلسات آموزش و پرورش و استفاده از مدارس یا استفاده از کانون های فرهنگی تربیتی مدارس و استفاده از ظرفیت های مدارس و استفاده از مراکز علمی و پژوهش سراها و جاهایی که کانون بتواند برنامه ها و فعالیت های خود را در آنجا اجرایی و عملی کند، ما حاضریم همکاری های لازم را داشته باشیم و من قول می دهم هرچه از دستم بر می آید در جهت ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت های کانون استان  انجام می دهم تا این همکاری و مساعدت برندی برای کانون و آموزش و پرورش در سطح کشور باشد چرا که از همکاری و یکدلی و یکرنگی بوی موفقیت می آید و یقینا ما در این عرصه فعالیت های جدی انجام خواهیم داد و مطمئنا این اقدامات جای دوری نمی رود زیرا فعالیت های کانون هم در راستای تعلیم و تربیت است.

-        برای توسعه ی فعالیت های کانون استان چه پیشنهادی دارید؟

استفاده ی حداکثری از ظرفیت های موجود و ایجاد ظرفیت های جدید. به این معنی که باید از آنچه در استان هست کمک بگیریم مثلا سازمان شهرداری و ارشاد و آموزش و پرورش و سازمان تبلیغات اسلامی که امکانات و بودجه های فرهنگی دارند با ما هماهنگ شوند تا گره های پیدا و پنهان مجموعه را بگشاییم.

شورای محترم شهر و شهرداری و حوزه های فرهنگی و حتی کارخانجات در حوزه ی کارگری و کارمندی ظرفیت های جدیدی هستند که کانون می تواند در آن ها نفوذ پیدا کند، برنامه ریزی کند تا مجموعه ی کانون را حتی در روستاهای محروم به عنوان مجموعه ای موفق و منسجم معرفی کنیم.

-        بابت مصاحبه و قول مساعدت از جناب عالی متشکریم.

 

مصاحبه کننده:زری عابدینی(کارشناس مسئول ادبی کانون آذربایجان شرقی)