افزایش کودکان و نوجوانان شرکت کننده در فعالیت های فرهنگی هنری و ادبی مراکز کانون استان

هادی یوسف‌زاده مدی کل کانون آذربایجان شرقی از افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان خبرداد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان شرقی هادی یوسف‌زاده در مصاحبه با روزنامه همشهری استان آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش کمی و کیفی فعالیت‌های کانون آذربایجان شرقی به سوالات زیر پاسخ گفت:

 

1- مهمترین و شاخص‌ترین برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شامل چه فعالیت‌هایی است؟

بسم ‌الله الرحمن الرحیم با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و تبریک هفته دولت به تمامی دولتمردان عزیز، باید عرض کنم که تمامی 42 عنوان فعالیت مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در پنج بخش فرهنگی، هنری، ادبی، علمی، اسلامی اجرا می‌شود که تماماً بر محور کتاب و کتابخوانی استوار است، فعالیت‌هایی شاخص و البته جذاب هستند که به دلیل نگاه تخصصی به شیوه‌های اجرا، با استقبال مخاطبان عزیزمان مواجه شده است. رشد 20  درصدی تعداد شرکت کنندگان در فعالیت‌های فرهنگی هنری و ادبی و نیز رشد 42 درصدی دفعات اجرای این فعالیت‌ها  به همراه افزایش  50 درصدی امانت کتاب در مقایسه با سال منتهی به تیر ماه، نشان دهنده این موضوع است .فعالیت‌هایی نظیر نمایش عروسکی، نمایش خلاق، پخش و نقد فیلم، عکاسی، انیمیشن، قصه‌گویی، کارگاه‌های شعر و داستان، معرفی شخصیت و وقایع و ایام و ... تماماٌ با استقبال اعضای این مراکز همراه است و مربیان توانمند کانون نیز تلاش می‌کنند هرچه بیشتر بر کمیت و کیفیت این فعالیت‌ها اضافه نمایند.

 

2- در سال‌های اخیر چه برنامه‌های جدید و تاثیر گذاری در مراکز کانون استان داشته‌اید؟

با توجه به اینکه نگاه کانون به نحوه‌ اجرای فعالیت‌ها، نگاه تخصصی و کارشناسی شده است، تلاش داشته‌ایم با این نگاه برنامه‌های جدیدی را در قالب همان سه محور فرهنگی، هنری و ادبی اجرا کنیم. که از آن جمله می‌توانم به برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های ویژه از قبیل مهارت‌های تفکر خلاق، آشنایی با نحوه فعالیت‌ در فضای مجازی و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی اشاره کنم.

 

3 - آیا در سال‌های اخیر تعداد مراکز کانون در سطح استان افزایش یافته است؟

در سال‌های گذشته توانستیم بعد از چند سال توقف در افزایش مراکز، کتابخانه سیار روستایی منطقه آزاد ارس را با همکاری مسئولان عزیز این منطقه راه‌اندازی کنیم تا کودکان و نوجوانان این منطقه مرزی از فعالیت‌های آن بهره‌مند شوند. ضمن آن که در سال گذشته اولین مرکز فراگیر که اختصاص به کودکان و نوجوانان دارای نیاز‌های خاص ( معلول جسمی حرکتی ) دارد در تبریز تجهیز و راه‌اندازی کنیم. رایزنی‌هایی بسیار خوبی با مسئولان استان به ویژه فرمانداران عزیزداشته‌ایم تا بتوانیم امسال کتابخانه‌های سیار روستایی را در سطح استان افزایش دهیم.

 

4- مهمترین برنامه‌های پیش روی کانون استان کدام فعالیت هاست؟

امسال برنامه های گسترده‌ای به لحاض کمی و کیفی در نظر گرفته‌ایم که بخشی از آنها اجرا و بخشی دیگر نیز در ادامه برگزار خواهد شد. افزایش کتابخانه‌های سیار شهری و روستایی، جشنواره‌های قصه‌گویی، آسمان پرستاره و میهمانی از سرزمین کتاب، اجرای طرح استانی توسعه فرهنگ نماز در بین کودکان و نوجوانان، تولیدات فاخر در زمینه سرود، نمایش عروسکی و انیمیشن ، بزرگداشت هفته ملی کودک با برنامه‌های متعدد و متنوع و اجرای طرح توسعه فرهنگ کتابخوانی به همراه گسترش مراکز عرضه تولیدات فرهنگی کانون اعم از کتاب و بازی‌های فکری از جمله این برنامه هاست.

 

و سخن پایانی؟

یکی از اولویت‌های کانون استان که از سال گذشته بیشتر بدان توجه شده است، مشارکت و تعامل با نهادها و دستگاه‌ها و اجرای فعالیت‌های مشترک برای مخاطبان کودک و نوجوان است.

ما در سال گذشته و امسال تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان توسعه عون ابن علی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز، ستاد مبارزه با مواد مخدر استان، اداره کل زندان‌ها، اداره کل امور عشایری استان، سپاه عاشورا و آموزش و پرورش استان امضا کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم با توسعه و تعمیق فعالیت‌های خود حضور موثرتری در برنامه‌های فرهنگی داشته باشیم که برنامه‌های اجرا شده در همین راستا خوشبختانه با استقبال قابل توجه مخاطبان مواجه شده است.

امیدوارم روزی تمام کودکان و نوجوانان مستعد و علاقه‌مند استان بتوانند از فعالیت‌های کانون بهره‌مند شوند.