مدیرعامل: شیرینی فعالیت‌های کانون را به کودکان ایرانی بچشانیم

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استفاده از ظرفیت‌های وزارت آموزش و پرورش را برای گسترش دامنه‌ی فعالیت‌ها و افزایش تعداد مخاطبان مراکز کانون ضروری دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در جمع مربیان و کارکنان کانون استان اصفهان، کانون را سازمانی سخاوت‌مند توصیف کرد و گفت شیرینی فعالیت‌های‌مان را باید در کام کودکان و نوجوانان ایرانی بنشانیم.
وی با اشاره به سخنرانی خود در تاریخ 30 تیر در همدان که مخاطبان کانون را به 5 گروه اعضای مراکز، دانش‌آموزان ایرانی، خانواده‌ها و همه‌ی مردم، کودکان و نوجوانان خارج از مرزهای ایران و مجامع و سازمان‌های بین‌المللی تقسیم کرده بود به صورت ویژه دومین گروه از این تقسیم بندی یعنی همه‌ی دانش‌آموزان ایرانی را مورد توجه قرار داد و از همین راه شیوه‌ی ارتباط کانون با مدارس را تبیین کرد.
حاجیان‌زاده در این زمینه تصریح کرد که تمرکز بر روی اعضای مراکز یعنی حدود 420هزار نفر کودک و نوجوان اقدامی بلند مدت و تاثیرگذار است اما باید تلاش کنیم کانون توانایی‌های خود را بروز دهد و علاوه بر کار عمیق و تاثیرگذار با اعضاء، تمامی دانش‌آموزان ایرانی را مورد توجه قرار دهد.
وی برای این امر دو دلیل عمده مطرح کرد و نخست گفت که معتقدیم نباید هیچ کسی در سراسر کشور از این امکانات محروم باشد و همه بر اساس توان، ظرفیت‌ و علاقه‌ی خود از این امکانات استفاده کنند دست‌کم نباید از این توانایی‌ها بی اطلاع باشند.
مدیرعامل کانون از جذب دانش‌آموزان در مراکز کانون به عنوان دلیل دوم خود برای برقراری ارتباط گسترده‌تر با آموزش و پرورش یاد کرد و افزود: از این راه می‌توانیم تعداد اعضای کانون را - در صورت گسترش تعداد مراکز و مربیان - افزایش دهیم.
بخش دیگری از سخنان حاجیان‌زاده به بحث چگونگی گسترش این ارتباط اختصاص داشت و وی در 5 سرفصل جداگانه این مبحث را تبیین کرد و ابتدا یادآور شد که بسترهایی باید در ستاد کانون فراهم شود تا بتوانیم محصولات کانون را علاوه بر مراکز و فروشگاه‌های خود در اختیار تمامی مدارس و دانش‌آموزان قرار دهیم در این زمینه می‌توان با تجهیز کتاب‌خانه‌های مدارس به کتاب‌ها و محصولات کانون، برگزاری نمایشگاه در استان‌ها و توسعه‌ی اشتراک پستی و کتاب‌خانه‌های سیار روستایی به این هدف دست یافت.
دومین شیوه ارتباط کانون و آموزش و پرورش از منظر مدیرعامل به طراحی برنامه‌هایی برای بازدید گروهی مدارس از مراکز کانون باز می‌گشت و وی خاطر نشان کرد اگر بتوانیم فعالیت‌های جذاب مراکز را با برنامه‌های درسی مدارس (به عنوان مکمل سرفصل‌های درسی) گره بزنیم، در جذب دانش‌آموزان موفق خواهیم بود.
نمایش فیلم و تئاتر در سالن‌های کانون و برپایی کارگاه‌های هنری برای دانش‌آموزان راه‌کار سومی بود که مدیرعامل برای گسترش این ارتباط پیشنهاد کرد.
راه‌کار چهارم حاجیان‌زاده اجرای برخی از فعالیت‌های کانون در مدارس بود و مدیرعامل در این بخش البته ملاحظاتی داشت و گفت این نوع فعالیت‌ها زحمت‌هایی را برای مربیان کانون فراهم می‌کند اما می‌توانیم در برخی از مناسبت‌ها به شکل نمونه و آزمایشی و در صورت تامین هزینه‌های آن از سوی ادارات آموزش و پرورش، به این کار اقدام کنیم.
مدیرعامل کانون در تشریح پنجمین راه‌کار خود به برگزاری جشنواره‌هایی مانند هفته‌ی ملی کودک، یک هفته با کانون و قصه‌گویی اشاره کرد و گفت: این رویدادهای فرهنگی و هنری می‌تواند جایگاه کانون را در افکار عمومی ارتقاء ببخشد و در کنار آن حضور در صدا و سیما نیز به این امر کمک خواهد کرد.
 
احیای برخی از فعالیت‌ها در مراکز
حاجیان‌زاده در ادامه‌ی این جلسه که در مجتمع کانون اصفهان(پل فلزی) برگزار شد به برخی دغدغه‌ها و مسایل و مشکلاتی که از سوی چند تن از کارشناسان و مربیان کانون مطرح شده بود پاسخ گفت و ابتدا احیای برخی از فعالیت‌ها در مراکز کانون مانند عکاسی و فیلم‌سازی و راه‌اندازی برخی از فعالیت‌های جدید را ضروری دانست و البته یادآور شد که به دلیل ذائقه‌ها و علاقه‌های متفاوت مخاطبان باید در این حوزه‌ها تعادل برقرار شود.
وی گسترش تولید فیلم و توسعه‌‌ی مراکز سیار و پستی را از جمله سیاست‌هایی عنوان کرد که به صورت جدی مورد تاکید مسوولان کانون قرار دارد.
به گفته‌ی وی منطقه‌بندی استان‌های کانون هم تغییر کرده است و به‌زودی 5 منطقه‌ی جدید کانون اعلام خواهد شد.
مدیرعامل کانون خاطرنشان کرد که قراردادهای کارکنان کانون زبان با هدف ایجاد امنیت و ثبات شغلی بیشتر در سال آینده بر مبنای شیوه‌نامه‌ای جدید تنظیم می‌شود.
حاجیان‌زاده در ادامه با اشاره به برخی دیدگاه‌ها - که تولید محصولات و اجرای فعالیت‌های فرهنگی را مهم‌تر از رسیدگی به وضعیت معیشتی کارکنان می‌دانند - تصریح کرد که من معتقدم کار اصلی را در آموزش و پرورش معلمان و در کانون مربیان انجام می‌دهند چرا که آنان عامل جذب دانش آموزان به مراکز هستند. هر نوع هزینه‌کردن در این زمینه یک سرمایه‌گذاری فرهنگی محسوب می‌شود.
وی بار دیگر یادآور شد که برای رفع این مشکلات محدودیت‌هایی در قوانین و منابع وجود دارد اما در تلاش هستیم تا بهره‌گیری از کارشناسان زبده راه‌های قانونی را برای رسیدگی به وضعیت معیشتی همکاران مورد بررسی قرار دهیم.
 
خدمات مراکز فراموش نشدند
مدیرعامل کانون به برخی از هدایا و مزایایی که در ماه‌های اخیر به کارکنان کانون تعلق گرفته است اشاره و تاکید کرد که اعطای برخی از این مزایا مانند مرخصی تشویقی به بعضی از کارکنان، به معنی نادیده گرفتن دیگر همکاران نیست و به عنوان مثال در ماه‌های آینده چند روز مرخصی برای همکاران خدماتی نیز در نظر خواهیم گرفت در عین حال همکاران پاره وقت نیز می‌توانند از مرخصی تشویقی شهریور استفاده کنند.
در ادامه‌ی این جلسه محسن فضلی معاون فرهنگی کانون نیز به برخی پرسش‌های همکاران پاسخ گفت.
بر اساس این گزارش در ابتدای این جلسه سیدحامد عسگری‌فر مدیرکل کانون اصفهان با تشکر از تلاش‌های کارکنان و مربیان کانون این استان در تابستان امسال گزارشی از فعالیت‌های کانون ارایه کرد و گفت که تعداد مراکز کانون در سطح استان در حال حاضر60 مرکز فرهنگی، هنری ثابت، سیار و کتاب‌خانه پستی است و بیش از 100 هزار کودک ونوجوان عضو این مراکز هستند.
در ادامه کریم صفیری رییس کانون زبان ایران استان، فرحناز صالحی کارشناس فرهنگی، بهرام صفری مسوول امور مالی، اعظم صرامی مربی مسوول مرکز خمینی‌شهر و سمیرا آذری‌پور مربی هنری کانون استان اصفهان دیدگاه‌های خود را با مدیرعامل در میان گذاشتند.
توجه به حل مشکل مراکز استیجاری کانون زبان ایران، غنی‌سازی بانک کتاب‌های مراکز، توجه به طراحی نقشه‌های مناسب برای ساخت مراکز کانون، برقراری امکان بازنشستگی پیش از موعد برای بانوان شاغل در کانون، توجه به وضعیت معیشت همکاران و تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی، کمبود نیروهای ادبی و هنری، گسترش فعالیت‌های رایانه‌ای کانون، توجه به وضعیت شغلی و بیمه‌ی کارکنان پاره وقت و صدور کارت شناسایی برای آنان و برقراری امکان استفاده‌ی این گروه از مربیان از خدمات رفاهی کانون از مهم‌ترین نکات مطرح شده در سخنان این همکاران بود.