گنجینه‌ ادبیات فولکلور را بازتولید کنید

محمدعلی ضیایی در مراسم بزرگداشت روز ادبیات کودک،ادبیات فولکلور را گنجینه‌ای ارزشمند و غنی برای تولید و باز تولید آثار فاخر ادبی دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌غربی،این شاعر، نویسنده و پژوهشگر که در مراسم صبح شعر به مناسبت بزرگداشت مهدی آذریزدی و روز ادبیات کودک سخن می‌گفت با اشاره به این‌که کودکان و نوجوانان برای خلق اثر گنجینه‌ای ارزشمند به نام ادبیات فولکلور را در اختیار دارند گفت:در ادبیات بومی استان نازلامالار(لالایی‌ها)،تاپماجالار(چیستان‌ها) و بایاتی‌ها می‌توانند منبع الهام برای نوشتن، تولید و بازتولید ادبی باشند.
ضیایی با بیان این‌که کودکان و نوجوانان مطالعه داستان‌های ادبیات کهن را در گام اول مدیون آذریزدی هستند گفت:یکی از دشوارترین کارها نوشتن برای کودکان است و آذریزدی  ادبیات غنی و کهن سرزمین ما را تبدیل به داستان‌هایی ساده،آموزنده و قابل فهم برای کودکان کرده است.
وی در ادامه با اشاره به کتاب کیمیاگر پائولوکوئیلو گفت:آنچه این نویسنده در قالب رمانی پر مخاطب ارائه کرده است برگرفته از یک بیت شعر مولوی است و این امر توجه ما را به گنجی که به نام ادبیات کهن جلب می‌کند.
این نویسنده و پژوهشگر با این توصیه به کودکان و نوجوانان که در امر نوشتن تداوم و پشتکار را فراموش نکنید گفت:معروف‌ترین هنرمندان و نویسندگان کار خود را از پشت همین صندلی‌های رنگی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرده‌اند و کودکان امروز از این ظرفیت و فرصت به بهترین شکل ممکن برخوردار هستند.
وی افزود:هر جا اثری از آثار اعضا کانون به چشم می‌خورد توجه و تعجب خواننده را به خود جلب می‌کند امروز آثار ادبی قوی در دست هست که نویسندگان آن‌ها کانون را آغاز راه و مشوق نوشتن صحیح خود می‌دانند.
شعر خوانی و لالایی خوانی اعضا از برنامه‌های این مراسم بود که با عنوان«واژه واژه کودکی،قصه قصه تا علی»برگزار شد.
در پایان به رسم یادبود هدایایی به آثار برگزیده اعضا اهدا شد.
مراکز کانون پرورش فکری استان نیز برنامه‌های متنوعی از جمله صبح شعر،جلسات نقد کتاب،معرفی شاعران،نویسندگان،تصویرگران،کارگردان‌های فیلم کودک و نوجوان را به همین مناسبت برگزار کردند.
18 تیر سالروز درگذشت مهدی آذریزدی نویسنده کتاب‌های قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب به نام روز ملی ادبیات کودک نام گرفته است.