نیازمند تولید محتوا در حوزه کودکان و نوجوانان هستیم

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی گفت: کمبود محتوا و پژوهش های زیربنایی در حوزه کودکان و نوجوانان در استان از نیازهای این حوزه است و به همین علت ما نیازمند تولید محتوا در این حوزه هستیم.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌غربی، جواد زاهدی روز سه شنبه در نشست بررسی فرهنگ استفاده از شبکه های مجازی در بین نوجوانان با رویکرد کتاب خوانی الکترونیک افزود :کودکان و نوجوانان در عصر کنونی به رغم کمبود محتوا بیش از حد به سوی رسانه ها گرایش پیدا کرده اند.
وی اظهار کرد: باید پژوهش و تحقیق را در این زمینه گسترش داد چرا که خلا موجود در این بخش بسیار محسوس است.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی بیان کرد: با توجه به اینکه حوزه کودک و نوجوان حوزه ای مهم و تاثیرگذار در جامعه است، از تمامی پژوهش ها و پایان نامه های موجود در حوزه کودکان حمایت می شود چرا که حمایت خاص لازمه این امر است.
وی افزود: هم اکنون تکنولوژی های نوین در تمامی محافل ما حضور دارد ولی چگونگی بهره گیری از این تکنولوژی ها جزو دغدغه های خانواده ها محسوب می شود.
وی با بیان ویژگی های کتاب و کتابخوانی در دنیای مجازی اظهار کرد: به رغم توسعه فضا و نیز ظرفیت های فراوان در این حوزه، ادبیات کودکان مورد غفلت واقع شده و این یک معضل است.
محمد رزم آرا کارشناس تکنولوژی های آموزشی نیز در این نشست گفت: باید به دانش آموزان نحوه استفاده هر کدام از شبکه های مجازی را آموزش داد.
وی اظهار کرد: امروز سرگرمی اولین هدف کودکان از حضور در شبکه های اینترنتی است بدون آن که در این زمینه آموزش دیده باشند.
محمد حسین پور کارشناس علوم تربیتی و مدرس دانشگاه ارومیه نیز در این زمینه گفت: هر ابزاری می تواند عملکرد دوگانه ای داشته باشد و هم استفاده مثبت و هم منفی از آن بشود.
وی اظهار کرد: باید به کودکان و نوجوانان نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی را آموخت و در این وادی بنا به وظیفه تربیتی نباید آنها را تنها رها کرد.
حجت الاسلام حسین جباری مدرس دانشگاه ارومیه نیز در این زمینه گفت: هر چند کتاب‌خوانی به روش سنتی جایگزینی نمی تواند داشته باشد اما کتاب‌خوانی به روش الکترونیک نیز می تواند مفید باشد.
وی بیان کرد: نباید از تکنولوژی های جدید بدون هدف استفاده کرد و دچار سر درگمی در فضای مجازی شد.
این نشست با حضور مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بیش از 10 تن از استادان علوم تربیتی، روانشناسی، تکنولوژی آموزشی، دین و الهیات و ارتباطات در ارومیه برگزار شد.
کارشناسان در این حوزه به سوال های مربیان کانون در زمینه فضای مجازی و کودکان پاسخ دادند.