آذربایجان‌غربی آماده حضور در هفدهمین جشنواره سراسری نمایش عروسکی

مرحله استانی هفدهمین جشنواره سراسری نمایش عروسکی در شهریور ماه در استان‌ها برگزار می‌شود.

بازی‌های نمایشی، بازی‌هایی است که به کودک برای درک احساس متقابل و اصلاح رفتار به صورت غیرمستقیم با تأثیرگذاری بر ناخودآگاه کمک می‌کند. این بازی‌ها اهمیت ویژه‌ای در شکل‌گیری ساختار شخصیت کودکان دارد و به والدین و کودکان کمک زیادی می‌کند. این بازی‌ها اهمیت ویژه‌ای در شکل‌گیری شخصیت کودکان دارد و به والدین و کودکان کمک زیادی می‌کند.
کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در روزگاری که دیگر همه چیز دیجیتال شده است می‌توانند نقش عمده‌ای در شکل‌گیری شخصیت کودکان با این بازی‌ها داشته باشند.
به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌غربی، به نقل از روزنامه همشهری، کانون استان برگزاری جشنواره‌های مختلف را در برنامه‌های کاری خود قرار داده است که مرحله استانی جشنواره نمایش عروسکی در شهریور سال جاری در ارومیه برگزار و تیم منتخب به مسابقات سراسری اعزام خواهد شد.
با « زهرا آب‌سوران» معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌غربی گفت و گویی داشتیم.
هفدهمین جشنواره سراسری نمایش عروسکی
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌غربی گفت: این کانون در سال جاری در هفدهمین جشنواره سراسری نمایش عروسکی که با هدف پرورش تفکر نوجوانان با استفاده از هنر نمایش، فراگیری مهارت‌های اجتماعی نوجوانان در تعامل با یکدیگر، فراهم کردن زمینه برای رشد خلاقیت و نوآوری در  بین نوجوانان وگسترش فعالیت‌های نمایشی در تمام مراکز کانون برگزار خواهد شد، شرکت خواهد کرد. لازم به ذکر است مرحله استانی این جشنواره در شهریورماه در استان‌ها برگزار و تیم منتخب به مسابقات سراسری اعزام خواهد شد.
آب‌سوران افزود: این جشنواره شامل بخش‌های نمایش عروسکی صحنه ای(ویژه اعضای نوجوان12 تا 17 ساله کانون)، بخش نمایشنامه نویسی (ویژه همکاران کانونی و اعضای ارشد)، بخش عکاسی نمایش( ویژه اعضای نوجوان) و بخش طراحی پوستر(ویژه همکاران کانونی و اعضای ارشد) خواهد بود. وی درباره داوری جشنواره استانی گفت: دو داور از واحد هنری کانون و یک داور نیز از اساتید این رشته خارج از مجموعه کانون به ارزیابی آثار خواهند پرداخت.
ترغیب برای فعالیت گروهی
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌غربی در پاسخ به این که این فعالیت‌ها چه تأثیری بر کودکان دارد، اظهار کرد: نمایش عروسکی یکی از فعالیت های فرایند محور مراکز فرهنگی هنری کانون است که طی آن مربی ضمن هدایت کودکان و نوجوانان با استفاده از اشیاء و ابزار به عنوان عروسک بر اساس یک متن نمایش، زمینه های مساعدی برای انتقال مفاهیم تربیتی و آموزشی فراهم می‌سازد.
نمایش عروسکی می تواند در ترغیب کودکان و نوجوانان به انجام فعالیت‌های گروهی به عنوان راهی برای سلوک اجتماعی و یادگیری از طریق همیاری، پرورش مهارت های دیداری و شنیداری، تقویت حس زیباشناختی به عنوان روشی برای نگاه تازه به زندگی، پرورش تفکر انتقادی به عنوان راهی برای بررسی پیش فرض ها و... تاثیر داشته باشد.
به گفته آب‌سوران، در مراکز کانون، کارگاه های نمایش عروسکی برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود اما گروه سنی نوجوان(12 تا 17سال) مجاز به شرکت در جشنواره های نمایش عروسکی هستند.
فعالیت منسجم در شهرستان‌ها
وی درباره فعالیت گروه‌های وابسته به کانون افزود: این فعالیت به شکل کارگاهی و فرایند‌محور در اکثر شهرستان‌های استان از جمله ارومیه، مهاباد، سردشت، چالدران، ماکو، خوی، اشنویه، نقده و سلماس برگزار می‌شود که در ایام و مناسبت‌های مختلف به اجرای نمایش عروسکی می‌پردازند.
علاوه براین در شش ماهه دوم سال 94 نیز کانون استان برای اولین بار اقدام به تشکیل «انجمن هنرهای نمایشی» نمود. این انجمن با به کارگیری توانایی‌های به ثمر رسیده و تلاش برای تقویت هر چه بیشتر این استعدادها و با هدف حمایت از اعضای ارشد تربیت‌یافته کانون، معرفی توانایی‌ها و استعدادهای بارور شده به جامعه و استفاده از ظرفیت آن‌ها، ایجاد فرصت بیشتر برای خلق آثار هنری در حوزه کودک و نوجوان و هم‌اندیشی و مشارکت افکار اعضا در قالب این فعالیت شروع به کار نموده است.
اعضای این انجمن با هدایت و کارگردانی یکی از مربیان فرهنگی کانون اقدام به تولید نمایش عروسکی شاد و موزیکال نموده و برای کودکان و نوجوانان علاقمند اجرا نمودند.
در ضمن دومین نمایش کانون استان نیز در حال تولید است که در ماه‌های آتی اجرا خواهد شد.
معاون فرهنگی کانون استان درباره وضعیت فعالیت گروه‌های هنری کانون در شهرستان‌ها، گفت: در شهرستان‌ها نیز ضمن اینکه کارگاه‌های نمایش عروسکی برگزار می‌شود در جشنواره‌های مختلف نمایش عروسکی نیز به شکل فعالانه حضور می‌یابند. لازم به ذکر است یکی از افتخارات مهم کانون استان چاپ چندین جلد کتاب نمایشنامه از مربی مسئول مرکز چالدران، آقای علی‌اکبر پوررسول می‌باشد. همچنین از دیگر افتخارات می‌توان به تولید نمایش عروسکی سرکار خانم شادی پاکزاد مربی فرهنگی مرکز شماره 2 مهاباد در قالب لوح فشرده از سوی دفتر مدیریت آفرینش‌های هنری کانون کشور اشاره کرد.
هادی پناهی خبرنگار روزنامه همشهری