حرکت کانون استان در مسیر سند چشم‌انداز 10 ساله

مدیر کل کانون استان گفت: برنامه‌های کانون آذربایجان‌غربی در سال 96، برای رسیدن به اولویت‌ها بر اساس اهداف و در مسیر چشم‌انداز 10 ساله کانون پیش‌بینی شده است

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌غربی، جواد زاهدی مدیر کل کانون استان که در سمینار یک روزه مسئولین مراکز فرهنگی هنری کانون در ارومیه سخن می‌گفت، با بیان این نکته که سند چشم‌انداز 10 ساله کانون مسیر حرکت برنامه‌ها را مشخص کرده است، گفت: تمامی فعالیت‌ها و برنامه‌های پیش‌بینی شده در حوزه‌های مختلف استان بر اساس این چشم‌انداز تنظیم شده است.
وی توسعه کتاب‌خانه‌های سیار روستایی را یکی از اولویت‌های مهم برنامه‌های کانون در سال 96 عنوان کرد و از مسئولین مراکز خواست تا در جلسات خود با فرمانداران این مهم را مطرح و ارائه خدمات کانون به کودکان و نوجوانان مناطق محروم را در رأس برنامه‌ها قرار دهند.
زاهدی با اشاره به این‌که استقبال کودکان روستایی از کتاب‌خانه‌های سیار شعف و انرژی مضاعف را به کانون هدیه می‌کند، افزود: تلاش خواهیم کرد برنامه‌های کانون را به درب‌ خانه کودکانی که امکان بهره‌مندی از کتاب خانه‌های ثابت ندارند، ببریم.
وی با تأکید بر اهمیت گستره مخاطبان در کانون و جذب و پایدارسازی بیش از پیش اعضا، گفت: یکی دیگر از مهم‌ترین رویکردهای کانون استان در سال 96، توسعه این گستره است تا 570 دانش‌آموز آذربایجان‌غربی هریک به نحوی در قالب عضویت، طرح« کانون مدرسه» و یا فعالیت عام از برنامه‌های کانون بهره مند شده و در دایره مخاطبان قرار گیرند.
زاهدی از نیروی انسانی به عنوان سرمایه اصلی سازمان نام برد و گفت: بها دادن به خلاقیت‌ها، توانمندی‌های مربیان به طرق و شیوه‌های انگیزشی مختلف در برنامه‌های پیش بینی شده است.
مدیر کل کانون استان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در نام‌گذاری سال 96 و تأکید بر این‌که تولیدات کانون فقط کالایی نیست و با تولید صنایع فرهنگی در جهت تولید خدمات گام بر می‌داریم، از مسئولین مراکز خواست با یک نگاه جدی به معرفی نمایندگی‌های عرضه محصولات فرهنگی، زمینه‌های فعالیت آن‌ها را بیش از پیش فراهم کنند.
زاهدی تولید نمایش‌های عروسکی با محوریت موضوعات اجتماعی را یکی از رویکرد‌های مهم تولیدی استان دانست و گفت: گسترش تعامل با سازمان‌های مختلف در مسیر آموزش مسائل روز جامعه و زندگی اجتماعی به کودکان از برنامه‌های پیش‌بینی شده در سال جاری است.
وی با اشاره به محتوای کیفی کتاب‌های کانون، معرفی این کتاب‌ها به افکار عمومی را یکی از راه‌های پررنگ شدن نقش فرهنگی کانون در خانواده‌ها عنوان کرد و افزود: طرح« کانون مدرسه» فرصتی مناسب برای آشنایی دانش‌آموزان با کتاب‌ها است.
زاهدی با اشاره به ادامه طرح« کانون مدرسه» در سال 96 بر اجرای مطلوب و شایسته جشن پایان طرح« کانون مدرسه» در اردیبهشت برای نشان دادن دستاوردهای علمی و عملی این طرح در ارومیه و شهرستان‌ها تأکید کرد.
وی در ادامه سخنان خود به اهمیت آغاز نمایش فیلم‌های کودک و نوجوان در قالب طرح «‌کانون نمایش» در ارومیه و شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: فعالیت سینما کانون می‌تواند انحصار نمایش فیلم‌های کودک را برای کانون رقم بزند تا از این طریق کودکان با تولیدات سینمای کشوری و جهانی در حوزه خود و با استانداردهای جهانی آشنا شوند.
عدم استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر روی سیستم‌های اداری و برای تبادل نامه‌های اداری، استفاده از خدمات الکترونیک، برقراری ارتباط نزدیک با خانواده‌ها، تولید محتوای مناسب برای بارگذاری در پرتال کودک، پایش آمار براساس سامانه هوش تجاری، فراهم نمودن سامانه اتوماسیون اداری برای مراکز کانون در صورت تأمین اعتبارات منظور شده و توجه به اقتصاد کانون از طرق مختلف از جمله عرضه محصولات فرهنگی و تولیدات با محتوای ایرانی اسلامی از دیگر موارد مطرح شده توسط مدیر کل کانون استان بود.
چهارده محور، رویکرد برنامه‌های سال 96
زهرا آب‌سوران معاون فرهنگی کانون استان با طرح چهارده محور دربخش‌های فرهنگی، هنری، ادبی و آموزش و پژوهش، رویکرد برنامه‌های پیش روی کانون آذربایجان‌غربی را در گردهم‌آیی یک روزه مسئولین مراکز در سال 96 اعلام کرد.
آب‌سوران از سوق دادن فعالیت‌های علمی و فرهنگی در مسیر فعالیت‌های پژوهشی، توجه به انگیزش مربیان برای انجام فعالیت‌های پژوهشی و تهیه آرشیو، ارتقاء دانش مربیان و توسعه طرح اقدام پژوهی و آموزش کیفی و تخصصی نیروی انسانی در راستای رشد و تقویت دانش افراد به عنوان چهار محور مهم برنامه‌های واحد آموزش و پژوهش استان نام برد.
وی در ادامه بهره‌گیری درست از فضا و امکانات مجازی، تلاش در جهت رشد و آگاهی و بهبود رفتارهای فردی و اجتماعی، توجه بیشتر به فعالیت‌های علمی و توجه به نظارت و ارزیابی شاخص‌های اختصاصی کانون( تمدیدی و امانت کتاب) را محور برنامه‌های واحد فرهنگی استان بر شمرد و آموزش و ارتقاء سطح آگاهی مربیان، برنامه‌ریزی برای تولید و عرضه آثار اعضا و گسترش دایره پرسش مخاطبان مکاتبه‌ای را به عنوان محور برنامه‌ریزی‌های واحد ادبی استان در سال جاری اعلام کرد.
آب‌سوران افزود: محورهایی که واحد هنری کانون استان در سال 96 براساس آن برنامه‌ریزی و فعالیت خواهد کرد شامل گسترش دامنه فعالیت‌های نمایشی در حوزه تئاتر عروسکی، آموزش کیفی و تخصصی نیروهای انسانی باهدف تقویت سطح دانش و بینش و زمینه‌سازی برای بروز خلاقیت‌های فردی، گروهی بین مربیان و اعضا است.
وی در ادامه تأکید کرد برنامه‌ریزی‌های مربیان در مراکز کانون استان بر اساس محورهای مطرح شده صورت گیرد.
معاون فرهنگی کانون استان در ادامه کسب 24 رتبه بین‌المللی، 16 رتبه ملی و 6 رتبه انسانی از فراخوان‌های غیرکانونی را حاصل تلاش و همت تمامی مربیان کانون در مراکز در سال 95 دانست و افزود: در سال 96 با تقویت توانمندی‌های همکاران این مسیر را به سوی پیشرفت و افزایش ادامه خواهیم داد.
در ادامه مباحث مطرح شده در حوزه معاونت فرهنگی فریبا نیک‌بخت کارشناس مسئول فرهنگی، هنری و ادبی استان چگونگی اجرایی نمودن طرح توسعه کتاب‌خوانی برای پنجمین سال متوالی، توجه به استعدادهای اعضا برای هدایت و تربیت اجتماعی و دینی، برگزاری مداوم جلسات شورای فرهنگی مراکز با حضور اعضا، ضرورت توجه به شاخص‌های اختصاصی خصوصا امانت کتاب، کنترل و پایدارسازی اعضا بازه زمانی و اعضا جدید، پاسخگویی به موقع به مکاتبات در خصوص فراخوان‌ها و شیوه نامه‌ها مورد طرح و بررسی قرار داد.
تقویت اقتصاد کانون زمینه‌ساز پایداری و گسترش برنامه‌‌ها و فعالیت‌ها
یعقوب فیضی‌انهر معاون اداری مالی کانون استان با تأکید بر این مطلب در جمع مسئولین مراکز کانون استان گفت: برای حرکت در مسیر اهداف و اجرایی نمودن سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها نیازمند تأمین منابع مالی از طرق مختلف هستیم.
وی با اشاره به این‌که تأمین این منابع در تعاملات سازمانی نباید فراموش شود، افزود: همان‌گونه که در سند چشم‌انداز 10 ساله کانون نیز آمده، توجه به این مهم و تأکید بر کسب درآمد به عنوان یکی از ضروریات مطرح شده است.
فیضی از سینماهای کانون، تقویت برگزاری کارگاه‌های ویژه هنری، گسترش تقویت و شناساندن مراکز عرضه محصولات فرهنگی و کانون زبان ایران را از مهم‌ترین مسیرهای ممکن برای تأمین برخی منابع مالی مورد نیاز کانون نام برد.
معاون اداری مالی کانون استان همچنین بر برنامه‌ریزی برای ایجاد امکانات و زمینه‌های لازم برای برگزاری کارگاه‌های دوره‌ای اشاره کرد و گفت: مسئولین مراکز تجهیزات و ملزوماتی را که می‌تواند در توسعه و فعالیت این مراکز تأثیرگذار باشد به صورت مکتوب به این معاونت اعلام کنند تا نسبت به تهیه آن‌ها اقدام شود.
یعقوب فیضی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تشکیل کمیته اقتصاد مقاومتی در کانون استان افزود: میانگین هزینه‌های مراکز کانون استان در سال 95 نسبت به سال 94 کاهش داشته است.
وی در ادامه ضمن تأکید بر این‌که مسئولین مراکز می‌توانند در سال 96 با تشکیل کمیته بهره‌وری در مراکز در مسیر کاهش هزینه‌ها حرکت کنند، گفت: بی‌شک مجموعه کانون و حتی هر یک از همکاران کانونی از فواید حاصل از این بهره‌وری و مصرف صحیح بی‌نصیب نخواهند بود.
معاون اداری مالی کانون استان همچنین در سخنان خود به بحث صیانت از حریم امنیت عمومی در دو حوزه حقوق شهروندی و حجاب و عفاف پرداخت و از مسئولین مراکز خواست به اجرایی نمودن نامه‌های ارسالی از طرف ستاد توجه بیش از پیش داشته باشند.
فراهم‌آوردن فضایی امن برای اعضا/ غنا بخشیدن به فعالیت‌های پیشگیرانه
الهام حساس مسئول حراست کانون استان نیز در این نشست با اشاره به رویکرد واحد حراست استان در سال 96 برای فراهم‌آوردن فضایی امن برای اعضا بر غنا بخشیدن به فعالیت‌های پیشگیرانه در این حوزه تأکید کرد و از مسئولین مراکز خواست در این مسیر دقت‌نظر، توجه و همکاری‌های لازم را داشته باشند.
حساس ایمن‌سازی فیزیکی مراکز را از اولویت‌های کاری سال 96 برشمرد و افزود: اعتبارات لازم برای این امر توسط واحد حراست پیشنهاد و در معاونت اداری مالی پیش‌بینی شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرارسیدن ایام انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا بر رعایت قوانین در خصوص عدم تبلیغات انتخاباتی در مراکز کانون و همچنین ممنوعیت استفاده از امکانات دولتی در ساعات اداری و غیراداری برای هرگونه تبلیغ به نفع یا علیه کاندیداها تأکید کرد.
حساس همچنین از مسئولین مراکز خواست در صورت اختصاص مراکز کانون به محل استقرار صندوق‌های اخذ رأی و یا ثبت نام همکاران به عنوان کاندیدای هر یک از انتخابات را به صورت مکتوب به حراست کانون استان اطلاع‌رسانی کنند.‌
پرتال کودک فرصتی برای معرفی فعالیت مربیان
فراز مشهوری مسئول واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات کانون استان با بیان این نکته گفت: مربیان می‌توانند با به اشتراک‌گذاری فعالیت‌هایی که در مراکز با اعضا دارند از این فرصت برای شناساندن تخصص و توانمندی‌های فردی خود و همچنین ظرفیت‌های موجود در مراکز کانون برای آموزش‌های غیرمستقیم کودکان و نوجوانان استفاده کنند.
مشهوری با اشاره به این‌که مخاطبانی از سراسر کشور و حتی خارج از کشور محتوای موجود در پرتال را پیگیری می‌کنند، گفت: پربازدیدترین انیمیشن این پرتال متعلق به ابراهیم حاج‌کریمی مربی فرهنگی کانون استان آذربایجان‌غربی است.
پرسش و پاسخ مسئولین مراکز و همکاران ستادی کانون استان در خصوص احکام کارگزینی، مانده مرخصی‌ها، طبقات شغلی، مشکلات بیمه‌ای همکاران، سیاست‌های حوزه ارتباطی و تبلیغات، ویژه‌برنامه‌های فرهنگی و کانون زبان ایران از دیگر بخش‌های این سمینار یک روزه بود.
در پایان این نشست چهار مرکز که در حوزه جذب و نگهداری اعضا بازه زمانی سال 95 موفق بوده‌اند و همچنین 3 مرکز که بیشترین تعامل و توفیق را در پاسخگویی به مکاتبات و کارهای حوزه اداری مالی داشته‌اند، با اهداء لوح تقدیر مورد تشویق قرار گرفتند.
گردهم‌آیی یک روزه مسئولین مراکز کانون استان روز دوشنبه 28 فروردین‌ماه 96 با حضور مسئولین مراکز ثابت، سیار و پستی استان در سالن مجتمع شهید رسول فرخی ارومیه برگزار شد.