نشست با اعضای ادبی و خانواده‌ی آن‌ها در مرکز یک اردبیل

به بهانه‌ی روز ادبیات کودک و نوجوان مراسمی به مناسبت گرامیداشت این روز و بزرگداشت مهدی آذریزدی با حضور کارشناس ادبی، مربیان ادبی مراکز پنجگانه اردبیل و اعضا ادبی در مرکز یک اردبیل برگزار شد.

اگر کودک نبود لالایی‌ مادر به گوش هیچ کرانه‌ای نمی‌رسید. هیچ چشم مهربانی از لطافت اشعار مادرانه تر نمی‌شد. دنیای کودکی دنیای طراوت و شادابی است، دنیای استعدادهای نشکفته و پنهان درون انسان. برای شکوفا ساختن این استعدادها و خلاقیت‌ها نیاز به صبر و حوصله و شکیبایی است تا کودکان با خلاقیت‌های به بار نشسته روز به روز قله‌های موفقیت را فتح کنند. با این نگاه به کودکی و اهمیت آن باید گفت روز ادبیات کودک و نوجوان بهانه زیبایی است تا پدید آورندگان آثار برای این گروه و فعالان این زمینه مورد تقدیر قرار گیرند.
به بهانه‌ی روز ادبیات کودک و نوجوان مراسمی به مناسبت گرامیداشت این روز و بزرگداشت مهدی آذریزدی با حضور کارشناس ادبی، مربیان ادبی مراکز پنجگانه اردبیل و اعضا ادبی در مرکز یک اردبیل برگزار شد.
در این مراسم مریم علایی، کارشناس ادبی کانون پرورش فکری استان اردبیل به فعالیت‌های بخش آفرینش‌های ادبی کانون اشاره کرده به معرفی روز ادبیات کودک و نوجوان پرداخت.
وی خاطر نشان کرد در گذشته بهایی به ادبیات کودک و نوجوان داده نمی‌شد، اما در قرن حاضر با تلاش شاعران و نویسندگان معاصر طراوت و شادابی به دنیای کودکان و نوجوانان برگشته و در کشور ما نیز این قشر از جامعه مقدمه‌ای برای پیشرفت اجتماع و کسب موفقیت‌های فراوان است.
علایی نقش گسترده‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در پیشبرد اهداف پررنگ شمرده و از مربیان فعال در این زمینه قدردانی کرد و از حاضران خواست تا نقش کودکی و نوجوانی را در زندگی پر رنگ بدانند.
یحیی یوسفی اصل مربی ادبی مرکز 4 اردبیل در این مراسم با پر اهمیت خواندن مبحث کار در حوزه‌ی کودک و نوجوان و سیر تاریخی آن به معرفی پدیدآورندگان آثار کودک و نوجوان به شیوه پرسش و پاسخ پرداخت.
سپس سمیه حسین‌زاده، مربی ادبی مرکز شماره 3 اردبیل، با پخش موسیقی با کلام از ناصر کشاورز فضا را برای معرفی این شاعر آماده کرده و از اعضا خواست در صورت به ازبر داشتن شعر آن را همراهی کنند.
وی در ادامه با نشان دادن پوستری از ناصر کشاورز از اعضا خواست تا حدس بزنند این عکس متعلق به کدام شاعر کانونی است و برای راهنمایی بیشتر نمونه‌ای از کتاب‌های این شاعر را نشان داد و اعضا با هیجان نام شاعران مختلف یادآور شدند.
برنامه مربی ادبی مرکز 3 اردبیل با شرح مختصری از زندگی این شاعر، فعالیت‌های دیگر وی، جدیدترین کارها و معرفی سایت ناصر کشاورز به پایان رسید.
در ادامه‌ی نشست یکی از اعضا ادبی مرکز یک اردبیل به قصه‌گویی خیاط و کوزه از کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب برگزیده (قابوسنامه) پرداخت.
از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این مراسم معرفی "مهدی آذریزدی" توسط مربی مرکز یک اردبیل پری‌ناز ستونه بود. در کنار این معرفی که با همراهی اعضای کارگاه ادبی با اجرای یک فرم، صورت گرفت، اعضا با کمک ماسک‌های طراحی شده‌ی تصویر جلد مجموعه کتاب‌های قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب، این کتاب را برای اعضای شرکت کننده در برنامه، معرفی کرد.
وی در ادامه از خاطره‌ی چگونگی آغاز نگارش این مجموعه‌ی با ارزش از زبان خود نویسنده داستانی نقل کرده و به ارایه‌ی داستان زندگی او پرداخت.
از بخش‌های شیرین و جذاب برنامه، نمایش‌خلاق اعضا ادبی مرکز یک اردبیل با مربی‌گری پری‌ناز ستونه از داستان‌های کتاب «قابوس‌نامه» به نام "مورچه‌ی سرخ" اجرا شد.
در پایان سولماز صادقزاده" مربی پاسخگوی ادبی" با معرفی جوایز و آثار مهدی آذریزدی به بیان دیدگاه بزرگان ادبیات ایران چون محمدعلی جمالزاده و علی اسلامی ندوشن، درباره‌ی این نویسنده پرداخت، در ادامه قصه «دندان سفید» از جلد ششم قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب برگزیده را تعریف کرد.