کارگاه تفکر خلاق به فعالیت‌های تابستانی مراکز کانون رنگ و بوی فلسفی بخشید

کارگاه تفکر خلاق در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره‌ی یک اردبیل با استقبال اعضا و خانواده‌ها روبرو شد و به فعالیت‌های تابستانی مرکز رنگ و بوی فلسفی بخشید.

 

هدایت کارگاه تفکر خلاق را سولماز صادقزاده نصرآبادی مربی پاسخ‌گوی ادبی استان بر عهده دارد در این کارگاه 15 عضو کودک حضور دارند و مرحله به مرحله یاد می‌گیرند چگونه از نیروی تفکر خود استفاده کنند و از اندیشه برای پیش‌برد اهداف خود سود ببرند.

سولماز صادقزاده نصرآبادی با اشاره به ارزش و جایگاه آموزش تفکر خلاق به کودکان گفت: ما در کارگاه تفکر خلاق به دنبال طرحی نو درانداختن هستیم این طرح نو می‌تواند در قالب فعالیت روزانه‌ی مرکز باشد یا در دل یک فعالیت جدید نمود پیدا کند.
وی با تاکید به این‌که کودکان و نوجوانان تفاوت‌های آشکار و نهان با هم دارند و دریافت آن‌ها از اتفاق‌های پیرامون بر اساس توانایی و گستره‌ی درک هر یک فرق می‌کند افزود: تفاوت نگرش‌ها نزد کودکان خود یک راه‌کار است، راه‌کاری برخاسته از یک استدلال که هر کودک بر اساس سطح مهارت خود بروز می‌دهد، وظیفه‌ی کارگاه تفکر خلاق برجسته کردن مهارت اندیشیدن است.
این مربی کانون پرورش فکری خاطر نشان ساخت: کودک با کسب مهارت اندیشیدن خلاق دست به آفرینش می‌زند، ارتباط برقرار کردن می‌آموزد و خوب حرف زدن برایش میسر می‌شود او با تفکر خلاق به پدیده‌ها و اتفاق‌های پیرامون خود دید منطقی پیدا می‌کند و با استدلال خود تلاش می‌کند همه چیز را تجزیه و تحلیل کرده، بفهمد.
صادقزاده از تفکر به عنوان وجه تمایز انسان با سایر مخلوقات هستی یاد کرد و گفت: کودک باید بپرسد تا یاد بگیرد اما برای پرسیدن و البته خوب پرسیدن نیازمند فکر ورزیدن است ما کودک را باید به سوی تقویت فکر، اندیشه و رشد عاطفه سوق دهیم تا صاحب نگرش شده برای زندگی در جامعه توانا شود.
وی تفکر را زینت بخش عقل معرفی کرد و گفت: وقتی به کودک سخن زیبای پیامبر بازگو می‌‌شود که: اگر عقل تجسم پیدا کند سیمایی چون سیمای فرزندم امام حسن(ع) خواهد داشت، از عقل تصویر روشنی در ذهنش نقش می‌بندد در وهله‌ی بعد زیبایی و آراستگی عقل را در گرو اندیشه یادآور می‌شویم لذت این مکاشفه کودک را به درک زیبایی‌‌ها هدایت می‌کند.
از سوی این مربی، پرورش حواس پنج‌گانه، شناخت این حواس که ورودی‌های تفکر و اندیشه هستند، رسیدن به دانش شناخت بخصوص شناخت خداوند، برخوردار کردن کودکان از لذت کشف با اجرای برنامه‌های آزمایش و خطا، شناخت ظرفیت‌ و توانایی‌های خویش، بازی با آینه، معما در قصه از جمله آموزه‌های کارگاه تفکر خلاق بیان شد.