اعضای مرکز 2 اردبیل پای کارگاه نقد نشستند

کارگاه نقد ادبی به منظور استفاده شایسته از اوقات فراغت اعضا و ارتقای سطح مطالعه‌ی آن‌ها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز 2 اردبیل برگزار شد.

حسین قربانزاده کارشناس روابط‌عمومی کانون استان اردبیل که هدایت کارگاه نقد را بر عهده دارد با اشاره به نقش نقد در تشویق کودکان و نوجوانان به مطالعه گفت: نقد مرحله‌ی متعالی مطالعه است که به شناخت ارزش و بهای آثار هنری می‌انجامد و چهره‌ی تازه‌ای از اثر را نشان می‌دهد لذا دعوت کودکان به نقد و تکمیل میل غریزی آن‌ها در پی بردن به چیستی و چرایی‌ها مهم است.
وی به ضرورت آموزش اصول نقد به کودکان و نوجوانان پرداخت و گفت: کودکان و نوجوانان با نقد بیگانه نیستند آن‌ها همواره محیط پیرامون و رفتارهای اطرافیان را به دقت زیر نظر دارند و این دقت در کشف چرایی‌ها در واقع زیربنای نقد است که باید توسط مربیان و والدین به بنای زیبا بدل شود، بنایی که بر سردرش عنوان منتقد جلب توجه خواهد کرد.
کارشناس روابط‌عمومی کانون استان اردبیل گفت: نقد لذت بردن از محیط اطراف است، لذتی که با کشف و معرفت به دست می‌آید لذا باید کودکان را به چنین درجه‌ای از آگاهی سوق دهیم تا یاد بگیرند چگونه با یک اثر ادبی و رفتار اجتماعی مواجه شوند، پی به علل آن ببرند و راه‌های شناخت و درک رخدادها را فرا بگیرند.
وی با تاکید به این‌که هدف کارگاه‌ها، آموزش اصول نقد به کودکان و نوجوانان نیست گفت: در کارگاه نقد تلاش داریم به کودکان بیاموزیم چگونه یک اثر هنری را ببینند، یک کتاب را مطالعه کنند و با خیل چراها به سراغ آن بروند، رفتار و اتفاق‌های را درک کنند و در مورد آن‌ها بیاندیشند،‌ در این کارگاه هم‌چنین اعضا می‌آموزند نقد را در تمام شئون زندگی از آثار هنری گرفته تا پوشاک، رفتار، گفتار و عملکرد خود و اطرافیان مدنظر داشته باشند.
قربانزاده در ادامه افزود: بعد از آشنا کردن اعضا با اهمیت و چگونگی نقد، عمده فعالیت کارگاه حول محور نقد کتاب خواهد بود در این بخش نیز تلاش بر این است مخاطبان بیاموزد، نقد اهمیت دادن به کتاب و نویسنده‌ی آن است و علاوه بر لذت منتقد از درک زوایای پنهان داستان، به خالق کتاب نیز کمک می‌کند در آثار بعدی به رفع نارسایی‌ها و غنای اثر بیشتر اهمیت دهد.