کد خبر: 236668
تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱
بازدید 5851
هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی در مراکز کانون اردبیل

هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی با اجرای برنامه‌های متنوع در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل پشت سر گذاشته شد. هر چند به اعتقاد همه برای اعضا و مربی‌های کانون هر روز روز کتاب و هر هفته هفته‌ی کتاب‌خوانی است اما این یک هفته حلاوت دیگر داشت تا اعضا پای صحبت‌های نویسنده و شاعرها بنشینند و تمام برنامه‌های خود را حول محور کتاب اجرا کنند.
گزارش زیر گوشه‌ای از ویژه برنامه‌های هفته‌ی کتاب را نشان می‌دهد. با امید به این‌که این برنامه‌ها بتواند انگیزه‌ی لازم برای مطالعه‌ی مفید را نزد اعضا و مربیان به‌وجود آورد.
مرکز 2 پارس‌آباد
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره دو پارس‌آباد در اولین روز از هفته کتاب با رونمایی از طرح «بخوان و برنده شو» هفته کتاب را آغاز کرد. در این برنامه که به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی و با حضور مسئولین شهرستان پارس‌آباد برگزار شد این مرکز برنامه‌های هفته کتاب را با شور و اشتیاق بیشتر آغاز کرد.
در ابتدای برنامه تمامی اعضا با ورود مسئولین به کانون هفته کتاب و کتاب‌خوانی را تبریک گفتند. سپس با حضور مسئولینی از ادارات آموزش و پرورش، ارشاد اسلامی، کتابخانه‌های عمومی و مدارس شهرستان پارس‌آباد از طرح کتاب‌خوانی« بخوان و برنده شو» رونمایی شد.
اعضا به همراه مربی ادبی با خواندن هر مصرع از شعر کتاب «خورشیدی این‌جا خورشیدی آن‌جا» واژه کتاب را هم‌خوانی و بر لذت شعرخوانی افزودند. سپس مسئول کتابخانه‌های عمومی شهرستان پارس‌آباد در مورد اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی برای اعضا صحبت کرد.
برنامه ادبی بر بال اندیشه
این برنامه در دارالقرآن با حضور مسئولین و کتاب‌داران شهرستان پارس‌آباد برگزار شد. در این برنامه مربی ادبی و اعضا مرکز شماره دو پارس‌آباد به اجرای برنامه سرود خوانی پرداختند. هدف از اجرای این برنامه ترویج کتاب‌خوانی و ارتقای کیفی دانش و مهارت خوانش کتاب بود که با همکاری مرکز شماره دو و کتاب‌خانه‌های عمومی شهرستان پارس‌آباد برگزار شد.
از دیگر برنامه‌های اجرا شده در روز دوم هفته کتاب اجرای برنامه نامه‌ای به کتاب بود که اعضا به صورت دل‌نوشته حرف‌های دلشان را در قالب نامه‌ای به کتاب نوشتند.
دعوت از رئیس انجمن شعر و ادب شهرستان پارس‌آباد
بختیار علی‌مرادی «مغان‌اوغلی» رئیس انجمن شعر و ادب شهرستان پارس‌آباد، شاعر و نویسنده بیش از پنج جلد کتاب، میهمان اعضای کتاب‌خوان مرکز شماره دو پارس‌آباد بود.
علی مرادی ضمن گفت‌وگوی صمیمی با اعضا کتاب‌خوان چند تا از شعرهای خود را که در زمینه کودک برای اعضا خواند و خاطراتی را از دیدارشان با شاعر بزرگ استاد شهریار به اعضا بازگو کرد و به سئوالات اعضا در مورد نویسندگی پاسخ گفت و اعضا را به استفاده بهتر و بهینه از امکانات کانون توصیه و آنان را به مطالعه‌ی بیشتر تشویق کرد. هم چنین وی چند تا از کتاب‌های خودشان را به اعضای کتاب‌خوان برتر هدیه داد. پایان بخش برنامه‌ها گرفتن عکس با اعضا و مربیان مرکز بود که این عکس در کتابی که در زمینه شعر کودک از ایشان به چاپ خواهد رسید درج خواهد شد.
نقاشی با موضوع کتاب
در چهارمین روز از هفته‌ی کتاب اعضای ثابت هنری نقاشی با موضوع کتاب من را به تصویر کشیدند در این برنامه مربی هنری با دادن توضیحاتی در مورد کتاب و اهمیت خواندن کتاب اعضا را تشویق به کشیدن نقاشی با تکنیک آبرنگ کردند.
نگارش با عنوان کتاب
اعضای کتاب‌خوان مرکز 2 پارس‌آباد در فعالیت‌های کتاب ‌محور هم چون کتاب‌خوانی، پاسخ به سوالات مسابقه «بخوان برنده شو»، دل‌نوشته «من از کتاب آموختم»، معرفی کتاب‌های تازه چاپ شده حضوری فعالانه داشتند.
این فعالیت‌ها با هدف تشویق کودکان و نوجوانان به مطالعه و کتاب‌خوانی، با تاکید بر فعالیت‌های گروهی اجرا و بهترین اثر در طرح دیواری بخوان و برنده شو نصب گردید.
اجرای طرح گنجینه دانش
در این روز مربی با توضیح دادن در مورد نحوه اجرای مسابقه اعضا را به حضور در مسابقه کتاب‌خوانی تشویق کردند. سپس یکی از اعضا با انداختن تاس مسابقه با استفاده از کتاب «من و خارپشت و عروسکم» به یافتن کلمات مترادف پرداختند. این برنامه با هدف توسعه کتاب‌خوانی با محوریت آشنایی با علایم نگارش، مترادف، متضاد، کلمات جدید، پیام کتاب، خلاصه کتاب برگزار شد. و این برنامه در طول سه ماه برای اعضا مرکز برگزار می‌شود.
در طول این هفته از ده نفر از اعضا کتاب‌خوان مرکز شماره دو با اهدای کتاب تجلیل به عمل آمد.
هم‌چنین نمایشگاه تازه‌ها کتاب کانون پرورش فکری در طول هفته برای تمامی اعضا دایر بود.
مراکز مشگین‌شهر
به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، جشن بزرگ کتاب با همکاری مراکز سه‌گانه‌ی مشگین‌شهر و اداره آموزش و پرورش در مرکز شماره 2 برگزار شد.
عسگر جعفری مسئول مراکز مشگین‌شهر ضمن خیرمقدم به دانش‌آموزان و والدین اعضای حاضر در برنامه در مورد اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی صحبت کرد و گفت: همه باهم باید با عزم ملی در جهت تحقق بخشیدن به منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و افزایش میزان مطالعه تلاش کرده و بتوانیم با مطالعه کتاب دانش و معلومات ذهنی خود را بالا ببریم و افراد مفید برای جامعه اسلامی‌مان باشیم.
در ادامه برنامه مربیان مسئول مراکز 1 و 2 مشگین‌شهر مستعلی‌زاده و پیکام ضمن تبریک ایام و قصه‌گویی، شعرخوانی به ارایه مطالبی در مورد جایگاه مطالعه کتاب داستان، شعر، قصه و ... پرداخته و برنامه‌های متنوعی از قبیل نمایش فیلم، مسابقه، روان‌خوانی، معرفی شخصیت و... را در راستای کتاب اجرا نمودند.
در این برنامه با اهدای کتاب از کلیه دانش‌آموزان شرکت‌کننده در برنامه پذیرایی و برنامه در با هم‌خوانی سرود یار مهربان و اهدای جوایز به اعضای فعال کتاب‌خوان مراکز سه‌گانه مشگین‌شهر و دانش‌آموزان منتخب مسابقه به پایان رسید.
نمین
 در نخستین روز از هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی مربیان مرکز فرهنگی نمین، نمایشگاهی از کتاب و محصولات فرهنگی و هنری در سالن مرکز برپا کردند.
به اجرای برنامه‌های کتاب محور با تلفیقی از چند فعالیت فرهنگی و هنری دیگر از جمله: اجرای نمایش خلاق، معرفی کتاب، تهیه‌ی کارت کتاب و... در مرکز پرداختند.
در همین حال به منظور ترویج فرهنگ  مطالعه و تقویت توانمندی‌های ادبی و هنری کودکان ایستگاه "کتاب‌سازی چند تصویر یک کتاب" نیز در مرکز برگزار شد.
در ابتدای این برنامه تصاویری از مجلات در اختیار بچه‌ها قرار گرفت و از آن‌ها خواسته شد با استفاده از این تصاویر به صورت گروهی یک داستان کوتاه بنویسند. سپس مربیان با ارایه‌ی توضیحات، مراحل تهیه کتاب را تشریح کردند و بچه‌ها به ساخت کتاب پرداختند. برنامه‌ی کتاب‌سازی در طول هفته‌ی کتاب همه روزه در مرکز فرهنگی هنری نمین برگزار شد.
  در دومین روز از هفته‌ی کتاب، مربیان به همراه سبد کتاب به مدرسه‌ی دخترانه‌ی ابتدایی مرحوم جعفری رفتند و با همراهی دانش‌آموزان پایه‌های چهارم، پنجم و ششم، با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و معرفی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب‌ها را در اختیار اعضا قرار دادند تا مطالعه کنند و بعد از مطالعه‌ی کتابی که در اختیار داشتند به تصویرسازی و خلاصه‌نویسی آن‌ها بپردازند.
دانش‌آموزان بعد از مطالعه، شروع به تصویرسازی و خلاصه‌نویسی کتاب‌ها کردند و در آخر به آن‌هایی که در کار خود دقت بیشتری داشتند و به خوبی از پس کار برآمده بودند یک کتاب به عنوان جایزه از سوی مربیان اهدا شد. برپایی ایستگاه نقاشی با عنوان"یار مهربان"، دومین برنامه‌ای بود که با حضور بیش از 25 نفر از اعضای کودک و نوجوان در کارگاه نقاشی اجرا شد، شاخص‌ترین هدف برگزاری این ایستگاه، تشویق و ترغیب اعضا به مطالعه‌ی کتاب و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی بین کودکان و نوجوانان بود.
    در سومین روز از هفته‌ی کتاب، مربیان در مراسم صبح‌گاهی مدرسه‌ی ابتدایی جعفری حضور داشتند و در برنامه‌ای از 10 نفر از اعضای فعال و کتاب‌خوان مرکز با اهدای کتاب تقدیر کردند. در این برنامه که بیش از 260 نفر از دانش‌آموزان دبستان جعفری حضور داشتند،
مربیان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی به ویژه فعالیت‌های کتاب‌خوانی را به طور کامل برای معلمان و دانش آموزان تشریح کردند. در ادامه، فرج‌زاده مربی مسئول مرکز از اعضا خواست تا در روزهای باقی مانده از هفته‌ی کتاب، در مرکز حضور پیدا کنند و در فعالیت‌های اجرا شده در راستای هفته‌ی کتاب و کتابخوانی از جمله: بازدید از نمایشگاه و فروشگاه مرکز، جلسات نقد کتاب‌های مختلف به ویژه رمان‌های نوجوان، جشن کتاب من یار مهربانم و... شرکت کنند.
    علاوه بر این، برنامه‌های دیگری نیز در هفته‌ی کتاب اجرا شد از جمله: اعضا به صورت گروهی کتاب‌های موجود در مرکز را با موضوعات مختلف کتاب‌سازی کردند و به نقد و بررسی کتاب‌های شعر به ویژه کتاب‌های رمان نوجوان به همراه مربی ادبی پرداختند. بردن کتاب‌های مرکز به مدارس ابتدایی و امانت آن به دانش‌آموزان از برنامه‌های دیگری بود که در هفته‌ی کتاب اجرا شد.
مرکز 2 مشگین شهر
به مناسبت هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی در مرکز 2 مشگین‌شهر با حضور اعضا و دانش‌آموزان دختر مدرسه شهید ولیزاده کارگاه نقاشی با موضوع (کتاب دوست من) برگزار گردید.
به همین مناسبت مستعلی‌زاده مربی مسئول مرکز، اعضای علاقه‌مند به نقاشی را با خود به محوطه کانون برده و در خصوص کتاب و کتاب‌خوانی و ارزش و جایگاه آن برای اعضا صحبت کردند و اعضا نیز هر کدام یک جمله زیبا از کتاب گفتند. در ادامه اعضا طبق سلیقه‌ی خود بر روی مقوا و با استفاده از مداد شمعی تصاویر زیبایی از کتاب بهترین دوست خود کشیدند و پس از اتمام کار با در دست گرفتن نقاشی‌های خود شعر یار مهربان را بصورت دسته جمعی خواندند.
مرکز گرمی
هم‌زمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی کانون گرمی برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلفی را جهت معرفی این ایام برگزار کرد.
برگزاری مسابقه‌ی کتاب‌خوانی و جلسات نقد و بررسی کتاب، برگزاری جشن کتاب  و معرفی کتاب‌های کودک و  نوجوان و معرفی و تقدیر از 10نفر از اعضا کتاب‌خوان و برتر مرکز، اجرای رمان‌خوانی با اعضا نوجوان، معرفی کتاب‌های تازه منتشر شده کانون با حضور در مدارس، بحث درباره مراحل تولید کتاب، قصه‌گویی امان نامه با توجه به هم‌زمانی هفته کتاب با ایام ماه محرم، اجرای مسابقه گروهی و امانت عروسک دارا و سارا، برگزاری نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی از اهم  برنامه‌ها و فعالیت‌های  انجام شده در طول هفته کتاب و کتاب‌خوانی در مرکز گرمی بود.
مرکز یک پارس‌آباد
بمناسبت هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی ویژه برنامه‌ی «در مسیر داستان» اجرا شد. در راستای دستیابی به اهداف فعالیت‌های کتاب محور انیمیشن "آهوی گردن دراز" به نمایش گذاشته شد.
در این شیوه از مواجهه اعضا با کتاب، انیمیشنی انتخاب و پخش گردید که در قالب کتاب فیلم تهیه و تولید شده است.
در ادامۀ اجرای این برنامه مربی بدون ارایه کتاب موردنظر، انیمیشن را در اختیار اعضا قرار داد و سپس با هدف به چالش کشیدن ذهن اعضا از آن‌ها خواست تا داستانی جدید برای انیمیشن پخش شده به رشته تحریر در بیاورند. پس از نگارش نوشته‌های خلاق متفاوت برای یک انیمیشن، مربی کتاب «آهوی گردن دراز» را برای اعضا معرفی کرد و در جواب کنجکاوی‌های اعضا نسبت به تفاوت اندیشه‌هایشان با اندیشه فکری نویسندۀ کتاب، قسمت‌هایی از آن توسط اعضا روخوانی گردید.
در ادامه کتاب "قصه‌ی دوتا لاک‌پشت تنها" توسط مربی روخوانی شد. در این روخوانی که به روش تصویرسازی جهت افزایش قدرت خیال‌پردازی اعضا انجام گرفت مربی کتاب مورد نظر را روخوانی کرد و اعضا بدون در نظر گرفتن تصاویر داخل کتاب برای داستان ذکر شده تصویرسازی کردند. هدف از این برنامه کتاب محور پرورش خلاقیت ذهنی و شخصیت‌پردازی فکری اعضا بود که در آثارشان به وضوح جلوه‌گری می‌کرد.
به همین مناسبت ایستگاه ادبی با موضوع "کتاب و کتاب‌خوانی" در مرکز با هدف ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و نحوه‌ی زیباشناسی اعضا و نقد کتاب برپا گردید.
در این نمایشگاه که با عنوان"شعر و شعور و کتاب" برگزار شد اعضا تصویرپردازی‌های خود را به همراه شخصیت‌پردازی از کتاب‌هایی که خوانده بودند در قالب ماسک‌های متنوع ارایه دادند.
هم‌چنین آثاری از فعالیت‌های علمی- ادبی کودکان و نوجوانان به همراه نقد کتاب و دست نوشته‌های خلاق آنان در ایستگاه ادبی به نمایش گذاشته شد که درخور توجه و اهمیت بود.
در ویژه برنامه‌ی ایستگاه ادبی شهلا شمس لیستی از اسامی برگزیدگان منطقه‌ای، استانی و کشوری را به همراه لوح‌های آنان و تعدادی از آثار ایشان تهیه و در معرض دید عموم قرار داد. این ایستگاه در طول هفته کتاب برای تمام علاقه‌مندان در مرکز شماره یک پارس‌آباد دایر شد.
مرکز دولت آباد
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز دولت آباد بمناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی همایش بزرگ جشن کتاب را با حضور بیش از 70 نفر از اعضای کودک و نوجوانان در سالن سینمای مرکز برگزار کرد.
اصلانزاده مربی مسئول مرکز در جشن کتاب و کتاب‌خوانی صحبت کرد.
کلیپ فعالیت‌های شش ماهه‌ی اول مرکز از نگاه تصاویر پخش شد. اجرای سرود، شعر خوانی، قصه‌گویی، معرفی کتاب در قالب مسابقه و اهدای جوایز برای نفرات برتر در مسابقات مختلف و تقدیر از اعضای برتر و کتاب‌خوان مرکز از دیگر برنامه‌های این جشن بود.
کوثر1
برنامه‌های متنوعی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کوثر یک به مناسبت هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی اجرا شد.
 برگزاری جشن کتاب اولین برنامه‌ی مرکز بود. این جشن با حضور 70 عضو کودک و نوجوان در سالن سینمای مرکز برگزار شد. اجرای سرود ما کودکانیم، دیکلمه، شعر و مسابقه‌ی کتاب‌خوانی از برنامه‌های این جشن بود. در آخر برنامه 10 عضو برتر کتاب‌خوان با اهدای کتاب تقدیر شدند. پذیرایی از اعضا پایان بخش جشن کتاب بود.
  در طول هفته‌ی کتاب نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی در سالن کتابخانه‌ی عمومی استاد شهریار شهرستان کوثر برگزار شد که دانش‌آموزان مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان دخترانه و پسرانه به همراه معلمان خود در طول هفته از این نمایشگاه بازدید کردند.
در برنامه‌ای دیگر اعضای کانون از کتابخانه‌ی عمومی شهرستان کوثر بازدید کردند.
  مسابقه ی بریده جراید در بین اعضای کودک و نوجوان کانون با همکاری کتابخانه‌ی عمومی برگزار شد. در این مسابقه سه گروه شرکت داشتند. در اختیار هر گروه چند مجله‌ی کودک و نوجوان قرار گرفت. گروه‌ها می‌بایست موضوعی را انتخاب کرده و در مقوای 50 در 70 مطالب و عکس‌های انتخابی خود را از مجلات جدا کرده و به مقوا می‌چسباندند.
  ایستگاه نقاشی با موضوع «بهترین دوست من» با اعضای کودک مرکز در کتاب‌خانه عمومی برگزار شد در این برنامهمسئول کتاب‌خانه به تمام شرکت کنندگان کتاب هدیه داد.
  مرکز یک کوثر با اعضای نوجوان دختر طرح «کرسی کتاب» را برای توسعه‌ی کتاب‌خوانی در مرکز شروع کرد که تا پایان اسفند با این اعضا کار خواهد شد. در این طرح 4 کتاب رمان نوجوان امروز معرفی، خلاصه‌نویسی، نقد و بحث خواهد شد و در صورت امکان با نویسنده‌ی رمان‌ها نیز گفتگوی تلفنی صورت خواهد گرفت.
کتاب‌خانه‌های سیار روستایی استان
دعوت از اولیای اعضا، جهت بازدید از کتاب‌خانه
به منظور آشنایی هر چه بیشتر اولیا با فعالیت‌ کتابخانه‌های سیار روستایی، اولیا ضمن مراجعه به کتاب‌خانه در روستاهای تحت پوشش و بازدید از کتاب‌خانه با فعالیت‌ها از نزدیک آشنا شدند.
در ضمن جلسه‌هایی جهت هم‌اندیشی اولیا با مربی کتاب‌خانه و نیز راه‌های تعامل هرچه بیشتر با کتاب‌خانه و گسترش و توسعه فعالیت‌ها بحث و بررسی شد.
اجرای جشن کتاب
جشن کتاب با شرکت هم‌زمان کتاب‌خانه‌های سیار 2 و 3 اردبیل در روستای آق قلعه با شرکت 34 نفر از اعضای کتاب‌خانه برگزار شد.
در این برنامه فعالیت کاغذ و تا با حضور اعضا اجرا گردید و اعضا با ساخت مداد رنگی با استفاده از کاغذ‌ و ساخت روباه با استفاده از کاغذ‌های رنگی، آشنا شدند و خود به ساخت حجم‌های کاغذی مداد و روباه مشغول شدند.
قصه‌گویی از کتاب شاه میداس و انگشتان جادویی و شعر خوانی و نیز اهدای جایزه به اعضای برتر بخش دیگر این برنامه بود.
اجرای فعالیت ترکیبی بازی و سرگرمی و معرفی کتاب با عنوان گنج‌یابی
این برنامه با شرکت مربی کتاب‌خانه‌های سیار اردبیل در روستای نیار برگزار شد. اعضای کتاب‌خانه از کلاس ششم ابتدایی ضمن آشنایی با شیوه گنج‌یابی با کتاب‌های علمی کتاب‌خانه اشنا شدند.
در این فعالیت بحث علمی هماهنگ با موضوع کتاب‌های مورد معرفی نیز انجام شد و اعضا به سوال‌های طرح شده بوسیله مربیان با محتوای مطالب کتاب‌های مورد معرفی پاسخ دادند. در ادامه، برنامه‌های قصه‌گویی از کتاب آش سنگ، شعرخوانی و روخوانی کتاب انجام شد.
اجرای برنامه کتا‌ب‌سازی
این برنامه با حضور مربیان کتاب‌خانه‌های سیار اردبیل و با شرکت اعضای کلاس پنجم ابتدایی در روستای کنزق برگزار شد. در این برنامه اعضا در گروهای 4 نفره شروع به ساخت کتاب‌هایی با موضوعات علمی، مذهبی و قصه کردند.