جشنواره‌ی فیلم رشد به ایستگاه آخر رسید

مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در کنار آموزش و پرورش استان مجری جشنواره‌ی فیلم رشد بود. فعالیت چند مرکز کانون در قالب گزارش زیر ارایه می‌شود.

مرکز یک مشگین‌شهر
مرکز شماره یک مشگین‌شهر میزبان 8 مدرسه ابتدایی و راهنمایی بود. دانش‌آموزان مدارس استاد شهریار، شهید محمد حسینی، هاجر، شهید حریری، ولیعصر در دو شیفت صبح و بعد از ظهر در سالن سینمای مرکز یک مشگین‌شهر، به ترتیب فیلم‌های جشنواره را تماشا کردند.
در هر اکران 60 دانش‌آموز به تماشای فیلم‌های جشنواره نشستند. کارگاه نقد فیلم و آموزش ساخت انیمیشن نیز در جشنواره برگزارشد.
500 نفر از 8 مدرسه در قالب20 کلاس، 30 فیلم را تماشا کردند. در ابتدای ورود مدارس به سالن سینمای مرکز، مربیان، در مورد فیلم‌ها توضیح دادند. بعد از پخش هر فیلم مربیان به نقد فیلم‌ها پرداختند و از دانش‌آموزان خواستند تا نظر خود را در مورد فیلم بیان کنند.
کارگاه نقد فیلم هر روز برای دانش‌آموزان مدارس برگزار شد. همچنین در حاشیه‌ی برگزاری این جشنواره ، بعد از پخش انیمیشن، مربیان مرکز، با استفاده از امکانات ساخت انیمیشن، مختصری از روش‌های پویانمایی را برای دانش‌آموزان توضیح دادند. معرفی فعالیت‌های کانون و اجرای میان برنامه‌های کانونی مانند مسابقه، پخش شعر و سرود، اهدای جایزه به برندگان مسابقات، معرفی کارگردان‌ها و فیلم‌های آن‌ها از دیگر برنامه‌های اجرا شده در جشنواره بود.
 در خلال اجرای جشنواره، کارشناسان آموزش و پرورش از روند اجرای جشنواره بازدید کردند. در این بازدید قائم مقام ستاد برگزاری جشنواره، کارشناس فناوری و عضو کمیته‌ی فنی و پخش و کارشناس حراست و عضو کمیته‌ی حراست جشنواره حضور داشتند.
بازدید کنندگان ضمن بازدید از سالن پخش فیلم در مورد روند اجرای جشنواره نیز با مربیان مرکز به صحبت نشستند. نحوه‌ی اجرای جشنواره برای بازدیدکنندگان جالب بود و اظهار داشتند که شیوه‌های خلاقانه‌ای برای اجرای جشنواره در این مرکز اتفاق می‌افتد.
فلسفی کارشناس فناوری آموزش و پرورش در حین بازدید از روند آموزش انیمیشن، از مربیان مرکز خواست تا در روزهای آینده اطلاعات خود را در زمینه‌ی ساخت فیلم و پویانمایی در اختیار آموزش و پرورش و آموزش معلمان قرار دهند.
علیدخت کارشناس حراست نیز ضمن ابراز خرسندی از آشنایی با این مرکز، خواست تا کانون ارتباط بیشتری با آموزش و پرورش داشته باشد.
وی هم‌چنین از ظرفیت بالای این مرکز برای کار با کودکان و نوجوانان سخن گفت و خواست تا لیست فعالیت‌های کانون در طول سال در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد و ارتباط بین کانونو آموزش و پرورش تنگاتنگ‌تر شود. بازدید از امکانات آموزشی، تلسکوپ، میکروسکوپ وامکانات کتابخانه‌ای،کارگاه‌های آموزشی و ... از سایر برنامه‌های کارشناسان بود.
مرکز یک کوثر 
مرکز یک کوثر با همکاری اداره‌ی آموزش و پرورش شهرستان کوثر جشنواره‌ی فیلم رشد را در مدت 4 روز با دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان پسرانه و دخترانه در سالن سینمای مرکز برگزار کرد.
در این جشنواره بعد از پخش هرفیلم، اکرم راضی مربی مسئول مرکز از دانش‌آموزان نظرخواهی کرده و فیلم پخش شده مورد نقد و بررسی قرار می‌گرفت.
هم‌چنین در خلال برنامه‌های جشنواره فعالیت‌های کانون و کارگاه‌های ویژه تابستان برای دانش‌آموزان معرفی شد.
مرکز جعفرآباد
مرکز جعفرآباد با حضور کلیه‌ی مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در مکان سالن آمفی تئاتر کانون جعفرآباد میزبان جشنواره‌ی فیلم فجر بود.
در جلسه‌ی افتتاحیه چهل و چهارمین جشنواره‌ی فیلم رشد مسئولین، اعضای شورای شهر و رئیس آموزش و پرورش جعفرآباد حضور داشتند.
در خلال پخش فیلم ویژه برنامه‌های متنوع برای اعضا و دانش آموزان اجرا شد.
 برای دانش‌آموزان پایه‌های ابتدایی بعد از صحبت در خصوص فعالیت‌های کانون و تشویق برای جذب و تمدید عضویت وثبت‌نام در کارگاه‌های تابستانی، برگزاری مسابقه، قصه‌گویی، شعرخوانی و اهدای جوایز به کتاب‌خوانان و خلاصه‌نویسان در نظر گرفته شده بود.
برای اعضا و دانش‌آموزان پایه‌های راهنمایی قبل از تماشای فیلم در خصوص نقد و بررسی فیلم توضیح داده می‌شد سپس دانش‌آموزان در کارگاه نقد حاضر شده در خصوص کم وکیف فیلم به نقد و بررسی می‌نشستند.
 اجرای این فعالیت با استقبال بی‌نظیر اعضا و معلمان و مسئولان آموزش و پرورش مواجه شد. در پایان جشنواره از گروه‌هایی که به شایستگی و بصورت فعال در کارگاه نقد فیلم شرکت کرده بودند با اهدای جایزه تقدیر شد. قرار شد این گروه در تابستان با تشکیل کارگاه نقد فیلم به نقد و بررسی فیلم‌ها و انیمیشن‌های کانونی بپردازند.
برپایی نمایشگاهی از آثار فرهنگی، هنری و ادبی و کاردستی، سفال‌گری، نقاشی، نشریه‌نگاری، خوشنویسی، شعر، داستان و قطعه ادبی و هم‌چنین برپایی نمایشگاهی از محصولات فروش کانون از دیگر برنامه‌های جشنواره بود که اعضا و دانش‌آموزان پس از تماشای فیلم‌ها و شرکت در برنامه‌های کانون از نمایشگاه تشکیل شده نیز بازدید کردند.
در روز اختتامیه جشنواره رئیس آموزش و پرورش از همکاری کانون پرورش فکری جعفرآباد در خصوص اجرای متنوع فعالیت‌ها تقدیر و تشکر کرد.
مرکز یک پارس‌آباد
مراسم افتتاحیه با حضور رئیس اداره آموزش و پرورش و مسئولین شهرستان برگزار شد.
رئیس اداره آموزش و پرورش در سخنانی هدف از برگزاری جشنواره‌ی فیلم رشد را آشنایی دانش‌آموزان با فیلم‌های تولید شده با موضوع‌های علمی، تربیتی و آموزشی عنوان کرد و از آن‌ها خواست به نحو احسن از این فرصت استفاده کنند.
کارگاه‌های مختلف شامل کاردستی، نقاشی،‌ نقد فیلم و معرفی فعالیت‌های کانون برای دانش‌آموزان اجرا شد.
مرکز انگوت
چهل و چهارمین جشنواره‌ی فیلم رشد با حضور بخشدار انگوت، رییس آموزش و پرورش، کارشناس تکنولوژی استان و وزارت آموزش و پرورش و جمعی از فرهنگیان و دانش‌آموزان در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انگوت افتتاح شد.
خیر مقدم‌گویی رییس آموزش و پرورش، سخنرانی بخشدار انگوت و میهمان کارشناس تکنولوژی وزارت آموزش و پرورش و پخش و نقد چندین فیلم از برنامه‌های مراسم افتتاحیه بود.
مدارس متوسطه، راهنمایی، ابتدایی و پیش دبستانی‌ها میهمان این جشنواره بودند. و نزدیک به 50 فیلم برای دانش آموزان پخش گردید.
در حاشیه این جشنواره برنامه‌هایی برای جذابیت بخشیدن به جشواره اجرا شد معرفی فعالیت‌های کانون، قصه‌گویی، بازی و سرگرمی، کاردستی با کاغذ و تا، نمایش‌عروسکی، بازدید از کتاب‌خانه مرکز و نقد فیلم‌های پخش شده، از جمله‌ی این برنامه‌ها بود.
مرکز نمین
چهل و چهارمین جشنواره فیلم رشد، در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان نمین  با حضور فرماندار و مدیر آموزش و پرورش، مدیران مدارس و جمعی از مسئولان شهر و دانش آموزان دخترانه دبستان مطلعی و معلم‌های برگزار شد.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان، در مورد فلسفه‌ی جشنواره فیلم رشد اطلاعاتی به حاضرین داد و هدف از اجرای این برنامه را دید بهتر دانش‌آموزان و تقویت قوه تخیل آن‌ها بیان کرد.
 هر روز چهار گروه 120 نفری برای تماشای فیلم در مرکز حاضر شدند. 8 مدرسه ابتدایی و 4 مدرسه متوسطه دوره اول و 4 مدرسه متوسطه‌ی دوره دوم و دانش‌آموزان مدرسه عفت عنبران نیز جهت تماشای فیلم رشد د ر مرکز حاضر شدند.
 در کل 2500 دانش‌آموز به تماشای 90 فیلم نشستند. مربیان مرکز بعد از اکران فیلم‌ها برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری و ادبی اجرا کردند. معرفی کانون و برنامه‌های آن، قصه‌گویی، شعرخوانی، مسابقه، روخوانی کتاب، هم‌چنین بحث و گفت‌وگو در مورد فیلم‌ها از جمله برنامه‌های کانون در جشنواره‌ی فیلم رشد بود.
مرکز اصلاندوز
مراسم چهل و چهارمین جشنواره‌ی فیلم رشد در اصلاندوز با حضور بخشدار، رییس آموزش و پرورش، جمعی از مسئولان ادارات و نهادها، مربیان کانون پرورش فکری، کارشناسان آموزش و پرورش، فرهنگیان  و دانش‌آموزان در سالن سینمای کانون اصلاندوز برگزار شد.
سخنرانی رییس آموزش و پرورش اصلاندوز، اجرای سرود  و پخش فیلم رشد از برنامه‌های برگزار شده در این جشنواره بود.
در حاشیه‌ی جشنواره دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی از کانون بازدید کردند. مسابقه، نقد فیلم، نقاشی از یک فیلم و شعرخوانی از دیگر برنامه‌های جشنواره بود.
در این جشنواره 50 فیلم  کوتاه و بلند برای کودکان و نوجوانان پخش شد. 35 کلاس از 11 مدرسه در طول اجرای جشنواره فیلم رشد در کانون حضور یافتند.
مرکز 5 اردبیل
چهل و چهارمین جشنواره فیلم رشد با حضور رئیس آموزش و پرورش استان، و معاون و نیز روسای آموزش و پرورش نواحی یک و دو اردبیل و نمایندگان حاضر از تهران و نیز مسئولین شرکت گاز و برق اردبیل در سالن آمفی تئاتر مرکز 5 برگزار شد.
دانش‌آموزان ناحیه یک استان در دو شیفت صبح و بعد از ظهر در مرکز حضور داشته و از برنامه‌های مربیان و فیلم‌های پخش شده استفاده کردند.
در طول جشنواره تعداد 3400 دانش‌آموز از مدارس ابتدایی و متوسطه اول و دوم از 75 مدرسه 88 فیلم جشنواره را تماشا و از برنامه‌های قصه‌گویی، معرفی مشاغل، مسابقه، معرفی ایام و وقایع، نقد و بررسی فیلم استفاده کردند.
مرکز 4 اردبیل
در کانون پرورش فکری مرکز 4 اردبیل در دو شیفت صبح و عصر برای دانش‌آموزان سه مقطع تحصیلی، بیش از 45 فیلم به نمایش درآمد.
دانش‌آموزان مدرسه دخترانه آیت ا... مروج، ابوریحان، رشادت 1، استقلال 1،  استقلال 2 و مدرسه ابوریحان 2 مدارسی بودند که پای فیلم‌ها نشستند.
لطیف محسنی مربی مسوول مرکز در خصوص فیلم‌ها صحبت می‌کرد سپس مربی فرهنگی مسابقه‌هایی در خصوص موضوع فیلم‌ها در قالب سئوال و جواب به اجرا می‌گذاشت.
مربیان پاره وقت ادبی و هنری نیز در حفظ نظم سالن و اجرای برنامه‌های جنبی در خدمت اجرای شایسته‌ی جشنواره بودند.
مرکز 2 مشگین‌شهر
کانون 2 مشگین‌شهر با هماهنگی اداره‌ی آموزش و پرورش شهرستان در دو شیفت صبح و بعد از ظهر در هر نوبت برای 100 نفر اکران فیلم داشت.
درکنار پخش فیلم و انیمیشن برای اعضا و دانش‌آموزان مدارس، مربیان مرکز به معرفی فعالیت‌های کانون پرداخته  و به اجرای میان برنامه‌های متنوعی نمایش خلاق، مسابقه، شعرخوانی، پخش انیمیشن‌های اعضا و مربیان کانون پرداختند.
از شاخص‌ترین برنامه‌های انجام شده برپایی کارگاه نقد فیلم با حضور ارشادی، ناظر و میهمان استانی، مدیریت آموزش و پرورش شهرستان و هیات همراه بود.
دانش‌آموزان کلاس‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی از مدرسه پسرانه شهید ولیزاده پس از تماشای چند فیلم، انیمیشن اسب را از لحاظ محتوایی و ظاهری نقد و بررسی کردند.
لیلا مستعلی‌زاده، مربی مسئول مرکز، گروه‌های علاقه‌مند به نقد فیلم را به روی سن دعوت و با آماده کردن اعضا در خصوص نحوه‌ی نقد فیلم در مورد شخصیت‌پردازی، کاراکترها، مفاهیم و مضمون فیلم، پیام، تکنیک و شیوه‌ی ساخت عروسک‌ها با دانش‌آموزان گفت‌وگو می‌کرد.
در این جشنواره مسئولین آموزش و پرورش کانون را یکی از مهره‌های اصلی در پیشرفت و پرورش تفکر کودکان معرفی و به تعامل دوسویه کانون و آموزش و پرورش تاکید کردند.
پس از اتمام فیلم‌ها، میهمانان ویژه به همراه مسئولین شهری از کانون و کلاس‌ها بازدید و با توضیح مربی مسئول مرکز در جریان فعالیت‌های انجام شده در زمینه‌های مختلف فرهنگی، ادبی و هنری مخصوصاً نمایش عروسکی قرار گرفتند.
مسئولین شهر پس از مشاهده فعالیت‌ها، خواستار حمایت مسئولین از گروه‌های نمایش کانون و برپایی کارگاه‌های ویژه در خصوص تولید فیلم و انیمیشن توسط اعضا و مربیان شدند.
مرکز نیر
برنامه‌ی افتتاحیه با حضور 150 نفر از اعضای نوجوان دختر در کانون نیر و با حضور مسئولین شهرستان برگزار شد.
اجرای سرود توسط اعضای کودک کانون و قرائت مقاله درباره فیلم رشد از جمله برنامه‌های اجرا شده در مراسم افتتاحیه بود. بعد از پخش فیلم حاضرین از نمایشگاه سفال و نشریه‌نگاری دیدن کردند در خلال فیلم‌ها مربیان به اجرای فعالیت‌های قصه‌گویی و اجرای مسابقه‌های فرهنگی، شعرخوانی، بازی در حیاط مرکز و فعالیت علمی پرداختند.
مسابقه‌ی نقاشی با همکاری مربیان مرکز از جمله فعالیت هنری اجرایی در حاشیه جشنواره بود. در پایان به ده نفر از اعضای برنده در بخش نقد و بررسی و نقاشی جایزه داده شد.
بعد از پخش هر فیلم نیز مسابقه در مورد موضوع فیلم و نقد و بررسی و بحث آزاد از جمله فعالیت‌های مربیان مرکز نیر بود.
 مرکز گرمی
جشنواره فیلم رشد در دو مکان سالن سینمای کانون پرورش فکری گرمی و سالن اداره ارشاد اسلامی از ساعت 9صبح تا 16عصر با پخش 91فیلم برای 30مدرسه ابتدایی و راهنمایی و متوسطه برگزار گردید.
مربیان کانون پرورش فکری مرکز گرمی در این جشنواره به تشریح فعالیت‌های کانون و انجام فعالیت‌های متنوع از جمله قصه‌گویی، نمایش خلاق، مسابقه، بازی و سرگرمی، با دانش‌آموزان مدارس پرداختند.
مرکز سه اردبیل
جشنواره فیلم رشد با پخش فیلم‌های بلند وکوتاه و انیمیشن، آموزش و پرورش به مدت چهار روز در مرکز سه اردبیل برگزارگردید،
بیش از 60 فیلم کوتاه و بلند علمی و آموزشی و انیمیشن برای دانش‌آموزان مدارس مختلف پخش شد.
مسابقه‌ی فرهنگی چیستم وکیستم، شعرخوانی، روخوانی کتاب، قصه‌گویی از کتاب آی قصه قصه قصه، آموزش کاردستی کاغذ و تا و اجرا به صورت مسابقه بین اعضا و پخش فیلم‌های متنوع از جمله برنامه‌ها بود.
بازدید از مرکز به هنگام پایان فیلم و معرفی مرکز و شرایط ثبت‌نام و برنامه‌های اجرایی از سایر فعالیت‌های دیگر در این مرکز بود.
شیفت صبح دو کلاس حدود 75 نفر دانش‌آموز و بعد از ظهر چهار کلاس حدود 120 نفر در جشنواره بودند در مجموع هشت مدرسه برای تماشای فیلم به مرکز سه آمدند،
مرکز خلخال
مراسم افتتاحیه در سالن مرکز، همراه با حضور مسئولین شهرستانی، پذیرایی از دانش‌آموزان و سخنرانی برگزار شد. در کنار پخش فیلم، مربیان مرکز به اجرای برنامه‌های جنبی مانند قصه‌گویی، شعرخوانی، کاردستی(کاغذ و تا)، مسابقه اجرا کردند.
مدارس شهید چمران، نهضت، خاقانی و راضیه، عفت، بتول، شهید مظفر عزیزی، محدثه ، دهقان، شکوفه‌های 1 و 2، شهید شکارچی، کوثر، بهشتی، مولوی 1 برای دیدن فیلم و انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری به مرکز آمدند.