حماسه‌ی آزادسازی خرمشهر فراموش نشدنی است

به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برنامه‌های متنوعی اجرا کردند. گزارش زیر به گوشه‌ای از این برنامه‌ها اشاره دارد.

مرکز1 و 2 کوثر
مرکز یک کوثر به مناسبت گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر برنامه‌های متنوعی را با همکاری مرکز دو در پارک فدک شهرستان کوثر برگزار کرد.
اردوی درون شهری در پارک فدک با حضور اعضای مرکز 3 اردبیل با برنامه‌های مشترک و شادی برگزار شد. یکی از برنامه‌های اردو مسابقه‌ی ادبی با موضوع «شور و نشاط بعد از جنگ» بود. در این مسابقه اعضا بایستی حداکثر در 5 سطر شور و نشاط مردم بعد از پایان جنگ را توصیف می‌کردند. مربی ادبی تابستانه مراکز 1 و 2 کوثر و لیلا فرید مربی مسئول مرکز 3 اردبیل داوری این مسابقه را بر عهده داشتند. از میان 80 اثر شرکت کننده 13 اثر برگزیده شدند.
برگزاری مسابقه‌ی طناب‌کشی و اجرای بازی محلی وسطی و برگزاری نمایشگاه عکس، معرفی وقایع فتح خرمشهر و معرفی شخصیت محمدعلی جهان آرا از دیگر برنامه‌های مرکز کوثر به‌مناسبت سال‌روز آزادسازی خرمشهر بود.
مرکز خلخال
مرکز خلخال به مناسبت گرامیداشت سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر، برنامه‌های متعدد اجرا کرد.
قصه گویی، این فعالیت با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و با حضور کودکان پسر انجام شد.
نمایش خلاق، در این برنامه کودکان با راهنمایی مربی، گوشه‌هایی از رشادت‌ها و ایثار رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس را عینیت بخشیده و بصورت خلاقانه اجرا کردند.
ایستگاه نقاشی، برنامه‌ی ایستگاه نقاشی بصورت مجزا برای دختران و پسران اجرا شد و شرکت‌کنندگان با راهنمایی مربیان، آثاری زیبایی خلق کردند.
شعرخوانی، به مناسبت گرامیداشت این ایام، اشعار گلچین شده با موضوعات دفاع مقدس و آزاد با تکنیک‌هایی مانند دکلمه‌ای، ریتمیک و هم‌خوانی گروهی، قرائت شدند.
معرفی سردار شهید محمد جهان‌آرا، سردار بزرگ و فداکار خرمشهر، شهید جهان‌آرا با روش نمایش تصویر و بیان زندگی‌نامه و قرایت وصیت‌نامه و توضیح در مورد رشادت‌ها و نقش و دلیری وی در آزادسازی خرمشهر، به کودکان معرفی شد و در ادامه بچه‌ها دل‌نوشته‌های خود را برای این شهید عزیز خوشنویسی کردند.
ساخت بروشور، اعضای نوجوان در این فعالیت بروشورهایی با موضوع دفاع مقدس، خرمشهر و شهید سردار محمد جهان‌آرا تهیه کرده و دل‌نوشته‌ها، اشعار و طرح‌های هنری خود را در آن گنجاندند. 
صندوقچه‌ی شادی، در این برنامه، نوجوانان نامه‌هایی برای رزمندگان نوشته و در صندوقچه انداختند و سپس صندوقچه را باز کرده نامه‌ها را خواندند. در پایان به دو نامه‌ی منتخب، جوایزی اهدا شد.
ایستگاه ادبی، نوشتن متن ادبی با موضوع ایثار رزمندگان در آزادسازی خرمشهر، از دیگر برنامه‌های مرکز در این ایام بود. اعضای شرکت‌کننده، با راهنمایی مربی ادبی، متن‌های زیبایی خلق کردند.
 ایستگاه کاغذ و تا، این برنامه با هدف ایجاد شور و نشاط در کودکان و رضایت درونی آن‌ها انجام شد و شرکت کنندگان چند نمونه را با روش تاکردن کاغذ، آموختند.
مرکز 1 و 2 اردبیل
به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر مراکز 1 و2 اردبیل به صورت مشترک برنامه‌های فرهنگی برگزار کردند. اعضای نوجوان به همراه مربیان درگلزار شهدای بهشت فاطمه(س) حضور یافتند و بعد از قرائت فاتحه به روح پاک شهدا به سمت مزار شهیده سولماز پورابوالقاسم حرکت کرده مزار وی را غبارروبی کردند. شخصیت این شهید در کنار مزارشان معرفی شد.
دیدار با مادر شهید سعید برمال برنامه‌ی دیگری بود که در این روز اجرا شد. اعضا و مربیان در منزل این خانواده حاضر شده و پای صحبت‌ها و خاطرات مادر شهید نشستند. با اهدای لوح یادبود این برنامه به پایان رسید.
مرکز 3 اردبیل
سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر در مرکز 3 اردبیل گرامی داشته شد. اعضا و مربیان در کنار هم برنامه‌های جشن آزادی، معرفی ایام، مسابقه‌ی نقاشی، مسابقه‌ی ادبی، معرفی سرزمین و ... اجرا کردند.
هم‌چنین اعضای ادبی مرکز 3 اردبیل به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر، محفلی ترتیب دادند تا هم‌چون قاصدکی عاشق پرواز کنند و به شهر دل دادگی بروند به کوچه‌ها سر بزنند و از عطرلاله‌ها بنویسند. معرفی شهر خرمشهر و فرماندهان شهید توسط مربی ادبی صورت گرفت و اعضا حس و حال خود را بیان کردند. نوشته‌های اعضا در قالب متن ادبی و داستان جمع‌آوری شد.
معرفی وقایع و ایام، معرفی سرزمین با پازل، مسابقه‌ی نقاشی، به صدا درآوردن زنگ مقاومت، معرفی شهید جهان‌آرا، شهید داور یسری و شهید محمدجواد تند‌گویان و قرایت بخش‌هایی از وصیت‌نامه‌ی ایشان توسط مربیان از دیگر برنامه‌های اجرا شده بود.
مرکز4 اردبیل
همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر در مرکز فرهنگی هنری 4 اردبیل فعالیت‌های متنوعی جهت معرفی این واقعه تاریخی انجام گرفت.
واقعه‌گویی مربیان فرهنگی از 575 روز اشغال خرمشهر و آزاد سازی‌اش در عملیات بیت‌المقدس، ساخت لاله‌های کاغذی با اعضای نوجوان، معرفی ایام، معرفی شخصیت فرمانده سپاه خرمشهر شهید محمد جهان‌آرا و شهید سرلشکر خلبان غفور جدی اردبیلی، عطر‌افشانی گل‌زار شهدا، نوشتن قطعه‌های ادبی و خوانش آثار، معرفی کتاب «خرمشهر یک قصه ماندگار»، اجرای فعالیت کتاب‌خوانی و روخوانی کتاب‌ «تانک آرزوها» و برگزاری کارگاه سفال از برنامه‌های مرکز 4 اردبیل بمناسبت آزادسازی خرمشهر بود.
مرکز 5 اردبیل
سوم خرداد و آزاد سازی خرمشهر در مرکز 5 اردبیل گرامی داشته شد.
با معرفی خرمشهر و عملیات بیت‌المقدس و تفسیر و توضیح در مورد معنای مقاومت و ایثار و پیروزی و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر برنامه آغاز شد.
پخش نماهنگ، قصه‌گویی، شعر خوانی، قرائت آثار اعضا، هم‌خوانی سرود، معرفی سرزمین بصورت مسابقه، بازدید از موزه‌ی شهدای گمنام و نوشتن نامه به شهدا و حضور در مزار شهدا و ذکر صلوات و فاتحه از برنامه‌های مرکز 5 اردبیل به مناسبت آزادسازی خرمشهر بود.
مرکز1 پارس‌آباد
مربی مسئول مرکز از جانفشانی‌های رزمندگان اسلام در راه وطن و علی‌الخصوص در آزادسازی خرمشهر و مناطق غصب شده توسط دشمنان صحبت کرد و عملیات بیت‌المقدس را که به آزادسازی خرمشهر منجر گردید برای اعضا معرفی کرد.
اعضا به تماشای مستند«بال‌هایی که هرگز دیده نمی‌شوند" نشستند. این مستند ساخته تعدادی از اعضای مرکز بود که در آن چگونگی زندگی یک جانباز قطع نخاع دوران جنگ به تصویر کشیده شده است. در این ویژه برنامه هم‌چنین انیمیشن‌هایی با مضمون دفاع مقدس برای اعضا پخش گردید.
در برنامه‌ای دیگر شهید نوجوان «محمدعلی برزگر» که مرکز به نام ایشان مزین است معرفی شد. در این مراسم شرح حال و وصیت‌نامه آن بزرگوار توسط اعضا قرائت شد و مربی فرهنگی از رشادت‌های یک نوجوان 13 ساله برای هم‌سن و سال‌های وی صحبت کرد.
مرکز 2 پارس‌آباد
مربیان مرکز هم‌زمان با سالروز آزادسازی خرمشهر با اجرای برنامه‌های مختلف کودکان و نوجوانان مرکز را با بخشی از خاطرات حماسه‌ی‌ بزرگ دفاع مقدس مردم ایران اسلامی آشنا کردند.
برنامه‌های زنگ پیروزی، معرفی وقایع (آزادسازی خرمشهر)، زیارت مزار شهدای گمنام، معرفی شخصیت محمد جهان‌آرا به صورت طرح دیواری، طرح ادبی با عنوان نامه‌ای به کبوتر سفرکرده، نشریه دیواری گویا، روخوانی کتاب‌های خاطراتی پر از شکوفه و شاپرک دوستان خداحافظی نمی‌کنند- سقوط خرمشهر و اجرای مسابقه‌ نقاشی با عنوان «لاله‌های سرخ وطن» و معرفی کتاب از برنامه‌های مرکز2 برای گرامی‌داشت سوم خرداد بود.
مرکز اصلاندوز
 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصلاندوز با هدف گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر و یادآوری رشادت‌ها و شجاعت‌های رزمندگان اسلام در دفاع از میهن اسلامی به همراه اعضای کودک و نوجوان بر سر مزار شهدای گمنام حضور یافتند و با عطرافشانی و نثار گل یاد و خاطره‌ی شهدا را زنده نگه داشتند.
 در این برنامه مربی با بیان توضیح درباره‌ی مقام والای شهدا و خانواده‌ی آن‌ها از کودکان و نوجوانان خواست تا راه و هدفی که شهدا به خاطر آن جان خود را فدا کردند ادامه دهند. در این برنامه تعدادی از اعضا جمله و دل‌نوشته‌های خود در ارتباط با شهدای گمنام را قرائت کردند. هم‌چنین روزهای اشغال و آزادسازی خرمشهر به همراه توضیح و تصویر برای اعضا معرفی شد.                           
کودکان و نوجوانان در کارگاه نقاشی با توضیح مربیان در ارتباط با عملیات آزادسازی خرمشهر و وقایع مربوط به آن، گروهی نقاشی کشیدند.
بیانات امام‌خمینی(ره) در ارتباط با خرمشهر به صورت جملات کوتاه توسط مربی بیان شد و در قالب مسابقه پرسش و پاسخ اعضا بخشی از این بیانات را حفظ کردند. در پایان برنامه یکی از اعضا مقاله‌ای که به مناسبت سوم خرداد قرائت کرد.
بیان خاطرات، فدارکاری‌ها و زهد و تقوای شهدای دوران دفاع مقدس توسط کودکان خوانش شعرهایی با مضمون آزادسازی خرمشهر و شهدا به صورت گروهی، ساخت لاله‌های کاغذی و تفسیر سوره‌ی نصر توسط مربی از دیگر برنامه‌های مرکز بود.
مرکز انگوت
به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر اعضا کودک مرکز انگوت پای خاطرات شهید مرحمت بالازاده از زبان برادر ایشان نشستند.
در این برنامه برادر شهید بالازاده خاطراتی از زمان کودکی و زمان اعزام به جبهه‌ی ایشان را نقل کرد. و در پایان از عکس‌های این شهید بزرگوار بازدید و اعضا احساسات خود را نسبت به آن بیان کردند.
در برنامه‌ای دیگر نامه‌ای به شهیدان خرمشهر در مرکز انگوت با حضور اعضا نوجوان اجرا شد. در این برنامه اعضا نوجوان دلنوشته‌های خود را تقدیم دلاور مردانی کردند که در آزادسازی خرمشهر شجاعانه جنگیده و بسیاری از آن‌ها خون پاک خود را بر خاک وطن ریختند. در پایان تک‌تک اعضا دل‌نوشته‌ای خود را خواندند.
هم‌چنین به همین مناسبت و به منظور زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای گرانقدر؛ نمایشگاهی ازعکس‌های مربوط به زمان جنگ و آزادسازی خرمشهر برگزار شد.
مرکز گرمی
غباروبی مزار شهدا و انجام فعالیت ادبی با عنوان نامه‌ای به شهدای گمنام، نقاشی با موضوع خرمشهر، معرفی شخصیت شهدا، گل‌باران مزار با حضور اعضا کودک و نوجوان مرکز آغاز ویژه برنامه‌هایی آزادسازی خرمشهر در مرکز گرمی بود.
حضور در نماز عبادی سیاسی نماز جمعه، معرفی کتاب‌های ویژه خرمشهر، قصه‌گویی و برگزاری مسابقه‌ی طناب‌کشی، رونمایی از کتاب دلیر مرد میخوش زندگینامه شهید محرم جعفرزاده به تالیف اسلام حسن‌زاده مربی فرهنگی مرکز گرمی و خواندن قسمتی از زندگی‌نامه شهید جعفرزاده برای اعضا، از دیگر برنامه‌هی مرکز به مناسبت سوم خرداد بود.
مرکز دولت‌آباد
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دولت آباد برای گرامی‌داشت سالروز فتح خرمشهر به معرفی وقایع و ایام و غبار روبی مزار شهدا پرداخت.
مسابقه‌ی دوچرخه سواری در میان اعضای پسر با استقبال پور شور اعضا مواجه شد. این مسابقه با همکاری پایگاه مقاومت بسیج شهید مفتح دولت‌آباد برگزار و به نفرات برتر علی امینی، حسین جعفری، محمد تشکری جایزه داده شد.
نشریه نگاری یکی دیگر از فعالیت‌های اعضای نوجوان دختر در بین دو گروه سه نفره با موضوع لاله‌های خونین در سالن کتاب‌خانه مرکز برگزار شد.
پخش فیلم و ماکت‌سازی بعنوان نمادین از صحنه‌های جنگ خرمشهر توسط اعضای پسر، همچنین ساخت ماکت از صحنه‌های مسجد جامع، نخل‌ها، تانک‌های منهدم شده، رزمندگان اسلام برنامه‌هایی بودند که با مشارکت اعضا اجرا شدند.
معرفی کتاب و اجرای نقاشی با موضوع خرمشهر شهر لاله‌ها در بین اعضای دختر و پسر و نوشتن حرف‌ دل بصورت متن ادبی و داستان با عنوان شهر حماسه‌ها از دیگر برنامه‌های مرکز بود.
مرکز2 مشگین‌شهر
به مناسبت آزادسازی خرمشهر برنامه‌های متنوعی در مرکز 2 با حضور اعضا و با مشارکت مربیان انجام شد. برپایی کارگاه نشریه‌نگاری، معرفی وقایع و ایام، مسابقه‌ی ادبی، مسابقه‌ی نقاشی و غباررویی از مزار شهدا از جمله‌ی این برنامه‌ها بود.
جهت برپایی کارگاه نشریه‌نگاری اعضای دختر و پسر علاقه‌مند در دو گروه به سراغ کتاب‌، مجله‌ و طرح‌ها رفته و با راهنمایی مربی‌ها طرحی متناسب با موضوع کشیده پس از طراحی و نقاشی مطالب خود را درج کردند.
در پایان گروهی که نشریه آنها از لحاظ محتوا و ظاهر امتیاز بیشتری به دست آورد انتخاب و نشریه در پانل نشریه‌نگاری نصب شد.
 معرفی وقایع و ایام با توضیح مربی بصورت مسابقه تصویری با نشان دادن تصاویری مربوط به شناسایی چهره‌های ماندگار 8 سال دفاع مقدس برگزار شد.
غباررویی مزار شهدای گمنام از دیگر برنامه‌های مرکز بود. اعضا کارت پستال‌ و نقاشی‌هایی متناسب با موضوع آماده کرده و با در دست گرفتن آن‌ها به مزار شهدا رفتند.
برپایی مسابقه‌ی نقاشی و مسابقه‌ی ادبی با موضوع مقاومت و ایثار و آزادی خرمشهر از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این ایام بود.
مرکز نیر
با افتتاح نمایشگاه عکس شهدا برنامه‌ها برای گرامی‌داشت آزادسازی خرمشهر در مرکز نیر آغاز شد.
پخش سرودهای مربوط به آزادسازی خرمشهر، برپایی نمایشگاه مربیان مرکز به معرفی شخصیت شهدا، معرفی کتاب‌های «خوابی پر از شکوفه و شاپرک» و «آوای پرستوها» برای اعضای نوجوان و پذیرایی از بازدیدکنندگان از برنامه‌های افتتاحیه بود.
حضور در مزار سه شهید گمنام، غبارروبی مزار و قرائت فاتحه و نثار گل، خوانش خاطره‌ی شهیدان هشت سال دفاع مقدس از دیگر برنامه‌ها بود.
مرکز جعفرآباد
نواختن زنگ مقاومت و پیروزی در مرکز به مناسبت سوم خرداد سال‌روز آزادسازی خرمشهر، حضور در نماز عبادی و سیاسی جمعه، دعوت از ایثارگران و جانبازان 8 سال دفاع مقدس برای حضور در جمع اعضا برای خاطره‌گویی و حضور در گلزار شهدا برای عطرافشانی و فاتحه‌خوانی از برنامه‌های مرکز در روز سوم خرداد بود.
هم‌چنین قصه‌گویی و داستان‌سرایی با موضوع دفاع مقدس و روز ملی استقامت و پایداری، اجرای نمایش خلاق، نشریه‌نگاری و برپایی کارگاه هنری از دیگر برنامه‌های مرکز بود.
مرکز نمین
با حضور مربیان و اعضای کانون پرورش فکری نمین عطرافشانی گلزار شهدا انجام شد. اعضا بعد از عطر افشانی و تقدیم شاخه گل، دل نوشته‌های خود را خواندند و آثار را تقدیم روح پاک شهدا کردند.
بازدید از خانواده‌ی شهید احمد محمدی، شهید نوجوان مرکز به همراه بسیج خواهران و اعضای امور بانوان شهرستان یکی دیگر از برنامه‌های آزادی خرمشهر بود.
دانش‌آموزان مدرسه‌ی معصومه در مرکز حضور یافته و مربیان مرکز جهت گرامی‌داشت سال‌روز آزادی خرمشهر و ولادت با سعادت امام حسین و حضرت ابوالفضل برنامه‌های معرفی کتاب، معرفی ایام و وقایع، معرفی شخصیت، ایستگاه نقاشی، ایستگاه کاردستی، ایستگاه ادبی و شعرخوانی و پخش سرودهای انقلابی را اجرا کردند.
دانش‌آموزان مدرسه مطلعی در مرکز حضور یافته و بعد از بازدید از نمایشگاهی که به مناسبت آزادی خرمشهر در مرکز برگزار شده بود، زنگ مقاومت و پیروزی در مرکز نواخته و آهنگ دوران دفاع مقدس پخش شد سپس برای اعضا، کلیپی که از دوران آزادی خرمشهر پخش شد
مرکز بیله‌سوار
کانون پرورش فکری بیله سوار به مناسبت سوم خرداد، سالروز آزادی خرمشهر برنامه‌هایی به شرح زیر اجرا کرد.
برگزاری نمایشگاه عکس جنگ در سالن کانون
حضور در مزار شهدا و ذکر صلوات و فاتحه‌خوانی و تجدید میثاق با شهدا
برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع خرمشهر
برگزاری مسابقه ادبی با عنوان خرمشهر محکم ایستاد
اجرای فعالیت معرفی و روخوانی کتاب حلزون من گم شده (داستان ویژه دفاع مقدس)
کتاب‌خانه‌های سیار روستایی
به مناسبت سوم خرداد برنامه معرفی شهدای نوجوان توسط مربی کتاب‌خانه‌ی سیار 3 روستایی اردبیل برای اعضای کودک روستای رضاقلی قشلاق برگزار شد.
در این برنامه اعضا با زندگی، رشادت‌ها، وصیت‌نامه و محل و نحوه شهادت شهید نوجوان رضا ابراهیم‌پور آشنا شدند.
برنامه پخش فیلم با موضوع دفاع مقدس نیز در روستاهای تحت پوشش کتاب‌خانه‌های سیار روستایی اجرا شد.