ویژه برنامه‌های هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی در مراکز کانون استان اردبیل ادامه دارد

مرکز 1 مشگین‌شهر
40 دانش‌آموز و 15 نفر از اعضای فعال کارگاه تخصصی سفال کودک و نوجوان، به همراه مربیان مرکز یک مشگین‌شهر، کتاب‌های نقش برجسته‌ی سفالین ساختند. این کتاب‌ها از میان کتاب‌های پرخواننده و کم‌خواننده‌ی مرکز انتخاب شده بودند و هدف از اجرای برنامه، تشویق اعضا و مربیان به مطالعه‌ی بیشتر و معرفی کتاب‌های کانون به سایر مخاطبان بود.
ابتدای برنامه، نیر پیکام، سرپرست مرکز ضمن خوش‌آمد گویی به میهمانان و تبریک هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی، در رابطه با کانون و پنجاهمین سالگرد تاسیس آن صحبت کرد و توضیح مختصری از برنامه‌های این هفته به میهمانان داد. در ادامه معصومه رحیم‌زاده مربی فرهنگی مرکز، کتاب‌های انتخابی را به شرکت کنندگان معرفی کرد و در مورد هر کدام توضیح مختصری داد. بعد از توضیح وی، نرگس پورعلی مربی سفال، در رابطه با شیوه‌ی کار و چگونگی اجرای طرح‌های سفالین صحبت کرد. سپس کار ساخت نقش برجسته‌ها آغاز شد.
کتاب‌های تو لک لکی یا دارکوب، گربه و پنج موش، قیافه‌های بامزه، سلام ای ستاره‌ها کتاب‌هایی بودند که به صورت سفالین توسط شرکت‌کنندگان ساخته شدند. در کار ساخت کتاب‌ها معلمان مدارس نیز با اشتیاق شرکت کردند. این برنامه توسط خبرنگار ی صدا و سیمای استان اردبیل نیز پوشش خبری شد.
در برنامه‌ای دیگر مرکز 1 مشگین‌شهر اقدام به اهدای کتاب به مدارس هم‌جوار و مراکز مرتبط با کودکان و نوجوانان ازجمله بیمارستان، مهدهای کودک، بهزیستی و مساجد کرد.
مرکز 2 مشگین‌شهر
برنامه‌ی هفته کتاب وکتاب‌خوانی در مرکز 2 مشگین‌شهر با حضور فرماندار، مدیریت آموزش و پرورش، مسئولین شهرستان، معلمان، دانش‌آموزان و رهگذرها برگزار شد.
به همین مناسبت مربیان مرکز با حضور کتاب‌یاران نوجوان جلسه‌ تشکیل داده و در خصوص نحوه‌ی همکاری این اعضا با کتاب‌خوانان صحبت کردند.
در این طرح هر کدام از اعضا مسئولیت کتاب‌ با موضوع‌های مختلف، دینی، فلسفی، علمی، ادبی و... را برعهده گرفته و جهت تعامل با مخاطبین مهارت‌های لازم را از مربیان مرکز کسب کردند.
مکان برپایی ایستگاه مطالعه جلوی درب ورودی مرکز بود هماهنگی‌های لازم با شهرداری ونیروی انتظامی شهرستان بعمل آمده بود تا تمامی مطالعه کنندگان کتاب با آرامش خاطر و در سکوت کتاب مطالعه کنند.
فرماندار، مدیریت آموزش و پرورش، رئیس اداره ورزش و جوانان، مسئولین ادارات، معلمین و معاونین مدارس در کنار کودکان و نوجوانان کتاب را مطالعه و خلاصه‌نویسی کردند. حسین‌نژاد، مدیریت آموزش و پرورش شهرستان، کتاب خوشمزه‌ترین کلوچه را برای روخوانی انتخاب کرد و پس از مطالعه خلاصه‌ و نقد از کتاب را ارایه داد..
از دیگر بخش‌های برنامه برپایی نمایشگاه از خلاصه‌نویسی‌ها، کتاب‌های نقد شده‌ی اعضا و کتاب‌های قدیمی موجود در مرکز با عنوان کتاب‌های دست‌ساز و قدیمی بود که مسئولین و دانش‌آموزان از آن بازدید کردند.
لیلا مستعلی‌زاده مربی مسئول مرکز، در خصوص نوع و نحوه‌ی اجرای فعالیت‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی گزارش داد و با نشان دادن آثار اعضا که با همکاری مربیان مرکز آماده شده بود از مدیریت آموزش وپرورش خواست برای استمرار فعالیت‌ها و بالا رفتن انگیزه در مربیان و پیشرفت اعضا، مدیران مدارس ومعلمین تعامل دوسویه با کانون داشته باشند و در اجرای طرح کانون و مدرسه آموزش و پرورش جهت اجرای بهتر و کیفی‌تر فعالیت‌ها از کانون حمایت مالی انجام دهد.
در ادامه امامی، فرماندار شهرستان ضمن بازدید از مرکز و فعالیت‌های مربیان و اعضا و شنیدن انتظارات مسئول مرکز که همه در راستای ارتقای سطح کیفی فعالیت‌های اعضا بود به مسئولین حاضر در نمایشگاه یادآور شد که کانون یکی از قطب‌های مثبت شهرستان جهت بالا بردن فرهنگ صحیح مطالعه و پیشرفت دانش‌آموزان و حتی معلم‌های شهرستان است به شرط این‌که تعامل دوسویه با این مجموعه فرهنگی برقرار شده و برای برآورده کردن انتظارات این مکان فرهنگی تا حد امکان تلاش شود..
در پایان برای اعضا و دانش‌آموزان که بهترین خلاصه‌نویسی‌ها را در ایستگاه مطالعه کتاب انجام داده بودند، کتاب‌ اهدا شد.
مرکز 1 پارس‌آباد
در میژه برنامه‌ای برای گرامی‌داشت هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی مربی هنری مرکز کتاب «فیل قرمز گم شده» را برای اعضا قصه‌گویی کرد و از آن‌ها خواست تصویرگری قصه یاد شده را بصورت گروهی انجام دهند. در پایان کارگاه، اعضا مراحل فعالیت کتاب‌سازی را بصورت دستی تجربه کردند.
دومین کارگاه این ویژه برنامه ساخت ماکت کتاب با گل سفال بود. در این کارگاه از اعضا خواسته شد بهترین کتابی که مطالعه کرده‌اند را بصورت ماکت ِسفال درست کنند. اعضا از این تجربه جدید و خلاقانه به گرمی استقبال کردند. به حاضرین کتاب به رسم یادبود اهدا شد و خلاق‌ترین عضو و بهترین ماکت کتاب بعنوان برترین‌ها انتخاب شدند تا دیگر اعضا برای بهترین شدن ترغیب شوند و تلاش کنند.
در کارگاه دیگر اعضا به خاطره‌نویسی حول محور کتاب پرداختند.
در این کارگاه شهلا شمس مربی ادبی مرکز ضمن تبریک هفته‌ی کتاب برای بچه‌ها، بهترین دوست آدمی را کتاب معرفی کرد و با اشاره به فرمایش پیامبراکرم (ص) که "ز گهواره تا گور دانش بجوی" از کتاب به عنوان سمبل و نماد آگاهی و چراغ معرفت یاد کرد و در ادامه مربی ادبی با توضیح در رابطه با کتاب و کتاب‌خوانی اعضا را با اهمیت این مقوله بیشتر آشنا ساخت سپس اعضا خاطره‌های خود را با عنوان «بهترین کتابی که خوانده‌ام» به رشته تحریر درآوردند.
پایان بخش این ویژه برنامه بازدید اعضا از کتاب‌خانه عمومی بود. در این بازدید اعضا با قسمت‌های مختلف کتاب‌خانه عمومی آشنا شدند و از طرح ویژه ثبت نام که به میمنت هفته کتاب اجرا شده بود استفاده کرده بصورت رایگان عضو کتاب‌خانه عمومی شدند.
مرکز 1 اردبیل
 به مناسبت فرا رسیدن هفته کتاب وکتاب‌خوانی مرکز شماره یک اردبیل اولین روز را با دانش‌آموزان مدرسه پسرانه امام حسن مجتبی(ع) آغاز کرد. برنامه با سه فعالیت فرهنگی و هنری برگزار شد.
نقاشی با موضوع "خانه کتاب من" با تکنیک آزاد و فعالیت قصه‌گویی از کتاب "آدم کوچولوی گرسنه " برگزار شد. مسابقه یک تصویر یک قصه با استفاده از تصاویری که توسط مربی فرهنگی مرکز از قبل آماده شده بود نیز برگزار شد. مربی با نشان دادن تصاویر از دانش‌آموزان خواست جمله‌ای در خصوص تصویر بیان کنند.
مرکز 2 پارس‌آباد
مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره 2 پارس آباد بمنظور ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و ارتقای کیفی دانش و مهارت خواندن برنامه های متنوعی را با مشارکت مدرسه ابتدایی و راهنمایی امام خمینی (ره)برگزار کردند.
 در این برنامه مربی مسئول مرکز در خصوص اهمیت و فواید کتاب‌خوانی با حاضرین به گفتگو پرداخت و آنان را به برقراری تعامل فرهنگی در بین خانواده و مدرسه، دعوت کرد و با معرفی مترجم کتاب‌های علمی کانون (مجید عمیق) به توصیف شرح حال ومعرفی کتاب‌های ترجمه شده موجود در مرکز پرداخت.
سپس مربی فرهنگی به معرفی و رونمایی از کتاب‌های صوتی تازه چاپ شده پرداخت واز آنان خواست به مدت 15 دقیقه کتاب را خوانده و خلاصه‌گویی کنند. در این برنامه به سه تن از بهترین خلاصه‌گو ها جوایزی اهدا شد.
هم‌چنین مربی ادبی نیز در قالب نامه‌نویسی با عنوان "بهترین کتابی که خوانده‌ام " به اصول نامه‌نگاری و بیان احساساتشان نسبت به آن کتاب پرداخت.
اولیای اعضای هنری کودک میهمانان برنامه‌ی هفته کتاب و کتاب‌خوانی بودند. در این برنامه یکی از مادران با گفتن قصه‌ی بومی و محلی و با راهنمایی مربی هنری اقدام به تصویر سازی آن قصه کردند. هر کدام از اعضای هنری کودک به بیان تصویر کشیده شده خود پرداخت.
مرکز خلخال
ابتدای برنامه، ایستگاه مطالعه بود که در آن هر عضو به مدت 15 دقیقه کتابی را از قفسه برداشته مطالعه کرد. در ادامه مجموعه‌ی کتاب فیلم‌های کانون به بچه‌ها معرفی شد. برنامه‌ی بعدی تعریف قصه‌ی کچل کفترباز بود که با روش نشان دادن تصاویر و استفاده از لحن و کلام و بیان مربی صورت گرفت. سپس اعضا به همراه مربیان به محوطه‌ی مرکز رفته و بازی‌ عمو زنجیرباف را برگزار کردند.
برنامه‌ی بعدی معرفی کتاب کاغذ و تا و آموزش کاردستی (سگ کاغذی) به اعضا بود. اعضا با توجه کردن به راهنمایی‌های مربی، کاردستی‌های خود را آماده و تزیین کردند. شعرخوانی از کتاب‌های شعر کانون به شیوه‌ی ریتمیک و دکلمه‌ای برنامه ی دیگری بود که در مرکز انجام شد. انجام نمایش خلاق با موضوع کتاب و دانش‌آموز برنامه‌ی دیگری بود که اعضا با راهنمایی مربیان و مشورت با هم‌دیگر آماده کرده و برای دوستان خود اجرا کردند.
پایان بخش برنامه پخش فیلم بود که در سالن سینمای مرکز اجرا شد و کودکان با ذوق و شوق تمام به تماشای انیمیشن جذاب (سلطان، پنیر، موش) نشستند.
مرکز نمین
 مربیان مرکز نمین، با فضا سازی مناسب، نمایشگاهی از کتاب با موضوعات مختلف، هم‌چنین کتاب‌هایی که از استقبال کمتری برخوردار بودند، در سالن مرکز برپا کردند و برنامه‌های شاد و متنوع فرهنگی و هنری و ادبی کتاب محور اجرا کردند.
کارگاه مهارت های درست خواندن و زنگ مطالعه برگزار شد و اعضا بعد از معرفی کتاب‌های مختلف از سوی مربیان، به مطالعه و روخوانی کتاب‌های مختلف مشغولب شدند و کارگاهی نیز به عنوان مهارت درست خواندن برای اعضا نیز برگزار شد و اعضا اشکالات خود را با کمک مربیان برطرف کردند.
کتاب های رمان نوجوان و کم استقبال مرکز برای اعضا معرفی شد و از اعضای کتاب‌خوان و فعال مرکز نیز در این مراسم تجلیل شد.
مربیان با هماهنگی مدارس مختلف شهرستان با حضور در مدارس و اهدای کتاب و نیز اجرای برنامه‌های مختلف کتاب محور، هفته‌ی کتاب را گرامی داشتند.
 مرکز4 اردبیل
 بازدید دانش‌آموزان پایه 4 مدرسه نهضت اسلامی ، معرفی کانون و اجرای فعالیت‌های کتاب محور کانون، معرفی کتاب‌های جدید با بزرگنمایی تصاویر کتاب به شیوه‌ی اجرای مسابقه - تصویرگری قصه با اعضای هنری در کارگاه نقاشی، نمایش فیلم از کتاب فیلم‌های کانون برای اعضا و دانش‌آموزان مدارس در هفته کتاب؛ برگزاری جلسات روخوانی کتاب به شیوه‌های مسابقه - طرح سوال و بزرگ‌نمایی متن کتاب بر روی پرده دستگاه پخش فیلم،‌ برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب شعر نوجوان (زمین ما، دل ما/ نقد اعضا) و نقد کتاب (شکار دست های تو با من / نقد مربی) اثر اسدالله شعبانی شاعر کودک و نوجوان،  ساخت شخصیت‌های اصلی مجموعه کتاب‌ قصه‌های بومی در کارگاه سفال‌گری توسط اعضای سفال از برنامه‌های مرکز 4 اردبیل در هفته‌ی ملی کتاب و کتاب‌خوانی بود.