مراسم تکریم و معارفه‌ی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل برگزار شد

آیین تکریم و معارفه‌ی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با حضور جمعی از مسئولین استان و مدیران ارشد کانون پرورش فکری برگزار شد.

در این آیین از خدمت‌های فرهنگی ناهید اللهویردیزاده تقدیر و هاجر جمادیه به سمت مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل معرفی شد.
کار با کودکان یک امر فرا نهادی است

در این آیین ناهید اللهویردیزاده مدیرکل سابق کانون پرورش فکری استان اردبیل ضمن تقدیر از کارکنان کانون استان گفت: استان اردبیل دارای سرمایه‌های کلان انسانی است و از این لحاظ بسیار غنی است، به این داشته‌ها می‌بالیم و افتخارمان این است.
وی با تشکر از مدیران ارشد کانون کشور و استاندار اردبیل از انتخاب شایسته‌‌ی مدیرکل جدید قدردانی کرد و گفت:  خوشحالم مجموعه را کسی اداره خواهد کرد که سال‌های سال در خدمت تربیت کودکان استان فعال هستند.
اللهویردیزاده افزود: کار با کودک نمی‌تواند تحت سیطره‌ی یک ارگان خاص باشد. کانون به تنهایی تولیت کار کودک و نوجوان را بر عهده ندارد کار با کودکان یک امر فرا نهادی است و این حوزه نیازمند مشارکت‌های بیناسازمانی است که در سال‌های اخیر از مشارکت‌ سازمان‌های دیگر بهره‌ها بردیم که جای سپاسگزاری دارد.
مدیرکل سابق کانون پرورش فکری استان اردبیل در پایان خاطرنشان کرد: شاکرم بخش عمده‌ی عمر خود  را در محضر کودکان و نوجوانان بود‌ه ام و برای این توفیق از خدا سپاسگزارم.
در کودکی کانون ما را به کتاب‌خوانی و مطالعه دعوت می‌کرد
طاهر شریفی معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل در آیین تکریم و معارفه‌ی مدیرکل کانون پرورش فکری با تجلیل از خدمات مدیرکل سابق و تبریک به مدیر جدید گفت: در استان اردبیل از بابت شاخص‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، نسبت به کل کشور تاخیر داریم که می‌تواند معلول این مساله باشد که این استان اردبیل استانی قدیمی نیست و توجهی که شایسته بوده از سال‌های دور متوجه استان نبوده لذا ما امروز شاهد این کاستی باشیم.
وی خاطر نشان ساخت: نوعی حرکت و جهش در حوزه‌های مختلف را در استان شاهد هستیم اما چیزی که آزاردهنده است سطح علمی کودکان و نوجوانان است، کسانی که سال‌های مدرسه را پشت سر نهاده‌اند حتی بعد از تحصیلات تکمیلی، می‌بینیم چیزی که انتظار داریم برآورده نمی‌شود، روحیه‌ی مطالعه و در نهایت سواد نزد این تحصیل‌کرده‌ها ضعیف است. بنابراین همه مدرک دارند و وقتی بحث کار می‌شود کسی به دنبال تحصیلی که کرده نمی‌رود و مشخص می‌شود فرد بیشتر دنبال مدرک بوده نه علم آموزی.
دکتر شریفی اظهار داشت: توانمندی فکری که باید در در دوره‌ی کودکی به آن‌ها داده شود در آن حد مورد انتظار نیست و میزان شوق و اشتیاق برای مطالعه نسبت به سابق پایین است و در ریشه‌یابی مشکلات جوانان به این نکته می‌رسیم که در دوره‌ی کودکی کودکان درست هدایت نشده‌اند.
وی اظهار امیدواری کرد با افکار جدید که روی کار می‌آید دانش جدید هم وارد سیستم شده بخشی از نقیصه برطرف شود.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل در ادامه گفت: در گذشته کتاب‌های درسی درصد کمی از مطالعه را تشکیل می‌داد و همین کانون بود که تشویق می‌کرد ما را به کتاب‌خوانی و مطالعه اما متاسفانه امروزه به کتاب‌های درسی اکتفا می‌شود، در دانشگاه‌ها هم به کتاب‌ و جزوه‌ها اکتفا شده است برای همین هنگام فارغ‌التحصیلی دانش به دست آمده کارایی ندارد.
این مقام مسئول فرهنگی استان با بیان این‌که در کشورهای دیگر وظیفه تربیت بر عهده‌ی نهادهای آموزشی است، گفت:  در نظام آموزشی ما با این نوع خاص کلاس‌داری تقریبا آموخته‌ها به درد نمی‌خورد برای همین راه‌اندازی نهادی مثل کانون پرورش فکری حکایت از فکر بلندی است که خواسته‌اند چنین مکانی در کنار آموزش و پرورش فعالیت کند، این نهاد می‌تواند با توجه به ریشه‌های عمیقی که دارد موجب بالندگی در کودکان و نوجوانان خواهد شد.
بالی که در آموزش و پرورش به کودک داده‌ایم در کانون تکمیل می‌شود
هاجر جمادیه مدیرکل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در این آیین با تقدیر از زحمت‌های مدیرکل سابق کانون گفت: کودکان در دوره‌ی مدرن و سرد و خشن و بی روح امروز بجای زندگی در داستان‌های شیرین کتاب‌ها در بازی‌های اینترنتی گم شده‌اند، بجای بازی‌های دسته‌جمعی پرجنب و جوش و پر نشاط اسیر دنیای مجازی گشته‌اند و هنوز طعم شیرین کودکی را نچشیده در دنیای افسردگی پا نهاده‌اند و این رسالت و وظیفه‌ی سنگین ماست که با سیاست و ظرافت، دیوار مابین کودکان و کتاب‌خانه‌ها را فرو ریخته و به آغوش گرم یار مهربان برگردانیم.
مدیرکل کانون با اظهار این‌که کانون علاوه بر کتاب با تکیه بر هنر توانسته دل کودکان را تسخیر کند افزود: عضوی که کتاب می‌خواند بال دوم پرواز خود را پیدا کرده است، بالی که در آموزش و پرورش به کودک داده‌ایم در کانون تکمیل می‌شود کودکانی که در کانون هستند تفاوت بزرگی با دیگر کودکان دارند، زیبایی در کلام این کودکان هست که در سایر کودکان نمی‌توان آن را مشاهده کرد.
جمادیه تاکید کرد: بیایید با تمام وجود تلاش کنیم تا کودکان را با فرهنگ ملی و دینی آشنا کنیم، عضوی که شخصیت‌های دینی خود را بشناسد و درک کند اجازه نخواهد داد فرهنگ بیگانه در کشورش رسوخ کند و مشت کوبنده بر دهان اجنبی خواهد زد.
وی افزود: کسی که با علم و فرهنگ و ادب و هنر عجیین باشد اجازه نخواهد داد دیگران با پوچ‌انگاری‌های خود ایستادگی و مقاومت را به سخره بگیرند و ما موظف هستیم کودکان را به درستی هدایت کنیم، راه را به آن‌ها نشان دهیم، فرهنگ و دین و دانش و هنر را به فرزندانمان بیاموزیم و در دولت تدبیر و امید چیزی که دیده می‌شود اتحاد واقعی بین اقشار است اتحاد برای آن‌که ایرانی سربلند بسازیم.
رویکرد مدیریت کانون تلاش برای عزت‌مندی کارکنان و حفظ کرامت نیروی انسانی است

فریدون واحدی معاون توسعه مدیریت و منابع کانون پرورش فکری در این آیین سرمایه‌ی اصلی هر سازمان را نیروی انسانی آن سازمان معرفی کرد و گفت: برنامه‌ریزی برای تکریم، حفظ شان و منزلت و کرامت کارکنان آن سازمان از وظایف مدیران آن سازمان است در این میان سرمایه‌های ما مربیان عزیزمان هستند که عاشقانه و صادقانه بی هیچ منتی با کمترین امکانات حقوقی و رفاهی بیشترین اثربخشی را دارند.
واحدی اظهار داشت: در دنیای امروز محور توسعه دانایی است و مربیان ما اندیشه‌های ناب را به کودکان منتقل می‌کنند باور داشته باشید رویکرد مدیریت کانون تلاش برای عزت‌مندی کارکنان و حفظ کرامت نیروی انسانی و تلاش برای توسعه‌ی عدالت سازمانی و وفاق بین کارکنان است.
وی تاکید کرد: مدیران کانون برای تربیت حفظ مسئولیت‌پذیری و ارتقای بهره‌وری نیروی انسانی، در نهایت تکریم شخصیت نیروی انسانی سازمان تلاش می‌کنند و تا زمانی که توفیق خدمت در این نهاد مقدس را داشته باشیم احساس تبعیض را از بین خواهیم برد.
واحدی در ادامه از نگرش فرهنگی استاندار که شناخت کافی از عملکردهای کانون دارند سپاسگزاری کرد و گفت: از استاندار اردبیل درخواست می‌کنم نگاهی به شهرستان توریستی سرعین داشته باشند تا مرکز فرهنگی معیار و نمایشگاهی از تولیدات کانون را آن شهر ایجاد کنیم.
معاون توسعه مدیریت و منابع کانون پرورش فکری در پایان با تقدیر از حمایت‌های مدیرکل آموزش و پرورش اظهار داشت: ما نیاز داریم که بین دو جزیره‌ی کانون و آموزش و پرورش پل‌هایی بزنیم، کانون در دل آموزش و پرورش نیست ولی خدماتش برای کودکان و نوجوانان این سرزمین است. با بودن نیروهای اندیشمند در آموزش و پرورش و تفاهم‌نامه‌ی اخیر که شکل گرفته محصولات کانون به مدارس ورود پیدا خواهد کرد و این جز به کمک دوستان‌مان در آموزش و پرورش میسر نخواهد شد.
بعد از آیین تکریم و معارفه‌ی نشستی صمیمی با حضور فریدون واحدی، عبدالحمید شهسواری مشاور امور اجرایی مدیرعامل، مدیرکل جدید و سابق کانون استان و کارکنان کانون و مربیان مسئول مراکز کانون استان اردبیل برگزار شد.
 در این نشست طی آن بحث‌های متنوعی در خصوص مشکلات موجود، وضعیت معیشتی و تبدیل وضعیت کارکنان مطرح و بحث و تبادل بعمل آمد.