کد خبر: 256111
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
بازدید 4795
برنامه‌های مراکز کانون استان اردبیل در هفته‌ی نجوم

مراکز اداره ‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در هفته‌ی نجوم مجری برنامه‌های متنوع علمی بود.

گزارش زیر به گوشه‌ای از این برنامه‌ها اشاره‌کرده است:
- مرکز فرهنگی هنری شماره یک اردبیل
هم‌زمان با هفته جهانی نجوم در اردیبهشت‌ماه سال جاری، برنامه‌های متنوعی با این موضوع برای اعضای مرکز فرهنگی هنری شماره یک اردبیل باهدف ترویج دانش نجوم اجرا شد. برنامه‌های طراحی‌شده در دو بخش اجرا گردید. بخش اول مشترک با مراکز پنج‌گانه اردبیل در مرکز 3 اردبیل با حضور 60 نفر از اعضا کودک و نوجوان دختر و پسر و بخش دیگر در کتابخانه مرکز یک اردبیل برای 32 نفر از اعضا پسر مرکز اجرا شد.
در برنامه مشترک مراکز، علاوه بر رصد ماه، اجلاس با موضوعات مرتبط با نجوم و فضا توسط آقای عباسی وند برگزار شد. در این اجلاس عباسی وند در رابطه با منظومه شمسی و سیاره‌های منظومه اطلاعات جامعی در اختیار اعضا گذاشت. ایشان برای فهم بهتر مطالب با نمایش تصاویر اسلاید توانست جذابیت خاصی به برنامه ببخشد. 
از دیگر برنامه‌های اجرایی به این مناسبت در مرکز یک اردبیل اجرای بازی، مسابقه، قصه‌گویی و معرفی کتاب برای اعضا پسر بود.
در برنامه قصه‌گویی سعی بر آن شد تا با روایت باورهای گذشتگان در خصوص صورت فلکی "حمل" توجه اعضا به اشکال و داستان‌های مربوط به دیگر صورت‌های فلکی جلب شود.
 در ادامه پس از گفتگوی دوطرفه با اعضا و مرور درس "آسمان شب" از کتاب علوم کلاس چهارم؛ مسابقه "سیاره‌ها در منظومه شمسی" برگزار شد، به این شکل که اعضا پس از نصب نام یکی از سیاره‌ها بر روی لباسشان می‌بایست در زمان مشخص به ترتیب سیاره‌ها در منظومه پشت سر هم بایستند. این مسابقه بین سه گروه از اعضا برگزار شد.
 با بازی "نقطه‌ها را به بچسبان" اعضا با صور فلکی دب اکبر و دب اصغر و موقعیت ستاره قطبی آشنا شدند.
در پایان کتاب‌های مرتبط با فضا و نجوم به اعضا معرفی شدند.
- مرکز فرهنگی هنری شماره دو اردبیل                                                                                                  
به مناسبت هفته نجوم و برای جذب اعضا به فعالیت نجوم برنامه‌هایی ذیل در مرکز دو اردبیل در هفته جهانی نجوم به اجرا درآمد:
اجلاس نجومی:
اجلاس نجومی اعضای مراکز پنج‌گانه اردبیل نیز با حضور اعضای مراکز برگزار شد. در این برنامه 14 نفر از اعضای نوجوان مرکز دو نیز شرکت کردند. در این اجلاس، فعالیت‌های نجومی به‌صورت تئوری و عملی برای مخاطبین اجراشده و مطالب ارزنده‌ای ارائه گردید. سالارعباسوند، مؤسس انجمن نجوم اردبیل و استاد دانشگاه به ارائه مطالب در دو بخش "آشنایی با منظومه شمسی" و "آشنایی باعظمت عالم" با نشان دادن اسلایدهایی ویژه و تصاویری منحصربه‌فرد از سیارات منظومه شمسی و ستارگان و کهکشان‌ها پرداخت و اعضا سؤالات خود را از ایشان پرسیدند. بخش سوم مطالب ایشان، حضور در محوطه و انجام رصد آسمان بود. در این بخش سیاره مشتری و ماه، رصد شد و اعضای مشتاق این اجرام آسمانی را از پشت تلسکوپ مشاهده کردند.
تهیه بروشور "همسایه‌های ما":
این بروشور که مطالب منتخب و گزیده‌ای درباره آسمان و منظومه شمسی داشت، توسط رضاییان، مربی مرکز تهیه‌شده بود و در برنامه اجلاس نجوم در بین اعضا و منجمان کوچک قرار گرفت تا بامطالعه آن بیش‌ازپیش با دنیای بزرگ سرزمین مادری‌مان "منظومه شمسی" آشنا شوند.
تهیه کاردستی:
کاردستی "خورشید" پس از معرفی کتاب "خورشید" و بحث و گفتگو و تأثیرات آن درباره زمین، به همراه اعضا به‌صورت کاغذو تا تهیه شد.
معرفی ایام، معرفی کتاب‌های نجوم و آشنایی با سیارات منظومه شمسی و تشکیل گروه نجوم در مرکز از دیگر برنامه‌هایی بود که در این ایام به اجرا درآمد.
- مرکز فرهنگی هنری شماره سه اردبیل
هم‌زمان با فرارسیدن هفته‌ی نجوم مربیان مرکز3اردبیل با اجرای برنامه‌هایی اعضا را با شگفتی‌های آسمان شب آشنا کردند.
برپایی نمایشگاه و معرفی:
در این ویژه‌برنامه منابع علمی (نجوم) موجود در مرکز برای آشنایی و استفاده‌ی اعضا به‌صورت نمایشگاهی معرفی گردید. در کنار این معرفی کارگاه نجوم برگزارشده و مربیان با استفاده از مطالبی در خصوص فضا، آسمان شب، کهکشان‌ها، سیارات، ماه‌گرفتگی، مرگ ستاره‌ها و....که به‌صورت پاور پوینت آماده‌شده بود اعضا را با این ویژگی‌ها آشنا کردند و ادامه‌ی کارگاه به‌صورت پرسش و پاسخ با محوریت موضوعات مطرح‌شده برگزار کردند.
تشکیل گروه تحقیق:
تشکیل گروه تحقیق از دیگر برنامه‌های اجرایی در این هفته بود که گروه تحقیق ویژه‌ی نجوم از میان اعضای پسر نوجوان انتخاب شد.
برگزاری کارگاه رصد با حضور مراکز پنج‌گانه:
برگزاری کارگاه رصد برنامه‌ای دیگر بود که با حضور مراکز پنج‌گانه‌ی شهرستان اردبیل در مرکز3اردبیل اجراشد. در این کارگاه اعضا با سیارات ماه و مشتری آشنا شدند و سپس در محوطه‌ی مرکز رصد از ماه و مشتری انجام شد.
- مرکز فرهنگی هنری شماره پنج اردبیل
گزارش برنامه‌های اجرایی مرکز 5 اردبیل به مناسبت هفته نجوم
بازدید از موسسه پژوهش سرای بابا صفری:
34 نفر از اعضای کارگاه علمی مرکز شماره‌ی 5 اردبیل طی بازدیدی که از پژوهش سرای دانش‌آموزی استاد بابا صفری آموزش‌وپرورش ناحیه‌ی 2 انجام دادند با حضور در کارگاه‌های مختلف این پژوهش سرا مطالبی در موضوعات نجوم و زیست‌شناسی و انواع سنگ‌ها و کانی‌ها و همچنین فناوری نانو آشنا شدند در این بازدید ابتدا اعضا از موزه‌ی طبیعی و انواع سنگ‌ها و کانی‌های موجود در پژوهش سرا بازدید کردند و سپس به کارگاه قرآن‌پژوهی رفتند و پس از آشنایی با فعالیت‌های این کارگاه به کارگاه نجوم و آسمان نمای پژوهش سرا رفته و با تعدادی از اجرام آسمانی و تحولات نجومی آشنا شدند. در ضمن اعضا در ادامه‌ی بازدیدشان از کارگاه زیست‌شناسی و فناوری نانو دیدن کردند و با تعدادی از اختراعات دانش آموزان نخبه‌ی استان آشنا شدند.
معرفی کتاب:
کتاب‌های موجود در مرکز ازجمله نجوم و فضا، منظومه خورشید و... در این هفته به اعضا معرفی شد.
پخش فیلم نجوم برای همه:
برای اعضای علاقه‌مند به مسائل نجومی فیلم نجوم برای همه پخش‌شده و در ادامه به بحث و بررسی موارد علمی آن پرداخته شد، در ادامه مطالب علمی مفید که در رابطه با نجوم به همراه اعضا روخوانی و بحث و گفتگو شد.
- مرکز فرهنگی هنری شماره یک پارس‌آباد
در جهت ترویج علم نجوم در بین کودکان و نوجوانان و همچنین آشنایی اعضا با خلقت و آفرینش‌های خداوند و شناسایی اعضا توانمند درزمینهٔ نجوم برنامه‌های متنوعی در مرکز یک پارس‌آباد برگزار شد. در این برنامه‌ها مربی ابتدا اعضا را با تاریخچه علم نجوم آشنا کرده و توضیحاتی را در مورد نحوه استفاده از تلسکوپ به اعضا ارائه کرد و از اعضا خواست جهت تشکیل گروه نجوم مرکز گام بردارند و در ادامه مربی به معرفی کتاب‌های مربوط به نجوم پرداخت و اعضا را با اجرام و منظومه شمسی آشنا کرد. مربی هنری نیز با توضیح دادن در مورد منظومه شمسی و ستارگان از اعضا خواست تا با موضوع انسان و فضا به نقاشی کشیدن بپردازند.
- مرکز فرهنگی هنری شماره دو پارس‌آباد
هم‌زمان با هفته جهانی نجوم و در راستای ترغیب و تشویق اعضا به مطالعه و انجام فعالیت‌هایی در حوزه نجوم همچنین ایجاد فضایی مناسب برای انجام فعالیت‌های مرتبط، کارگاه آموزشی آشنایی با فضا و نجوم با حضور اعضا پسر در سالن مطالعه مرکز برگزار شد. در این کارگاه آموزشی ابتدا توضیحاتی در رابطه با نجوم و سایر مطالب مرتبط با این حوزه برای اعضا ارائه شد. سپس مربی از روی پانل منظومه شمسی درباره سیارات دور و نزدیک به خورشید، میانگین فاصله از خورشید، نیروی جاذبه، جو، تعداد قمر و... به اعضا توضیحاتی را ارائه کرد.                                                                                 
همچنین اعضا ضمن روخوانی کتاب‌های (سیارات دور و نزدیک) به‌صورت گروهی به طرح سؤال پرداخته و به پرسش‌های دانش آموزان توسط مربی و معلم پاسخ داده شد. مربی فرهنگی مرکز، کتاب فضا و نجوم را معرفی کرده و سایر کتاب‌های علمی مرتبط با نجوم را جهت امانت دهی و آشنایی بیشتر اعضا با کتاب‌های علمی و نجوم نام بردند. و از طریق پاورپوینت و نمایش فیلم‌های موجود از سیارات و مجموعه منظومه شمسی به تماشای شگفتی‌های جهان بالای سرخود نشستند. جهانی شگفت‌انگیز که همیشه انسان را مجذوب خودکرده است.
- مرکز فرهنگی هنری شماره یک کوثر
مرکز یک کوثر به مناسبت هفته نجوم برنامه‌های متنوعی را در طول این هفته برگزار کرد.
پخش فیلم مستند سیاره‌ها:
30 نفر از اعضای کودک و نوجوان مرکز به همراه مربیان، فیلم مستند"سیاره‌ها" را تماشا کرده و سؤالات خود را از مربی فرهنگی مرکز پرسیدند و عظیم رضایی مربی مرکز در رابطه با منظومه شمسی و ستارگان و سیارات توضیحاتی ارائه داد.
ساخت ساعت خورشیدی:
مربیان مرکز با استفاده از یونولیت ساعت خورشیدی ساختند. روش استفاده از این ساعت برای اعضا توضیح داده شد و مربیان به همراه اعضا در محوطه مرکز، زیر نور خورشید چگونگی استفاده از این ساعت را امتحان کردند.
معرفی کتاب‌های موجود مرتبط با نجوم در مرکز:
کتاب‌های"فضا و نجوم، سیاره‌ی ما زمین، ستارگان و کهکشان‌ها، خورشید، سیارات دور، نجوم و فضا، کری ماه، ستارگان و سیارات ترسناک و خورشید، ستارگان، سیارات" که مرتبط با نجوم بوده و در مرکز موجود بود به‌صورت نمایشگاهی فضاسازی شده و برای اعضا جهت مطالعه معرفی گردید.
ایستگاه نقاشی با موضوع فضا و نجوم:
بعدازاینکه اعضا اطلاعاتی در رابطه با فضا و نجوم به دست آوردند. مسابقه نقاشی برگزار شد. در این برنامه اعضا با فن پاستیل و مداد رنگی یافته‌های خود را بر روی کاغذ آوردند. از بین نقاشی‌های کشیده شده، آثار زهرا حمید پور، سحر راضی و رویا صادقی برگزیده‌شده و جایزه دریافت کردند.
- مرکز فرهنگی هنری شماره دو کوثر
به مناسبت هفته جهانی نجوم در مرکز دو کوثر با حضور 25 نفر از اعضای پسر فعالیت‌هایی در خصوص علم نجوم اجرا گردید. ابتدا مربی در مورد منظومه شمسی توضیحاتی ارائه داد و سپس کتاب‌های مربوط به این علم گسترده را جهت آشنایی بیشتر برای مطالعه معرفی نمود و در ادامه با تعریف قصه فیل و فنجان نوشته نورالدین زرین کلک توانست بیشتر در مورد مباحث موردنظر با اعضا ارتباط برقرار کند. نمایش مستند حیرت‌انگیز با موضوع منظومه شمسی و سپس چند سؤال از اعضا در مورد محتوای مستند پرسیده شد و به دو نفر که پاسخ کامل‌تری دادند جوایزی اهدا گردید. نقاشی گروهی یکی دیگر از فعالیت‌هایی بود که با موضوع منظومه شمسی و با فن پاستیل بر روی مقوا ترسیم شد.
- مرکز فرهنگی هنری نیر
باتوجه به امکانات و تجهیزات موجود در مرکز نیر و باهدف افزایش آگاهی‌های اعضا در رابطه با علم نجوم- سیارات و کهکشان‌ها و ارتقای سطح تفکر در اعضا برنامه‌های مختلفی در این حوزه برای اعضا اجرا شد. در حقیقت هفته نجوم بهانه‌ای شد برای آموزش و اجرای فعالیت‌های مفید برای کودکان و نوجوانان مرکز.
معرفی و روخوانی کتاب‌های موجود در مرکز در حوزه نجوم برای کودکان و نوجوانان- آشنا کردن اعضا با منظومه شمسی و پدیده کسوف و خسوف- چگونگی ساخت ساعت آفتابی و نحوه کار با این ساعت- اجرای بازی و نمایش خلاق منظومه شمسی- بحث در رابطه با ستارگان و سیارات و آموزش مطالبی در این حوزه برای اعضای حاضر در مرکز ازجمله فعالیت‌های اجراشده در این حوزه در مرکز نیر بود.
- مرکز فرهنگی هنری خلخال
مرکز فرهنگی هنری خلخال به مناسبت هفته‌ی فضا و نجوم برنامه‌های زیر را اجرا نمود.
روخوانی از تازه‌های نجوم:
در این فعالیت ابتدا مربی، با استفاده از اینترنت، یافته‌های نجومی را استخراج کرده و بر روی برگه‌های رنگی چاپ کرد. سپس بچه‌ها باراهنمایی مربی، برگه‌ی مربوط به خود را موردمطالعه قراردادند و در هر جا نیاز به راهنمایی بود، توسط مربی ارائه می‌گردید.
ساخت کتابچه نجومی:
 اعضا در این فعالیت، مطالب کتابچه‌ها خود را آماده کرده و در پایان به‌صورت گروهی، طرح جلد آن را آماده نموده و کتابچه‌ی خود را جلد و شیرازه زدند.
معرفی کتاب‌های فضا و نجوم:
 این فعالیت باهدف آشنا کردن کودکان و نوجوانان با کتاب‌های فضا و نجوم موجود در مرکز صورت گرفت و مربی با نشان دادن کتاب‌ها توضیحات تکمیلی را به بچه‌ها ارائه می‌کرد و به پرسش‌های آن‌ها پاسخ می‌داد.    
قضیه‌ی فیل و فنجان:
در این فعالیت مربی با استفاده از کتاب "قضیه‌ی فیل و فنجان" به توضیح و تشریح بزرگی و کوچکی موجودات دنیا و مقایسه‌ی آن‌ها باهم مثل مقایسه‌ی اتم به‌عنوان کوچک‌ترین ذره‌ی جهان و کهکشان‌ها به‌عنوان بزرگ‌ترین جرمی که می‌توانیم درک کنیم، پرداخت. در پایان این فعالیت، اعضا باراهنمایی مربی به قدرت لایزال الهی پی برده و دقایقی در سکوت به تفکر پرداختند.  
ایستگاه نقاشی:
ترسیم نقاشی با موضوع فضا و نجوم، باهدف تقویت تخیل و خلاقیت و علاقه‌مند نمودن غیرمستقیم اعضا به فعالیت‌های علمی و نجوم صورت گرفت و بچه‌ها باراهنمایی مربی، نقاشی‌های جذابی را رسم کردند. 
ایستگاه داستان‌نویسی با موضوع سفری فضایی:
در این فعالیت، ابتدا مربی توضیحاتی را به‌منظور ایجاد تلنگر ذهنی به بچه‌ها ارائه نمود. سپس اعضا شروع به نوشتن داستان‌های خیالی خود کردند.
 - مرکز فرهنگی هنری نمین
در این ایام مربیان مرکز نمین با فضاسازی مرکز و آماده‌سازی سالن مطالعه برای انجام فعالیت‌های نجومی و دعوت از دانش آموزان مدارس مختلف در مرکز، به اجرای فعالیت‌هایی در رابطه با علم نجوم و فضا، پرداختند.                                                         
دانش آموزان مدرسه‌ی جعفری که همگی اعضای مرکز نمین می‌باشند و در پایه‌های مختلف مشغول به تحصیل هستند میهمان مرکز نمین بودند. در این برنامه، مربیان با معرفی کتاب‌های مختلف با موضوع نجوم و ستاره‌شناسی و فضا، و روخوانی قسمت‌های مختلفی از کتاب‌ها اعضا را با انواع رصدخانه‌ها و کار آن‌ها، انواع تلسکوپ‌ها، ستارگان و سیارات و اجرام آسمانی و سحابی‌های غول‌پیکر و... آشنا کردند. معرفی تلسکوپ مرکز و نحوه‌ی کار با آن، نیز برای اعضا انجام گرفت.
اعضا با کمک نرم‌افزار (نجوم برای همه)، فیلمی از فضا و سیارات و معرفی هرکدام از آن‌ها، خورشید و ماه و همچنین سایر اجرام آسمانی مشاهده کردند و جهان خلقت را، به‌ویژه آسمانی که در یک نگاه به نظر کوچک می‌آید، پدیده‌ای شگفت‌انگیز و قابل حیرت مشاهده کردند. پاسخ و پرسش‌های اعضا در رابطه با نجوم، ستاره‌شناسی و... آن‌ها را با علم شگفت‌انگیز نجوم بیشتر آگاه ساخت.
اجرای فعالیت‌های مختلف علمی در این هفته ازجمله: تهیه‌ی بروشور معرفی انواع سیارات و انواع تلسکوپ‌ها و... تهیه‌ی نشریه دیواری با موضوع نجوم و فضا، کشیدن نقاشی در رابطه با فضا و منظومه‌ی شمسی، معرفی انواع کتاب، همچنین پخش فیلم و کار با تلسکوپ و رصد ستارگان و... از برنامه‌هایی بود که در هفته‌ی نجوم برگزار شد. 
- مرکز فرهنگی هنری گرمی
به مناسبت هفته نجوم برنامه‌هایی برای اعضا کودک و نوجوان در مرکز گرمی اجرا شد. مربیان با معرفی دستگاه تلسکوپ و آسمان‌نما نحوه استفاده از آن را به اعضا توضیح دادند. این برنامه باهدف تقویت زمینه تفکر و تعقل در مخاطبان و تقویت حس پرسشگری و کنجکاوی در کودک و نوجوان و افزایش دانش نجوم اعضا در مرکز برگزار شد.
همچنین برای هفته نجوم فیلم‌های علمی و فضا و نجوم پخش گردید که اعضا بعد از پایان فیلم نظرات علمی خود را بیان نمودند.از دیگر فعالیت‌های هفته، معرفی کتاب‌هایی با موضوع فضا و نجوم ازجمله (ستارگان و کهکشان‌ها، سیاره زمین، خورشید، ستارگان و سیارات،قصه‌گویی و مسابقه) با موضوعات علمی بود.
- مرکز فرهنگی هنری شماره یک مشگین‌شهر
شروع هفته‌ی نجوم، بهانه‌ای شد تا اعضا به‌صورت کارگاهی به فعالیت نجوم به‌صورت اختصاصی بپردازند.
آشنایی و کار با تلسکوپ:
اولین برنامه‌ای که در این هفته انجام شد آشنا کردن اعضا با تلسکوپ و نحوه‌ی کار با آن بود. در این برنامه نقاط مختلف تلسکوپ و عدسی‌های بکار رفته در هر مشاهده برای اعضا توضیح داده شد.
معرفی کتاب:
معرفی، روخوانی و بحث کتاب‌های مختلف مربوط به فضا و نجوم، ازجمله: آسمان شب، خورشید، ستارگان و سیارات برای اعضا.                   
نشریه دیواری:
در هفته‌ی نجوم، نشریه‌ی دیواری بانام (فرمانروایان شب) توسط اعضا پسر نوجوان کار شد. برای کار، ابتدا مربی کتاب‌هایی را در اختیار اعضا قرار داده و از آن‌ها خواست تا بامطالعه‌ی کتاب‌ها، مطالب مفید و لازم را گلچین کرده و طرح موردنظر را با استفاده از طرح‌های این کتاب‌ها، بر روی صفحه‌ی اصلی نشریه پیاده کنند و سپس مطالب آماده‌شده را درجاهای تعیین‌شده بنویسند.
- مرکز فرهنگی هنری 2 مشگین‌شهر
برنامه‌های در نظر گرفته‌شده جهت اجرا در هفته‌ی نجوم، باهدف آشنا کردن کودکان و نوجوانان و جذب اعضای مستعد و علاقه‌مند در طول هفته‌ی نجوم با زمان‌بندی مشخص در مرکز2 مشکین‌شهر اجرا گردید.
آشنایی با ابزارهای رصد:
ازجمله برنامه‌های اجراشده در طول هفته آشنایی با ابزارهای رصد بود. در این برنامه اعضای دختر و پسر با تاریخچه‌ی ابزارهای نجومی آشنا شدند. تعداد50 نفر از اعضای دختر و پسر ابزارهای اولیه و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها را با استفاده از تصاویر و دایره المعارف نجوم آموختند. شرکت‌کنندگان با ابزارهای رصد که توسط مسلمانان ابداع‌شده‌اند، آشنا شدند و در مورد تلسکوپ‌های گوناگون و نحوه رصد آن‌ها و نوع تلسکوپی که در مرکز وجود دارد اطلاعاتی کسب کردند. بعد از ارائه توضیحات اعضا به همراه مربی فرهنگی مرکز به رصد خورشید و لکه‌های خورشیدی پرداختند. در این رصد محل لکه‌های خورشیدی، نحوه‌ی حرکت آن‌ها درروی خورشید و دلایل وجود لکه‌های خورشیدی توضیح داده شد.
آشنایی با ستارگان:
این برنامه با استفاده از نرم‌افزار نجوم و برای تعداد40 نفر از علاقه‌مندان در سالن سینمای مرکز برگزار شد. حاضرین با منظومه شمسی و نحوه‌ی پیدایش و تکمیل آن، سیارات درونی، بیرونی، کمربند سیارک‌ها و قمرهای منظومه شمسی آشنا شدند. برنامه به‌صورت پرسش و پاسخ و باراهنمایی مربیان جهت شرکت ، حاضرین در بحث‌های تئوری انجام شد.
معرفی آسمان شب:
معرفی آسمان شب از دیگر برنامه‌های اجرا در طول هفته بود. در این برنامه حاضرین با آسمان شب در نیم‌کره‌ی شمالی و جنوبی آشنا شدند. مربی ضمن توضیح در مورد تقسیم‌بندی نیم‌کره‌های زمین و محل قرارگیری زمین در نیم‌کره‌ی شمالی، در رابطه با آسمان شب ایران و صور فلکی که در ماهه‌ای متفاوت در آسمان شب ایران قابل‌رؤیت است، توضیحات لازم را داد.
تعیین جهت جغرافیایی:
در آموزش تعیین جهت جغرافیایی اعضای دختر و پسر مرکز برای پیدا کردن جهت جغرافیایی محل زندگی خود، در کارگاه جهت‌یابی شرکت کردند. در این کارگاه شرکت‌کنندگان با 4 جهت اصلی، جهت‌های فرعی و پیدا کردن جهت جغرافیایی با استفاده از خورشید، صور فلکی و خوشه‌ی پروین آشنا شدند. همچنین نحوه‌ی پیدا کردن جهت جغرافیای جنوب که برای خواندن نماز لازم است، به‌صورت جداگانه آموزش داده شد.
- مرکز فرهنگی هنری 3 مشگین‌شهر
به مناسبت هفته نجوم مرکز سه مشگین‌شهر ویژه‌برنامه‌های زیر را برای اعضای مرکز اجرا کردند:
نزدیک‌ترین ستاره:
نزدیک‌ترین ستاره عنوان برنامه‌ای بود که با استفاده از پوستر و عکس اطلاعات عینی و تئوری در مورد خورشید داده شد. اعضا با مشاهده‌ی عکس‌ها و پوسترهایی از خورشید خود به کشف لکه‌ها و نقطه‌های خورشیدی پرداختند.
کار با تلسکوپ:
در این برنامه در مورد تاریخچه‌ی اختراع تلسکوپ و انواع آن مطالبی ارائه شد، سپس اعضا از نزدیک اجزای تلسکوپ را بررسی کردند. در این بررسی اعضا با مفاهیم علمی در مورد نور و عدسی و مطالب مرتبط آشنا شدند.
معرفی کتاب:
اعضا با انتخاب چهارکتاب از مجموعه کتاب‌های مربوط به نجوم با عناوین و محتویات کتاب آشنا شدند و در مورد تصاویر و مطالب کتاب‌ها بحث شد.
معرفی شخصیت:
ابن هیثم به‌عنوان دانشمند بزرگ و منجم مسلمان معرفی شد. زندگینامه‌ی این دانشمند در پانل معرفی شخصیت آورده شد و به‌عنوان دانشمندی که ناسا نام یک سیارک را به نام ایشان نام‌گذاری کرده معرفی شد.
- مرکز فرهنگی هنری دولت‌آباد
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز دولت‌آباد به مناسبت هفته نجوم با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری این روز را گرامی داشتند.
جهت آشنایی کودکان و نوجوانان با فعالیت نجوم مربی ابتدا به تعریف علم نجوم پرداخت. معرفی کتاب‌های کاوش در فضا و کتاب‌های علمی نجوم، اجرای فعالیت قصه‌گویی از کتاب‌های (آشیانه‌ای برای ماه و ماه بود و روباه)، معرفی تاریخچه‌ای از علم نجوم در ایران و جهان در قالب تصاویر، برگزاری کارگاه معرفی شخصیت‌های علمی نجوم مثل ابن هیثم و ابوریحان بیرونی، کارگاه آموزش کاردستی ساخت ستاره و آشنا سازی اعضا با ستاره‌ها و سیارات در قالب بازی و سرگرمی ازجمله برنامه‌های این روز بود.
کارگاه نجوم که با حضور تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه‌ی دخترانه‌ی زینبیه اجرا شد. مربیان کانون ضمن معرفی ستاره‌ها و کهکشان راه شیری به معرفی ستاره‌های سرشناس آسمان پرداختند و در ادامه اعضا در این کارگاه پس از تقسیم به چهار گروه چهار نفره اقدام به ساخت ستاره‌هایی به روش کلاژ پرداختند.
برگزاری کارگاه علمی با موضوع «نحوه چرخش سیارات هشت‌گانه به دور خورشید»، آشنایی با تلسکوپ و اجزا آن و معرفی کتاب " آسمان شب" برگزار شد و با معرفی کتاب‌هایی با موضوع علم نجوم و تشویق بچه‌ها به مطالعه این کتاب‌ها به پایان رسید.
- مرکز فرهنگی هنری انگوت
به مناسبت هفته نجوم برنامه‌هایی برای اعضا کودک و نوجوان در مرکز انگوت اجرا شد.
رصد آسمان شب:
اعضا نوجوان مرکز انگوت به رصد آسمان شب پرداختند، در این برنامه که با معرفی تلسکوپ و کاربرد و نحوه کار با آن توسط مربی مسئول مرکز شروع شد اعضا به رصد ماه و اجرام آسمانی پرداختند. این برنامه باهدف حس کنجکاوی و روحیه جستجوگری در کودکان و نوجوانان، افزایش اطلاعات درزمینهٔ دانش نجوم، توجه به علم نجوم در راستای تعمیق باورهای دینی و شناخت اسرار هستی برگزار شد.
ساخت کاردستی علمی نمایش خورشیدگرفتگی و ماه‌گرفتگی:
این دکاردستی با استفاده از یک لامپ مهتابی، کره زمین، باتری، دینام، دورریختنی ها و یک کلید تبدیل توسط اعضا نوجوان و باراهنمایی‌های مربی مسئول مرکز انجام شدکه با زدن کلید دستگاه اعضا می‌توانستند حرکت وضعی زمین و خورشید را به‌راحتی مشاهده کنند و مفهوم خورشیدگرفتگی و ماه‌گرفتگی و تغییرات فصول با استفاده از این دستگاه برای اعضا قابل فهم بود.
- مرکز فرهنگی هنری جعفرآباد
در مرکز فرهنگی هنری جعفرآباد برای اعضا کودک و نوجوان برنامه‌های متنوع و متفاوتی با محوریت فعالیت‌های هفته نجوم انجام گرفت که شرح آن در زیر آورده شده است:
در این هفته اعضای کانون با مشاهده تلسکوپ از نزدیک و با توضیحات مربی با قسمت‌های مختلف آن آشنا شدند و سپس در مورد نحوه استفاده و کاربرد آن و نحوه رصد کردن سیارات نیز اطلاعات لازم را دریافت کردند.
همچنین مربیان مرکز علاوه بر آشنا ساختن اعضا با تلسکوپ، با استفاده از منابع کتاب‌های علمی مرتبط با نجوم و سیارات اطلاعات مفید و قابل‌استفاده‌ای را در خصوص انواع تلسکوپ‌های اولیه و نحوه‌ی ساخت آن‌ها و در مورد پیدایش کیهان‌شناسی و نحوه‌ی ستاره‌شناسی باستانی و انواع ابزار و وسایلی که در آن زمان مورداستفاده قرار می‌گرفت، ازجمله اسطرلاب برای اعضا توضیحاتی را ارائه کردند. در این میان در مورد ستاره‌شناسی و نجوم اسلامی نیز اطلاعاتی به اعضا داده شد. در مورد نحوه‌ی تشکیل ستارگان و سیارات پس از انفجار بزرگ ازجمله مطالبی بود که در این جلسات در اختیار اعضا گذاشته شد.
 اعضا با استفاده از نرم‌افزار کیهان‌شناسی در مورد فاصله ستارگان و سیارات، جایگاه هرکدام در منظومه‌ی شمسی و اندازه و ابعاد هرکدام از سیارات و ستارگان، بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین آن‌ها، کمربند سیارک‌ها و... آشنا شدند.
با استفاده از وسایل صوتی تصویری موجود در مرکز، فیلم نجوم برای همه برای اعضا کانون نمایش داده شد و بعد در مورد نجوم به سؤالات اعضا جواب داده شد.