یادمان استاد مهدی آذریزدی و هفته ادبیات کودک و نوجوان در مراکز کانون استان اردبیل

به مناسبت سالگرد درگذشت مهدی آذریزدی و روز ادبیات کودک و نوجوان، در راستای کاربردی کردن مراکز عرضه محصولات فرهنگی هنری کانون، ویژه‌برنامه‌هایی به همین مناسبت در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل برگزار شد.

 جعفر ابراهیمی(شاهد) همزمان با گرامیداشت روز ادبیات کودک و نوجوان در اردبیل گفت: بزرگ‌ترین شانس زندگی‌ام آشنایی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود.
 18 تیر سالروز درگذشت نویسنده مشهور کودک و نوجوان «مهدی آذر یزدی» و روز ملی ادبیات کودک و نوجوان است، کانون اردبیل میزبان "جعفر ابراهیمی(شاهد)" شاعر و نویسنده کودک و نوجوان بود که با حضور پرشور اعضای ادبی، خانواده‌ها، مسئولان شهری، کارشناسان فرهنگی و نماینده فروش محصولات و سرگرمی‌های کانون در مرکز فروش (پارک کودک) شهرستان اردبیل برگزار شد.
هاجر جمادیه مدیرکل کانون پرورش فکری استان اردبیل در ابتدای این مراسم با اشاره به اهمیت مطالعه و کتاب‌خوانی در فرهنگ ایرانی، انسان مطالعه گر را انسان هدفمند دانست.
وی با آرزوی لحظه‌های شیرین همراه با کتاب، یادآور شد: هیچ یاری مهربان‌تر از کتاب نیست و کتاب همیشه مهربان و دلسوز و دقیق است و ما را با خود به فراسوی علوم، شعر و احساس، شادی و غم و آموزش زندگی می‌برد.
جمادیه در بخش دیگر سخنان خود بابیان اینکه مطالعه کتاب اصلی‌ترین ابزارِ رشد و تکامل فکری هر فرد محسوب می‌شود، اظهار کرد: کودکان در کانون پرورش فکری با خواندن کتاب برای آینده خود برنامه‌ریزی می‌کنند و کتاب عضوی جداناپذیر از زندگی آن‌ها می‌شود.
مدیرکل کانون استان با اشاره به حضور پر خیروبرکت "جعفر ابراهیمی شاهد" شاعر و نویسنده صاحب‌نام حوزه کودک و نوجوان در جمع اعضای ادبی، این فرصت را زمینه‌ساز پرورش و تربیت استعدادهای اعضای مستعد ادبی دانست و تأکید کرد: افرادی چون ابراهیمی شاهد ازجمله سرمایه‌هایی هستند که به‌آسانی به دست نیامده‌اند و باید حاصل تلاش آن‌ها در کارگاه‌های آموزشی و محافل ادبی دیده شود.
جعفر ابراهیمی شاهد، شاعر و نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان نیز در این مراسم با تبریک روز ادبیات کودک و نوجوان و ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضای نویسنده و شاعر نوجوان عضو کانون پرورش فکری اردبیل، گفت: بزرگ‌ترین شانس زندگی‌ام آشنایی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود.
وی گرامیداشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان را در کشور و بالأخص در مراکز عرضه‌ی محصولات فرهنگی کانون پرورش فکری حرکت مقدس و مبارکی دانست و خاطرنشان کرد: بهترین دوست در تنهایی کتاب است و همیشه با کتاب و در کنار کتاب باشید.
ابراهیمی افزود: از کودکی دوست داشتم شاعر و نویسنده شوم و برای بچه‌ها شعر بسرایم و داستان بنویسم تا آن‌ها آثارم را بخوانند و لذت ببرند.
در ادامه برنامه و جشن کتاب، اعضای ادبی کانون به قرائت آثار ادبی و اشعار سروده خود پرداختند. همچنین برگزاری نمایشگاه کتاب از آثار جعفر ابراهیمی(شاهد) از دیگر برنامه‌های این جشن بود.
جعفر ابراهیمی(شاهد) پس از قرائت آثار ادبی اعضا، به تحلیل آن‌ها و راهنمایی اعضا در جهت نوشتن یک اثر خوب پرداخت و خاطرنشان کرد: استان اردبیل بالاترین سهم را در عرصه‌ی نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان کشور دارد.
در پایان برنامه از همه اعضایی که به قرائت آثار خود پرداختند با اهدای هدایایی تقدیر شد.
جعفر ابراهیمی متخلص به «شاهد» از مفاخر جاودانه و از شعرای نامی کشور در 21 مهرماه سال 1330 در "روستای حور" واقع در بخش "ویلکیج"، یکی از بخش‌های تابعه شهرستان "نمین" در استان اردبیل و در خانواده‌ای باذوق و قریحه ادبی به دنیا آمد.
وی داستان و خاطرات زندگی‌اش را این‌چنین نقل می‌کند: «از 10 سالگی در زادگاه خود و تا کلاس چهارم دبستان درس خواندم، سپس در سال 1341 به دلیل اینکه در روستای حور امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از چهارم دبستان وجود نداشت، همراه خانواده به تهران آمدم.
اولین شعر خود را در 13 سالگی به نام "سکوت دشت‌ها" در مورد زادگاهم سرودم.
نخستین شعرهایم 14 سالگی در مجلات چاپ شدند ولی دوستان باور نمی‌کردند که آن شعرها از سروده‌های خودم هست. به پیشنهاد یکی از دوستان به فکر انتخاب یک نام مستعار افتادم و از حافظ کمک گرفتم و این شعر آمد؛ "شاهد آن نیست که مویی و میانی دارد / بنده طلعت آن باش که آنی دارد" با توجه به کلمه ابتدای شعر، تخلص “شاهد” را انتخاب کردم و با این نام، دو شعر به مجله‌ فرستادم و هر دو در کنار هم چاپ شدند و بالأخره دوستان باور کردند، چون واژه شاهد،‌ شاعر بودنم را شهادت می‌داد!»
وی بیش از پنجاه سال درزمینه‌ی ادبیات داستانی و شعر فعالیت نموده و مسئولیت‌هایی را نیز بر عهده داشته است که شامل موارد زیر است:
مدت ده سال نویسنده برنامه‌های رادیویی و مسئولیت‌های مختلفی را نیز بر عهده داشته است، ازجمله: مسئول شورای شعر کانون پرورش فکری (از سال ١٣6٠ تا هنگام بازنشستگی در سال١٣٨٠ در آنجا خدمت می‌کرده است.)، سردبیر جنگ ادبی آیش، شش دوره دبیر جشنواره مطبوعات، دو دوره دبیر جشنواره کتاب کانون پرورش فکری و چند دوره داوری کتاب سال و با موسسه کیهان، صداوسیما، حوزه‌ هنری و انتشارات امیرکبیر نیز همکاری دارد و حدود١50 کتاب برای گروه‌های سنی مختلف به رشته تحریر درآورده است.
وی همچنین جوایز و موفقیت‌های بسیاری را درزمینه‌ی آثار ادبی به خود اختصاص داده است که از بین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
"یک سنگ و یک دوست " کتاب سال 6٧ معرفی شد. "آواز پوپک" کتاب سال ٧٢ برگزیده شد. "آسمان ابری نیست"برنده جایزه بزرگ کانون در سال ٧4 / "آب مثل سلام" برنده جایزه بزرگ کانون / "خورشیدی اینجا خورشیدی آنجا" کتاب برگزیده شورای کودک/ "بوی گنجشک" کتاب برگزیده سروش نوجوان/ "در کوچه‌های خیس"برنده دیپلم افتخار/" پلی به‌سوی شعر" (فصل خون مهتاب) کتاب سال و برنده جایزه اول جشنواره کانون پرورش فکری هست.
 کتاب‌های ای ایران و گل باغ آشنایی و همچنین کتاب وقتی سایه‌ها سنگ می‌شوند (نقد شعر) از ایشان به چاپ رسیده است. پلی به‌سوی شعر: زندگی‌نامه پیامبر (ص) و زندگی‌نامه حضرت علی (ع)
حکایت اردیبهشت: زندگی‌نامه حضرت فاطمه (س)، بازنویسی قصه‌های شیرین مثنوی: در ٣ جلد به چاپ رسیده است.
بیست‌وهشت قصه از مصیبت‌نامه عطار، پروین: زندگی‌نامه پروین اعتصامی است. مجموعه شعر نوجوانان: آواز پوپک، آسمان ابری نیست، بوی گنجشک، بوی کال یاس، سبزپوش مهربان.
رمان نوجوانان: یک سنگ و یک دوست در سوگ سهراب، در کوچه‌های خیس، شبهی بی فانوس.
قصه نوجوانان: همزاد. مجموعه شعر کودکان: آمده‌ام دوست بدارم، شعری از گربه و موش، خورشیدی اینجا خورشیدی آنجا، آب مثل سلام، مثل یاس.
رمان کودکان: ماجراهای جوری جورتان، گلدره و گلتاج، جادوگران سرزمین بی‌سایه.
قصه کودکان: خاله سلطان، آن شب که باران آمد، خرگوش و رودخانه، قارچ‌ها در باران.
-        نشست انجمن ادبی کانون استان اردبیل همزمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان
به مناسبت گرامیداشت روز ملی ادبیات کودکان و نوجوانان و بزرگداشت مهدی آذریزدی نشست انجمن ادبی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز 4 اردبیل برگزار شد. واحد آفرینش‌های ادبی دومین نشست انجمن ادبی را با حضور 60 نفر از اعضای ثابت این انجمن در سال 1396 برگزار کرد.
در این برنامه هاجر جمادیه مدیرکل کانون استان، گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و کشف و پرورش استعدادها در عرصه شعر و داستان را از اهداف نشست انجمن ادبی برشمرد.
جمادیه تصریح کرد: بازآفرینی هویت دینی و ملی، حکمت، اخلاق، تعلیم و تربیت و جلوه‌های طنز در آثار استاد آذریزدی تأثیر بسزایی بر میزان مطالعه کودکان و نوجوانان دارد.
در ادامه برنامه، ریحانه فرجی معاون فرهنگی، ضمن اظهار خرسندی از حضور در جمع نویسندگان و شاعران آینده‌ی کشور تأکید کرد: برای توسعه فرهنگی و رسیدن به اهداف متعالی آن باید به کودکان و نوجوانان توجه بیشتر شود.
وی شعر و نویسندگی را وسیله‌ای برای رسیدن به وارستگی و کمال اخلاق انسانی دانست و اظهار امیدواری کرد: شعرها و نوشته‌های اعضا، سرود کودکان سرزمینمان باشد
شایان‌ذکر است، در این نشست، اعضای انجمن ادبی، آثار خود را در قالب شعر و داستان قرائت کردند، پخش کلیپی از زندگی مهدی آذریزدی و قصه‌خوانی اعضا نوجوان مرکز از دیگر برنامه‌های این نشست بود.
تشکیل مستمر نشست‌ها، برپایی جلسه‌های نقد آثار، تعامل ادبی بین اعضا، شعرا و نویسندگان، دعوت از افراد صاحب‌نام در عرصه ادبیات کودک و نوجوان و استفاده از تجربیات آن‌ها برای ارتقا دانش ادبی اعضا و مربیان از مباحث عمده نشست‌های انجمن ادبی کانون استان است.
-        گرامیداشت روز ادبیات کودک و نوجوان در مراکز 1 و 2 شهرستان کوثر
 به مناسبت گرامیداشت روز ادبیات کودک و نوجوان نشست ادبیات خلاق با همکاری مراکز 1 و 2 کوثر و کتابخانه عمومی شهرستان کوثر با حضور بیش از 60 عضو کودک و نوجوان در مرکز یک کوثر برگزار شد که وحید ضیائی نویسنده میهمان این نشست ادبی بود.
این برنامه با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد. اکرم راضی مربی مسئول مرکز یک کوثر ضمن خیرمقدم گوئی به میهمانان و تبریک روز ادبیات کودک و نوجوان، علت نام‌گذاری این روز را برای اعضا تشریح کرد.
در ادامه، کارگاه ادبیات خلاق توسط وحید ضیائی برگزار شد که مضامین این کارگاه در مورد نویسندگی (از دیدن تا نگریستن، از شیوه تا طرز، از شعر تا عشق و ...) بود، همچنین برگزاری نمایشگاه کتاب از ویژه‌برنامه‌های این مراسم بود.
-        مرکز یک پارس‌آباد
روز ملی ادبیات کودک و نوجوان با حضور نویسنده نامی شهرستان پارس‌آباد، ابراهیم عادی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز یک این شهرستان گرامی داشته شد.
این ویژه‌برنامه که با حضور اعضا و والدین آن‌ها برگزار شد، مربیان ضمن خوش‌آمد گویی به معرفی این روز بزرگ پرداختند.
در ادامه ابراهیم عابدی با موضوع ادبیات کودک و نوجوان سخنرانی کرد و ادامه داد: ادبیات کودک و نوجوان به‌اندازه خود وجودی کودک و نوجوان مهم است. در ادبیات ما با واژه‌هایی سروکار داریم که به رفتار منجر می‌شود و این رفتار در خانواده‌ها و نهایتاً در جامعه خود را بروز می‌دهد. وی افزود: اگر ادبیات ما بیش‌ازپیش تعالی شود انسان‌سازی از بنیه تقویت می‌شود و ما آینده‌ای والا و ساختاری آرمانی را شاهد خواهیم بود.
عابدی در ادامه  تعدادی از آثار خود را برای اعضا و دوست داران ادبیات کودک و نوجوان معرفی کرد و تعدادی از آن‌ها را برای حاضران هدیه داد.
سپس مربی فرهنگی مرکز با معرفی شخصیت مهدی آذریزدی، از معروف‌ترین اثر وی، کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» قصه‌گویی کرد که پایان‌بخش برنامه اهدای کتاب «آموزش نماز» به‌تمامی شرکت‌کنندگان در این مراسم بود.
-        مرکز دو پارس‌آباد
شهلا شمس مربی ادبی مرکز2 پارس‌آباد، با تبریک روز ملی ادبیات کودک و نوجوان برای اعضای شرکت‌کننده در این ویژه‌برنامه، از مهدی آذریزدی به‌عنوان قصه‌نویس و قصه گوی برتر کودک و نوجوان در سطح کشور یادکرد و به معرفی آثار این نویسنده با کتاب "قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب" پرداخت.
در ادامه برنامه، هرکدام از اعضا به نوشتن نامه‌ای برای مهدی آذریزدی اقدام کردند و نامه‌های خود را خوانده و مورد تشویق دوستان و مربی قرار گرفتند. 
-        مرکز دو مشگین شهر                             
همزمان با روز ادبیات کودک و نوجوان، فروشگاه کتاب کانون مشگین شهر میزبان اعضا و مربی ادبی مرکز 2 مشگین شهر شد.
ابتدای برنامه راضیه قربانزاده مربی ادبی مرکز، ضمن گرامیداشت سالروز درگذشت نویسنده مشهور "مهدی آذریزدی" و روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، به معرفی کتاب‌های این نویسنده که در کتابخانه مرکز موجود بود پرداخت و در ادامه به این نکته اشاره داشت که جهت آفریدن داستان‌ها و قصه‌های ماندگار بایستی به تعاریف آن‌ها تسلط داشته و به استفاده از مضامین و موضوع‌ها جهت تولید سوژه اقدام کرد.
قربانزاده در ادامه به شخصیت‌پردازی در داستان‌نویسی که یکی از ارکان اصلی داستان است، اشاره کرد و در خصوص استفاده از ابزار تخیل جهت تصویرسازی بهتر در داستان‌نویسی با اعضا به گفتگو نشست.
در ادامه برنامه، اعضای ادبی مرکز به خوانش آثار ادبی و اشعار سروده شده خود پرداختند. همچنین بازدید از نمایشگاه دائمی کتاب و محصولات فرهنگی مرکز دو مشگین شهر پایان‌بخش برنامه‌ها بود.
در این بازدید، هاتف حق نماینده فروش شهرستان ضمن معرفی کتاب‌های داستانی و شعری، اعضا را به مطالعه و استفاده از این منابع تشویق کرد.
-        مرکز بیله سوار                             
به مناسبت هجدهم تیرماه، بزرگداشت مهدی آذریزدی و روز ملی ادبیات کودک و نوجوان ویژه‌برنامه‌ای در کانون پرورش فکری شهرستان بیله سوار برگزار شد.
در این ویژه‌برنامه، نمایشگاهی از کتاب‌های استاد مهدی آذریزدی برپا شد و مورد بازدید اعضا و اولیای آنان قرار گرفت که در طول برنامه کتاب‌های استاد برای اعضا معرفی گردید و تعدادی از آن کتاب‌ها با اعضای کتاب‌خوان مرکز روخوانی شد و در ادامه قصه‌هایی از کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» توسط مربیان کانون برای اعضا قصه‌گویی شد.
مهمان ویژه این برنامه "امیرحسین فکرت" شاعر و نویسنده و عضو پیشکسوت مرکز بود که با حضور در جمع اعضای مرکز  به قرائت شعر و آثار ادبی خودپرداخت و از جایگاه ادبیات و نقش آن در تعلیم و تربیت انسان سخن گفت. در پایان برنامه اعضا اشعاری را از شاعران محلی انتخاب و شعرخوانی کردند.
-        مرکز جعفرآباد                           
در مرکز فرهنگی هنری جعفرآباد، جشن کتاب‌خوانی با حضور نویسندگان و اعضای مرکز با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و با همکاری مسئولان مرکز فروش جعفرآباد برگزار شد.
در این جشن، سرپرست مرکز بعد از خوشامدگویی به حاضران در مورد ادبیات کودک، نویسندگی و نقش کانون پرورش فکری در این زمینه به ارائه‌ی توضیحات پرداخت و به سؤالات مطروحه‌ی اعضا در این خصوص پاسخ گفت.
در ادامه، مسئول فروش مرکز به معرفی کتاب‌های موجود درزمینهٔ ادبیات کودک و نوجوان در فروشگاه مرکز پرداخت.
اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، شامل: قصه‌گویی و شعرخوانی توسط اعضا و تقدیر از اعضای برتر کتاب‌خوان پایان‌بخش برنامه بود. 
-        مرکز خلخال
مرکز فرهنگی هنری خلخال در روز ملی ادبیات کودک و نوجوان و به‌منظور آشنا کردن اعضا با این روز مهم، ویژه‌برنامه‌های فرهنگی اجرا کرد.
فضاسازی مرکز: قبل از شروع مراسم، فضاسازی متناسب با موضوع برنامه صورت گرفت.
معرفی روز ادبیات ملی کودک و نوجوان: در این فعالیت، اعضا با وجه‌تسمیه‌ی این روز، فعالان حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان(نویسندگان و شاعران و فعالان فرهنگی)، اهمیت این روز و مهم‌ترین آثار ملی و بین‌المللی در حوزه‌ی کودک و نوجوان آَشنا شدند.
قرائت چند داستان کوتاه: در این فعالیت، مربی مسئول فرهنگی مرکز، چند داستان کوتاه را از مجموعه‌ی کتاب‌های آلاچیق انتخاب کرده و برای حاضران قرائت کرد.
معرفی شخصیت: در این برنامه زندگی و آثار نویسنده‌ی پیر نیک‌اندیش مهدی آذریزدی برای اعضا معرفی شد.
روخوانی کتاب: داستان آواز بزغاله از جلد دوم کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» نوشته‌ی مهدی آذریزدی، برای بچه‌ها روخوانی شد.
بازنویسی داستان: پس از قصه‌گویی توسط مربی مرکز، اعضای نوجوان مرکز اقدام به بازنویسی داستان کردند و پس از پایان و خواندن داستان‌هایشان یکی از آثار به‌عنوان برگزیده انتخاب و موردتقدیر قرار گرفت.
خوانش آثار تقدیری: در این برنامه اعضای نوجوان مرکز داستان‌های برگزیدۀ خود را برای دوستانشان خواندند.
بازدید از مرکز فروش: اعضای مرکز به همراه مربیان فرهنگی، از مرکز عرضه‌ی محصولات فرهنگی و سرگرمی‌های کانون بازدید کردند و اقلام فرهنگی موردنیاز خود را باراهنمایی مسئول فروش تهیه کردند.  
-        مرکز دولت‌آباد
 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دولت‌آباد ویژه‌برنامه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان را باهدف گرامیداشت یاد استاد مهدی آذریزدی، نویسنده صاحب‌نام کشور و آشنایی کودکان و نوجوانان با این شخصیت ارزشمند برگزار کرد.
در ابتدای برنامه، کریم اصلانزاده مربی مسئول مرکز در مورد ادبیات کودک، پیشینه‌ی آن و علت نام‌گذاری این روز توضیحاتی ارائه داد و در ادامه در خصوص شیوه‌های مطالعه کتاب با اعضا به گفتگو نشست.
پخش کلیپ تهیه‌شده از سرگذشت مهدی آذر یزدی، روخوانی آثار و قصه‌گویی از دیگر بخش‌های این مراسم بود.
-        مرکز گرمی
همزمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان و بزرگداشت مهدی آذریزدی، ویژه‌برنامه ادبی با حضور اعضا نوجوان فعال ادبی مرکز گرمی برگزار شد.
در این برنامه لیلا حیدر نژاد مربی ادبی مرکز، ضمن بزرگداشت این روز،  به معرفی شخصیت، زندگی و آثار مهدی آذریزدی پرداخت.
از اهم فعالیت‌های این روز می‌توان به معرفی کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، بحث آزاد با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی، نوشتن متن ادبی با عنوان «یاد استاد مهدی آذر یزدی» اشاره کرد.