طرح "قرآن، دوست بچه ها" در مراکز فرهنگی هنری کانون استان اصفهان

با شروع فصل تابستان و هم زمان با روزهای ماه مبارک رمضان، طرح "قرآن دوست بچه ها" در مراکز سطح استان در حال انجام است که در این طرح بیش از 1000نفر از اعضای نوجوان دختر و پسر شرکت دارند.

با بررسی در قرآن می بینیم که حجم قصص در قرآن بیش از 1500 آیه یعنی تقریباً یک چهارم کل آیات قرآن است و این حجم بیانگر اهمیت موضوع می باشد که با مباحث اعتقادی قرآن به خصوص بحث آخرت (که حدوداً 1500 آیه ی مربوط به معاد وجود دارد) برابری می کند. این دو موضوع به تنهایی نصف قرآن را تشکیل می دهند یعنی این دو موضوع سرنوشت سازند. اتفاقاً تحقیق و بررسی دقیق درخصوص این دو موضوع مخصوصاً قصص قرآن به اندازه کافی انجام نشده است.
با توجه به هدف و غرض اصلی قصص قرآن که هدایت بشر است، ویژگی دیگری نیز در آن دیده می شود و آن گزینش در چهارچوب هدایت و تربیتی خاص است و لذا برش های خاصی به قصص قرآن داده می شود، گاه یک حادثه تنوع در گزارش دارد، وقتی در تکرار قصص قرآن دقت می شود، فی الواقع می بینیم که تکرار نیست بلکه موضوع قصه از زاویه ی خاصی که با روند بحث سوره ارتباط دارد، مطرح می شود.
موضوعات قرآنی به طور اعم و مثل ها و قصص به طور اخص از عوامل بیداری و فعال شدن فکر و ذهن و تعقلند در حالی که در موارد مشابه چنین هدفی لزوماً مطرح نیست و هدف در برخی موارد تنها سرگرم کردن مخاطب است.
در همین راستا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان طرح قرآنی "قرآن دوست بچه ها "را با هدف ایجاد انس بیشتر اعضا با مفاهیم قرآن کریم از سال 90 تا 92  آغاز کرد و در مدت سه سال در بیش از 26 مرکز فرهنکی هنری در سطح کانون استان برای گروه های سنی ب،ج و د برگزار نمود و در انتهای هر مرحله نیز در همایشی از مربیان و اعضای مراکز به صورت ویژه تقدیر به عمل آورد.
در این طرح در هر مرحله 26 نفر از همکاران مربی فرهنگی و مجموعا بیش از 1500 نفر از اعضای دختر و پسر شرکت داشتند. امسال نیز با شروع فصل تابستان و هم زمان با روزهای ماه مبارک رمضان، طرح "قرآن دوست بچه ها" در مراکز سطح استان در حال انجام است که در این طرح نیز بیش از 1000نفر از اعضای نوجوان دختر و پسر شرکت دارند.
برای برگزاری باکیفیت این طرح و قبل از آغاز آن، جلسات توجیهی ویژه مربیان مسوول و مربیان فرهنگی مراکز برپا شد. در این جلسات مدیر کل،معاون امور فرهنگی و کارشناس مربوطه این طرح در خصوص اهمیت بهره گیری از قرآن و ترویج فرهنگ دینی در میان کودکان و نوجوانان نکاتی را عنوان کردند.
طرح "قرآن دوست بچه ها" امسال با بهره گیری از سوره مبارکه قصص به صورت یک جزوه قرآنی برای اعضا آماده شد و کودکان و نوجوانان علاقه مند می توانند با کمک مربیان خود به حفظ این سوره مبارکه بپردازند.در کنار این طرح هم چنین برنامه های متنوعی از جمله روخوانی قرآن،قصه گویی،شعر،داستان،نقاشی، معرفی کتاب و ... نیز برگزار می شود.
هم چنین به منظور آشنایی هرچه بیشتر مربیان با این طرح یک کتاب کار نیز برای مربیان آماده شد که مربیان با استفاده از روخوانی و ترجمه قرآن کودکان و نوجوانان را با مفاهیم قرآنی علاقه مند را با زیبایی ها و داستان های قرآن آشنا می سازند.
تقویت و پرورش حس دینی و روحیه خداشناسی در اعضا،استفاده از مفاهیم قرآن در مسیر زندگی،ایجاد انگیزه و علاقه در اعضا نسبت به انجام وظایف دینی،تحکیم باورهای کودکان و نوجوانان بر اساس ارزش های اسلامی از دیگر اهداف این طرح است که توسط کانون استان اصفهان و با استقبال خوب خانواده ها در حال انجام است.
شایان ذکر است سوره مبارکه قصص بیست و هشتمین سوره قرآن است که مکی و دارای 88 آیه می باشد.
از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله روایت شده است: اگر کسی سوره قصص را قرائت کند ده برابر تعداد کسانی که حضرت موسی علیه السلام را تصدیق یا تکذیب کرده اند به او حسنه داده می شود و تمامی فرشتگان آسمان و زمین در روز قیامت، به سود او شهادت می دهند که او راستگو و درستکار بوده است.