بازدید از مناظر زیبای طبیعت و آثار تاریخی همدان

اردوی استانی اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون استان اصفهان از یکم شهریور در اردوگاه ایثار همدان آغاز و تا سوم شهریور ماه با حضور 60عضو فعال ادامه داشت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، اعضای اردوی استانی در ادامه سفر خود به همدان از آثار تاریخی و هم چنین جذابیت های گردشگری این استان بازدید کردند.

60 نفر از اعضا در ابتدا به موزه تاریخی هگمتانه همدان رفتند.موزه هگمتانه در شرق تپه باستانی هگمتانه وجنب گودال معروف فرانسویها قراردارد .ساختمان این مکان که پیشتر مدرسه پرورش نامیده می شد، در طی تغییرات و تعمیراتی به منظور ایجاد یک موزه موقت به بهره برداری رسیده است و مجهز به آزمایشگاه و کارگاه عکاسی می باشد.
اشیای موزه مشتمل بر دوبخش اختصاصی و استانی است. دراین­مجموعه آثار سنگی ،سفالی ،استخوانی و فلزی از دوره های پیش و پس از اسلام به نمایش در آمده است.در راهرو و تالار سمت راست موزه،اشیای مکشوف از هگمتانه نگهداری می شوند.از برجسته ترین این آثار می توان به پایه ستونهای متعلق به دوران هخامنشی از جمله شالی ستون مربوط به دوران اردشیر دوم با متن میخی,دو مهر استامپی سنگی و شیشه ای مربوط به دوران قبل از اسلام و سرگاو از جنس سفال متعلق به دوران هخامنشی اشاره کرد.
مجموعه تابوتهای سنگی وسفالی مربوط به دوره پارتیان که از میدان شیر سنگی بدست آمده اند، خمره ها و سنگهای تزئینی با نقوش زیبا و سنگ قبرهای دوران مختلف اسلامی شاخص ترین نماینده های آثار کشف شده استانی می باشند که در سالن مرکزی وراهروی سمت چپ موزه قرار داده شده اند. 
برنامه بعدی استفاده از طبیعت زیبا و دلنشین گنجنامه بود.بعضی همدان را به گنجنامه می شناسند و گنجنامه را به آبشار و کتیبه های تاریخی اش.مهمترین آبشار استان همدان آبشار گنجنامه است که در نزدیکی شهر همدان و در تفرجگاه گنجنامه قرار دارد.این کتبیه ها در 5 کیلومتری غرب همدان و در انتهای دره عباس آباد قرار دارد. این کتیبه‌ها یادگاری از دوران داریوش و خشایار شاه هخامنشی هستند و بر دل یکی از صخره‌های کوه الوند حکاکی شده‌اند.
سپس اعضا از غار علیصدر نیز بازدید کردند.غار علی صدر تنها غار تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است. این غار در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علیصدر شهرستان کبودر اهنگ (استان همدان) واقع شده است. ارتفاع این غار از سطح دریا ۲۱۰۰متر است. در محوطه غار دالان های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد. از مجموعه رشته آب ها، دریاچه بزرگی در درون غار بوجود آمده و از این رو نفوذ به عمق غار تنها با قایق میسر است.غار علیصدر از بسیاری جهاد به ویژه به علت وجود گذرگاههای ممتد آبی و دریاچه های وسیع و قابل قایقرانی که در سرتا سر غار گسترده شده اند یک از زیبا ترین جلوهای طبیعی ایران وجهان و پدیده ای منحصر به فرد در نوع خود میباشد که فقط در معدودی از غارهای جهان چنین زیبائیهای خیره کنندهای وجود دارد. آب دریاچه غار هیچگونه حیات جانوری در آن وجود ندارد درجه حرارت آن در طول سال ثابت ودر حدود 12 درجه سانتی گراد و به قدری زلال است که تا عمق 10 متری با نور معمولی و چشم غیر مسلح بخوبی قابل رویت است.
شایان ذکر است اردوی استانی اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون استان اصفهان از یکم شهریور در اردوگاه ایثار همدان آغاز و تا سوم شهریور ماه با حضور 60عضو فعال ادامه داشت.
برای مشاهده گزارش تصویری این مراسم اینجا را کلیک کنید.