کمیسیون فرهنگی مجلس از فعالیت‌های کانون حمایت می‌کند

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از حمایت این کمیسیون از فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حجت‌الاسلام احمد سالک‌ کاشانی که به همراه چند عضو دیگر این کمیسیون تخصصی مجلس، میهمان مدیرعامل کانون در دفتر کار وی بود در سخنانی تاکید کرد که باید به دغدغه‌های مقام معظم رهبری درباره‌ی کانون پاسخ بدهیم و مجلس آماده‌ی حمایت از فعالیت‌های کانون است و معتقدیم اگر کمیسیون فرهنگی بر روی این موضوع سرمایه‌گذاری کند خطا نکرده است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در عین حال خاطر نشان کرد که مجلس از بخش‌های دیگر فرهنگی نیز غافل نیست اما رشد فکری و کشف و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان بر اساس آموزه‌های دینی که به عنوان هدف اصلی کانون مطرح شده، آینده نظام را رقم خواهد زد و این به‌ واقع هدف بزرگی است که ما برای آن اهمیت زیادی قائل هستیم.
وی در این دیدار دیدگاه‌های خود را به صراحت مطرح کرد و گفت که کانون باید علی‌رغم این که از داخل کشور غافل نشود اما میدان عمل خود را به داخل کشور محدود نکند و نگاهی فرا ملی داشته باشد.
رسیدگی و توجه به کودکان و نوجوانان در مناطق محروم از دیگر توصیه‌های رییس کمیسیون فرهنگی به کانون بود و او تاکید کرد که برای پرورش استعدادهای این کودکان، متولی خاصی در کشور وجود ندارد و کانون هم برای پوشش دادن تمامی کودکان ایران با محدودیت روبروست این مساله باعث نگرانی است که استعدادهای کودکان در مسیرهای نادرست استفاده شود.
سالک در عین حال توجه به تقویت باورهای دینی و اندیشه‌ی الهی و اخلاق و مخاطب شناسی در برنامه‌های کانون را ضروری دانست و یادآور شد که نمی‌توان برای همه‌ی کودکان و نوجوانان یک برنامه‌ی واحد و مشخص طراحی کرد بلکه نهادهایی مانند کانون می‌توانند با تولید محصولات فرهنگی و فیلم بر این مشترکات فرهنگی تاکید کنند.
رییس کمیسیون فرهنگی در همین حال اهمیت آسیب‌شناسی مشکلات کودکان و نوجوانان، ایجاد مرکزی قوی برای پژوهش در حوزه‌ی کودک و نوجوان، امضای تفاهم‌نامه با دیگر نهادها و سازمان‌های فرهنگی و استفاده از ظرفیت‌ها و منابع آنان و گسترش ارتباط با وزارت آموزش و پرورش را از سوی کانون مورد تاکید قرار داد.
وی در پایان در پاسخ به پیشنهاد مدیرعامل کانون مبنی بر تشکیل شورای عالی کودک در کشور ضمن استقبال از این ایده در عین حال پیشنهاد کرد که پیش از ایجاد چنین شوراهایی می‌توانید کارگروه‌هایی تخصصی در حوزه‌های مختلف با حضور نمایندگان دستگاه‌ها و سازمان‌ها تشکیل و این کارگروه‌ها را مقدمه‌ای برای ایجاد شورای عالی  قرار دهید.
سالک در پایان خواستار حضور نماینده کانون در شورای فرهنگ عمومی کشور شد و گفت این موضوع را از طریق نمایندگان مجلس که عضو شورای فرهنگ عمومی هستند پیگیری می‌کنیم.

ورود به عرصه‌های جدید و شبکه‌های مجازی
در این جلسه حجت‌الاسلام سید مرتضی حسینی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که کانون در حوزه‌ی تولید و نشر کتاب به نسبت موفق عمل کرده است افزود کانون در حوزه‌هایی مانند فیلم و اسباب‌بازی دارای ضعف‌هایی است که باید نسبت به رفع آن‌ها تلاش کند و اگر نیاز هست که مجلس اقدامی کند ما از آمادگی برخورداریم.
وی به گردش عظیم مالی در چرخه‌ی تولید اسباب‌بازی و حجم تولید فیلم برای کودکان در سراسر جهان اشاره کرد و یادآور شد که اگر ما دست به تولید نزنیم دیگران این کار را خواهند کرد توجه کنیم که بخش کودک بسیار دارای اهمیت است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به کانون توصیه کرد که هم‌گام با نسل جدید حرکت و برنامه‌هایی را برای حضور در عرصه‌های جدید و شبکه‌های مجازی طراحی کند.
توجه به پیام در تولیدات فرهنگی

حجت‌الاسلام مفید کیائی‌نژاد نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس و عضو دیگر این کمیسیون نیز در سخنان کوتاهی با تاکید بر این‌که شخصیت انسان در دوران کودکی شکل می‌گیرد، افزود: بچه‌ها به فیلم بسیار علاقه‌مند هستند به اعتقاد من نباید این فیلم‌ها تنها با هدف طنز و بازی ساخته شود بلکه باید به پیام و تاثیرگذاری آن هم در این آثار توجه داشته باشیم.

توجه به کانون در برنامه‌ی ششم توسعه
حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مشهد و کلات نیز نقش و اهمیت کانون را در حوزه‌ی تعلیم تربیت، از دانشگاه‌ها نیز با اهمیت‌تر دانست و گفت برای سرمایه‌گذاری بر روی کودکان و توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در این حوزه باید در اسناد بالادستی مانند برنامه‌ی ششم توسعه، این موضوع را مورد پیگیری قرار دهیم.
وی از مسوولان کانون خواست که رایزنی‌های گسترده‌تری را با دولت و مجلس شکل دهد تا اعتبارات گسترده‌تری نیز در اختیار این بخش به ویژه کانون قرار بگیرد.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با یادآوری این‌که زیرساخت‌های فعالیت‌های فرهنگی در حوزه‌ی کودک ونوجوان خوشبختانه در کانون فراهم است تاکید کرد که تامین و اختصاص بودجه مناسب کوچک‌ترین کاری است که می‌توان برای گسترش فعالیت‌ها انجام داد برخی از کارهای کانون مانند کتاب‌خانه‌های پستی فعالیت‌های عمیق و ارزشمندی است که باید به دنبال توسعه‌ی آن باشیم.
پژمان‌فر در همین حال گفت که مساله فراکسیون کودک مجلس هم که سال گذشته شکل گرفته است از سوی نمایندگان به شکل جدی پیگیری خواهد شد.

گسترش دامنه‌ی فعالیت‌ها با امکانات محدود
در ابتدای این دیدار علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ارایه‌ی گزارشی از فعالیت‌های کانون به بیان بخشی از مشکلات و موانع در راه توسعه و گسترش دامنه‌ی فعالیت‌های کانون پرداخت و گفت که مشکل ما فقط کمبود بودجه نیست اگر چه ما با کمترین امکانات و بودجه فعالیت‌های خود را طراحی و اجرا می‌کنیم اما تحقق خواسته‌های مقام معظم رهبری و دغدغه‌های ایشان برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی به نمایندگان مجلس گزارشی از دیدار سال گذشته اعضای هیات مدیره سابق کانون با مقام معظم رهبری ارایه کرد و گفت ایشان کانون را به خوبی می‌شناسند و حتی در سفرهای استانی اعتباراتی را به ساخت مراکز کانون اختصاص می‌دهند.
حاجیان‌زاده افزود: مقام معظم رهبری از کانون خواستند که با گسترش دامنه‌ی فعالیت‌های خود از تمامی ظرفیت‌هایش در این حوزه استفاده کند و تلاش ما بر این است که به انتظارهای ایشان و جامعه پاسخ دهیم.
مدیرعامل کانون همچنین بخشی از سخنان خود را به وضعیت نیروی انسانی و مشکلات آنان به ویژه مشکل حقوق و دستمزد و تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی اختصاص داد.
وی همچنین خاطر نشان کرد که برای تحقق خواسته‌ّها و رهنمودهای مقام معظم رهبری کارگروه‌هایی تشکیل داده‌ایم و به دنبال توسعه‌ی فعالیت‌هایی مانند تولید تئاتر و فیلم هم هستیم.
حاجیان‌زاده اعضای کانون را کودکان و نوجوانانی توانمند و متفکر خواند و یادآور شد که در فعالیت‌های کانون بر گسترش فرهنگ مطالعه و پرورش قدرت تفکر بچه‌ها تاکید داریم.
وی ادامه داد: کانون همواره در فعالیت‌هایش مناطق محروم را مورد توجه قرار داده و حتی در بسیاری از نقاط کشور که هیچ ارگان و نهادی حضور ندارد، کانون در آن مناطق از جمله مناطق مرزی کشور فعالیت می‌کند.
حاجیان‌زاده در پایان، تغییرات مدیریتی کانون در ماه‌های گذشته را تغییراتی مبتنی بر معیارهای کاری و تخصصی کانون برشمرد و گفت در این تغییرات هماهنگی با مسوولان استانی و نمایندگان مجلس هم مورد توجه قرار می‌گیرد.