تاثیر جغرافیای محیطی بر احساسات انسان و نمود آن در داستان نویسی

این نویسنده آگاهی کامل به موضوع داستان و توجه ویژه به جغرافیای منطقه ای را دو موضوع حائز اهمیت برای یک داستان خوب عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، نشست تخصصی "نقد و بررسی کتاب شکارچی کوسه ی کر" با حضور عباس عبدی نویسنده ی کتاب همزمان با هفته ی کتاب و کتاب خوانی برگزار شد.
حاضرین در این جلسه که مربیان ادبی و فرهنگی استان اصفهان بودند این کتاب را به همراه اعضای خود در مرکز مطالعه کرده و در این جلسه به نقد و بررسی آن پرداختند.
عباس عبدی، نویسنده ی کتاب که متولد آبادان می باشد خود را به نوعی کانونی دانست و گفت: شروع ارتباط من با کانون مربوط به سال ها پیش است. زمانی که خواهر من در آبادان مربی یکی از مراکز بود و فرهاد حسن زاده و جمشید خانیان که از نویسندگان بنام کودک و نوجوان هستند از شاگردان ایشان در مرکز آبادان بودند.
عبدی در ادامه ی معرفی خود اضافه کرد: تا 20 سالگی در آبادان زندگی کردم و سپس در تهران در یک رشته ی فنی مشغول تحصیل شدم. یک دوره در دانمارک شیلات را تخصصی خواندم و در سال 1363 به خاطر تعهد به خدمت به قشم برای اشتغال رفتم و جزیره ی قشم از این طریق وارد زندگی من شد.
نویسنده ی کتاب "شکارچی کوسه ی کر" در ابتدای بحث خود موضوع جغرافیا در داستان نویسی را مورد توجه ویژه قرار داد. وی احساسات انسان ها را در ارتباط مستقیم با جغرافیای منطقه ای که در آن زندگی می کنند دانست و تاکید کرد: نویسنده باید در جغرافیای پیرامون خود جستجو کند و ویژگی هایی را بیابد که مختص آن محیط است زیرا همیشه یک احساس یا یک رفتار وجود دارد که خاص آن جغرافیاست و این خصوصیت باید در نوشته ی نویسنده نمود داشته باشد.
به اعتقاد عباس عبدی اتفاقات تاریخی گذراست ولی اتفاقات جغرافیایی ثابت است و تاثیرات ناشی از آن در وجود ما نهادینه می شود. به گفته ی وی در کتاب "شکارچی کوسه ی کر" عمده ی نگاه داستان به احساساتی است که در این جزیره عمومیت دارد و سعی شده است تا جایی که ممکن است خواننده در حال و هوای قشم قرار گیرد،با شرایط جغرفیایی آن آشنا شود و آداب و رسوم مردم آنجا را درک کند.
نویسنده ی کتاب "روز نهنگ" خاطر نشان کرد: ما 2600 کیلومتر مرز دریایی داریم ولی در ادبیات ما، داستان دریایی جایی ندارد! مربیانی که علاقه مند به نویسندگی هستند سعی کنند جاهای خالی ادبیاتمان را پر کنند. ما در کشوری با خصوصیات ویژه زندگی می کنیم و آن جغرافیای متنوع و قومیت های مختلفی است که در آن زندگی می کنند. قومیت های مختلف سرزمین ما با تمام اشتراکاتی که با هم دارند، هر کدام ویژگی خاصی را هم شامل می شوند که پرداختن و بازگو کردن آن برای کودکان و نوجوانان با ارزش است.
عباس عبدی ضمن تشویق حضار به نویسندگی به علاقه مندان توصیه کرد: در مورد چیزی بنویسید که به صورت کامل با آن آشنا هستید. نکته ی راهگشای دیگر این که یک دفترچه یادداشت همیشه همراه خود داشته باشید،پیرامون شما پر از اتفاقاتی است که می تواند موضوع یک داستان باشد ، شما باید به محض برخورد با همچنین اتفاقاتی آن را یادداشت کنید تا فراموش نکنید و بعد آن را پردازش کنید و تبدیل به یک داستان نمایید.
در این نشست مربیان نظرات خود را در مورد کتاب "شکارچی کوسه ی کر" با نویسنده ی آن مطرح کردند و پاسخ سوالات خود را از وی دریافت نمودند.
شایان ذکر است کتاب "شکارچی کوسه ی کر" کتابی است که جغرافیا و خصوصیات ناشی از آن نقش بسزا و یا حتی شاید بتوان گفت نقش اصلی را در داستان ایفا می کند. داستان این کتاب در جزیره ی قشم اتفاق می افتد و به گفته ی عبدی قشم به لحاظ جزیره بودن ویژگی های خاصی دارد. او معتقد است وقتی در یک جزیره کنار دریا می ایستید احساس متفاوتی دارید تا وقتی که در یک بندر به تماشای دریا می پردازید. ساکنین جزیره همیشه در معرض طوفان یعنی همیشه در معرض تغییر هستند. آنها باید دریا را سپری کنند تا به خانه ی خود برسند و ممکن است دریا طوفانی باشد و اجازه ی تردد به آنها داده نمی شود این ممنوعیت گاهی ممکن است تا 7 روز طول بکشد و به این ترتیب آنها 7 روز از خانه ی خود دور هستند. این خصوصیات ویژه باید روی شخصیت داستان تاثیر گذار باشد. یک نویسنده ی خوب باید بتواند این حس خاص را به خواننده انتقال دهد.
موضوع این کتاب داستان پسری به نام اسماعیل است که در کودکی شاهد مرگ پدر و پدربزرگ خود به وسیله ی کوسه ی کر می باشد و به همین دلیل انتقام از کوسه ی کر سراسر وجودش را پر می کند. او سالها با همین حس سپری می کند تا وقتی که در موقعیتی قرار می گیرد که می تواند همان کوسه ی کر را بکشد، او را می بخشد و داستان با این بخشش به پایان می رسد.