حمایت همیشگی رهبر معظم انقلاب از جایگاه کانون پرورش فکری

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان در گفت و گوی اختصاصی با روزنامه سراسری نسل فردا از فعالیت ها و جایگاه این کانون در سطح کشور سخن گفت و افزود: در حال حاضر نزدیک به نیم قرن از عمر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کشور می گذرد و استان اصفهان از همان ابتدا پیشتاز در راه اندازی مراکز اجرای برنامه های این کانون برای کودکان و نوجوانان بوده است.
گذری بر روزهای نخستین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
سید حامد عسگری فر در سخنان خود با اشاره به تاریخچه راه اندازی کانون پرورش فکری در کشور یادآور شد: کتاب های اولیه این کانون را شخصیت های برجسته و نویسندگان بنامی مدیریت و نگارش کرده اند و به واقع این کانون ازهمان ابتدا در زمینه نشر و تصویرگری کتاب های کودکانه گام موثر برداشته است. وی افزود: بهترین دوره فیلمسازی در این کانون مربوط به دهه 60 بوده که به واقع آن دهه را می توان اوج شکوفایی کانون پرورش فکری در زمینه تولید کتاب، فیلمسازی، تولید اسباب بازی ها و سرگرمی های سازنده و .... دانست.
رشد کمی و کیفی و تبدیل به کانون فرهنگی هنری
عسگری فر از رشد و گسترش مراکز کانون در سطح کشور سخن گفت و اذعان داشت: قبل از انقلاب اسلامی 100 مرکز وابسته به این کانون در کشور فعالیت داشته است و در حال حاضر این تعداد به 900 مرکز رسیده است. وی تاکید کرد: در طول چند دهه اخیر تنوع در سطح فعالیت های کانون به مراتب بیشتر از قبل شده و همین امر سبب شده تا مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیش از پیش رشد و گسترش پیدا کند. وی ادامه داد: پس از گسترش این امر، برای اولین بار بازی های فکری و عروسک های انگشتی در کانون طراحی و به کارگیری شد و این کانون روند رو به رشد خود را با توسعه برنامه ها و زیرساخت های دنیای کودکانه بیش از پیش مورد توجه قرار داد.
 حمایت همیشگی رهبر معظم انقلاب از گسترش مراکز کانون پروش فکری
مدیرکل کانون پرورش فکری کودان و نوجوانان استان اصفهان ضمن با اهمیت برشمردن فعالیت برای این گروه سنی و ماندگاری آن خاطرنشان ساخت: نوع نگاه و دید مقام معظم رهبری از جایگاه کانون پرورش فکری همیشه و در همه حال حمایت گرانه بوده است به طوری که در سفرهای استانی ایشان پروژه هایی برای ساخت مراکز کانون به تصویب می رسد .
کانون اصفهان پیشتاز در برنامه های منحصر به فرد
وی در بخش دیگری از سخنانش به برنامه های پیش بینی شده در کانون پرورش فکری کودکان استان اصفهان اشاره کرد و گفت: در طول سه سال اخیر تلاش شده تا مباحث محتوایی و تئوریک به عنوان یک اصل در صدر برنامه ها قرار بگیرد لذا در همین راستا دوره مهارت های زندگی برای کودکان 5 تا 16 سال را به اجرا گذاشته ایم و در زمینه پرورش خلاقیت ها برای گروه های سنی مختلف نیز برنامه های متفاوتی اجرا کرده ایم.
فعالیت کودکان در زمینه هنری و ادبی
به گفته عسگری فر آشنایی با متون کهن پارسی در قالب سلسله کارگاه های قند پارسی، مجموعه کلاس های بیست برای نگارش صحیح و اصولی، تشکیل انجمن ادبی نوجوان، راه اندازی کارگاه های نمایش عروسکی و عروسک سازی،پویانمایی،عکاسی، کلاس موسیقی کودک و .... نیز از دیگر برنامه های اجرا شده توسط این کانون است. وی خبر داد: در طول سه سال اخیر تعداد کارگاه های آموزشی 40 درصد و تعداد شرکت کنندگان و استفاده کنندگان از این کلاس ها 55 درصد رشد پیدا کرده است.
 فعالیت های قرآنی در کانون استان
این مسوول اظهار کرد: قرآن،دوست بچه ها عنوان یک فعالیت قرآنی است که در راستای فعالیت‌های دینی کانون انجام می‌گیرد. در این طرح سوره‌های مختلفی از قرآن بررسی و در نهایت سوره قصص در کارگروهی که از میان مسئولان و مربیان انتخاب شده بود مطرح شد. دلیل اول انتخاب این سوره برخی قصه‌های قرآنی مطرح در آن بود و همخوانی آن با فعالیت قصه‌گویی در کانون،ازاین رو بهترین انتخاب شمرده می‌شد. در بهار سال 93 جزوه ی مخصوص مربیان و دفتر قرآنی مخصوص اعضا تهیه گردید. سپس جلسات توجیهی برای مربیان برگزار شد و به توفیق الهی اجرای طرح آغاز گردید. همزمان با شروع ماه مبارک رمضان ، طرح «قرآن، دوست بچه‌ها» در 51 مرکز اصفهان اجرا گردیدو حدود 1300 نفر از اعضای نوجوان پسر و دختر در این طرح شرکت کردند. در طول اجرای این طرح علاوه بر آشنایی نوجوانان با روخوانی سوره و در صورت تمایل حفظ آن، با مفاهیم و داستان‌های این سوره نیز آشنا ‌شدند.
 جشنواره قصه گویی و گسترش آن در سطح استان
وی در ارتباط با برگزاری جشنواره استانی قصه گویی نیز به نسل فردا گفت: امسال این دوره با حضور بیش از 30 نفر از قصه گویان برگزار شد که در دوره قبلی تعداد شرکت کنندگان 10 نفر بوده است. وی افزود: با توجه به این که این جشنواره هرساله در یکی از شهرهای استان برگزار می شود لذا با استقبال هنرمندان قصه گو روبرو هستیم. وی ادامه داد: ما آمادگی داریم که دوره های آموزش قصه گویی برای مادران را نیز عملی کنیم چرا که این امر ضرورتی مهم در دنیای امروزی به شمار رفته و در تهران نیز مورد استقبال قرار گرفته و ثمربخش بوده است.
راه اندازی بزرگترین مرکز نجوم برای کودکان و نوجوانان
عسگری فر در سخنان خود از راه اندازی پیشرفته ترین مرکز نجوم برای اهالی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان خبر داد و خاطرنشان ساخت: این پروژه همزمان با ایام دهه فجر در مرکز شهرک ولی عصر راه اندازی خواهد شد و کلیه دانش اموزان و کودکان و نوجوانان می توانند با تعیین وقت قبلی از این فضای علمی و آموزشی استفاده کنند.
مرکز سیار روستایی،پستی و فراگیر کانون استان اصفهان
مرکز سیار روستایی و پستی کانون استان نیز موضوعات دیگری بود که مدیر کل به آن ها اشاره کرد. وی گفت: کتابخانه های سیار روستایی و پستی به منظور بالا بردن سطح آگاهی مخاطبان روستاهای محروم با امانت کتاب،برگزاری مسابقات،ارسال فراخوان های فرهنگی،هنری و ادبی در خدمت کودکان و نوجوانان محروم روستایی می باشد.
عسگری فر هم چنین مرکز فراگیر را محیطی مناسب برای کودکان و نوجوانان­ کم­بینا،نابینا،ناشنوا،کم­شنوا و ناتوان جسمی و حرکتی عنوان کرد و افزود: کانون استان اصفهان این افتخار را دارد که به عنوان دومین استان در سطح کشور این مرکز را راه اندازی می­کند و با افتتاح آن فرصت مناسبی در اختیار کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه قرار می‌گیرد تا به رشد و پرورش استعدادهای خود بپردازند و توانایی‌های آنها از طریق فعالیت در کانون بروز پیدا کند.