تولید و توسعه علم و دستیابی به فناوری به منظور ارتقای جایگاه علمی کشور در جهان

دکتر زرگرپور ضمن حضور در غرفه کانون استان اصفهان از تلاش های صورت گرفته در جهت ترویج فرهنگ پژوهش در میان کودکان و نوجوانان قدردانی کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، دهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری با حضور نهادهای دولتی و خصوصی در قالب 68 غرفه در محل دائمی نمایشگاه های استان واقع در پل شهرستان در حال برگزاری است.
استاندار اصفهان در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: تولید و توسعه علم و دستیابی به فناوری برای ارتقای جایگاه علمی کشور در جهان، کسب ثروت به منظور بهبود وضع زندگی مردم و افزایش رفاه عمومی، مرهون مطالعه و پژوهش نخبگان، دانشمندان، محققان و فناوران دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی است.         
رسول زرگرپور افزود: هفته پژوهش و فناوری فرصت مناسبی است تا توجه خود را بر روی ابعاد مختلف امر پژوهش و فناوری متمرکز کرده تا کلیه ذی نفعان ضمن اطلاع از روند وضعیت موجود در کشور بتوانند برای آینده برنامه ریزی کنند.
وی تأکید کرد: این مراسم با رویکردی جدید به منظور ارتقای شأن و جایگاه پژوهش و فعالان این حوزه برگزار شده و ترغیب فن آوران استان به تولید بیشتر علم و ثروت ناشی از آن و نیز شناسایی و عرضه یافته های پژوهشی و بسترسازی برای تجاری سازی آنها را هدف قرار داده­است.
شایان ذکر است دهمین نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری از 18 تا 21 آذرماه در محل نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان واقع در پل شهرستان دایر است. 
در این نمایشگاه که به مناسبت هفته پژوهش برگزار می شود،40 شرکت، مؤسسه و نهاد دولتی و خصوصی در قالب 68 غرفه در 3500 مترمربع فضای نمایشگاهی به ارایه دستاوردهای خود می پردازند.   
ارایه اختراعات و دستاوردهای پژوهشی و علمی، محور اصلی این نمایشگاه را تشکیل می دهد. 
این نمایشگاه طی ساعات بازدید 10 صبح تا 8 شب آماده بازدید عموم علاقمندان است
اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان نیز یکی از سازمان هایی است که فعالیتش را متوجه پژوهش کرده است زیرا این سازمان متولی فراهم نمودن امکاناتی جهت غنی تر کردن اوقات فراغت مبتنی بر تفکر مخاطبان (کودک و نوجوان) می باشد.
لذا مربی به کمک کتاب که محور اصلی فعالیت ها محسوب می شود مخاطبان خودش را به تفکر و پژوهش ترغیب می کند. پس اینجاست که در یک تقسیم بندی کلی می توان گفت: از منظر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فرآیند پژوهش در سه حوزه کودک، نوجوان و مربی قابل تعریف می باشد.
در بخش اعضاء (کودک و نوجوان): کانون با بهره گیری از فعالیت های علمی، تحقیق، پژوهش، نشریه دیواری، نجوم و ...، خوب دیدن، خوب نگاه کردن و نهایتا خوب تصمیم گرفتن و عمل کردن را برای مخاطبان خود محقق می کند. در این مرحله مربی با تقویت کردن محرک های طبیعی و یا حتی محیطی به عنوان راهنما و هدایتگر، ذهن اعضاء را از اهداف انتزاعی و دور از دسترس به اهداف دست یافتنی متمرکز می کند و به نقطه ی سوال برانگیزی نزدیک می نماید.
لازم به ذکر است تربیت کودکان و نوجوانان با مهارت های پژوهشی تنها هدف کانون نیست بلکه این سازمان سعی دارد با تربیت مربیانی خلاق، پژوهشگر و پژوهنده نخستین اقدامات تربیتی- پژوهشی را به اسم خود ثبت و ضبط کند و به همین منظور با تشکیل کارگروه "اقدام پژوهی" آنان را تشویق می کند تا با مساعدت سایر همکاران خود مشکلات و مسایل مراکز فرهنگی هنری را بعد از بررسی، تحقیق و سپس نیازسنجی تا حدودی مرتفع کند.