کد خبر: 237219
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۹
بازدید 1996
واحد سیار روستایی کانون استان اصفهان

سابقه فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که با هدف ایجاد امکانات لازم جهت رشد و پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر اساس ارزش ها و نظام تعلیم و تربیت اسلامی تاسیس شده است به میانه دهه چهل شمسی در سال 1344 باز می گردد و عرصه فرهنگ، ادب، تعلیم و تربیت و هنر ایران در این سالها شاهد رشد، بالندگی و تکامل این نهاد تاثیر گذار بوده است.
کانون استان اصفهان نیز هم اکنون از طریق 60 مرکز فرهنگی ثابت،سیار روستائی و پستی در سطح استان با ارائه ی فعالیت در سه بخش فرهنگی، هنری و ادبی با مخاطبین کودک و نوجوان خود ارتباط دارد.
کانون دارای گسترده‌ترین شبکه‌ی کتاب‌خانه‌های کودکان و نوجوانان است و نیز از برجسته‌ترین تولیدکنندگان و ناشران کتاب‌های کودکان و نوجوانان در ایران به شمار می‌رود.
روستاها نیز هم‌چون شهرها نیازمند و شایسته‌ی دریافت محصولات فرهنگی و کتاب های مناسب با موضوعات متنوع می باشند.
کتاب‌خانه سیار ابزار مناسبی برای کمبود امکانات ایجاد کتاب‌خانه‌ی ثابت روستایی محسوب می‌شود و می‌تواند پاسخی بر توزیع عادلانه‌ی امکانات باشد.
در مورد روستاهایی با جمعیت کم که امکان ارتباط با یک‌دیگر را ندارند تا افراد آن روستاها بتوانند از یک کتاب‌خانه به صورت متمرکز استفاده کنند، بهترین راه حل راه‌اندازی کتاب‌خانه‌های سیار است.
کتاب‌خانه‌ی واحد سیار روستایی نیز از جمله مراکز 60 گانه فرهنگی هنری کانون استان اصفهان است که در آن مربی به منظور تحقق اهداف کانون با یک دستگاه خودرو و کتاب و امکانات فرهنگی مربوطه، به مناطق روستایی مراجعه و فعالیت‌های متنوع را به مخاطبین خود ارایه می‌کند.هم اکنون استان اصفهان با دو واحد سیار روستایی اصفهان و نظنز در خدمت کودکان و نوجوانان می باشد و این آمادگی را دارد در صورت تامین امکانات به گسترش واحد سیار روستایی خود بپردازد.
اکنون مربیان کتاب‌خانه‌های روستایی در کنار مجتمع‌های آموزشی و مراجعه به روستاها و استقرار در مدارس، مساجد و تکایای مذهبی، ضمن امانت کتاب به اعضا، فعالیت‌هایی مانند قصه‌گویی، شعرخوانی، معرفی کتاب، نمایش فیلم، اجرای بازی، تشکیل گروه‌های سرود، جلسه‌های روخوانی قرآن و ... را انجام می‌دهند.