آشنایی با تهدیدها و فرصت های دنیای مجازی

در این نشست کارشناس پلیس فتا با اشاره به ویژگی های فضای مجازی بر آشنایی هرچه بیشتر مربیان با این محیط تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، کارکنان ستادی و مسوولین مراکز کانون شهر اصفهان با " تهدیدها و فرصت های دنیای مجازی" بیش از پیش آشنا شدند.
سلطانی کارشناس پلیس فتا با بیان اهمیت آشنایی با محیط دنیای مجازی گفت: پلیس فتا با دو رویکرد اساسی مبارزه با جرایم سایبری و پیشگیری از آن آغاز به کار کرد.
وی وابسته به زمان و موقعیت خاص نبودن، دستیابی سریع به آخرین اطلاعات، برخورداری از تنوع و جذابیت و در عین حال ارزان بودن را از مهمترین ویژگی های فضای مجازی دانست و افزود: فضای مجازی با تمامی ویژگی های مثبت متاسفانه مخاطراتی انکار ناپذیر را هم به همراه دارد که توجه ویژه ای را می طلبد.
این کارشناس با بیان این که ایران از نظر تعداد کاربران فضای سایبری در خاورمیانه رتبه ی اول و در جهان رتبه ی سیزدهم را دارد، افزایش آگاهی والدین و مربیان در این زمینه را ضروری دانست و افزود: والدین و مربیان باید به این اطلاعات و مهارت ها مجهز باشند تا بتوانند راهنمای فرزندان و مخاطبان خود در استفاده از این امکانات باشند.
سلطانی خطاب به مربیان و کارشناسان حاضر در جلسه تاکید کرد: با توجه به اینکه شما با گروه سنی 6 تا 16 سال در ارتباط هستید باید بدانید که در این دوران کودکان و نوجوانان بسیار حساس و آسیب پذیر هستند و استفاده ی آنها از اینترنت و شبکه های اجتماعی باید با دقت صورت بگیرد. وی ادامه داد: شما میتوانید والدین را هم در این خصوص آگاه سازی کنید تا از خطرات و آسیب های احتمالی تا حد ممکن پیشگیری شود.
کارشناس پلیس فتا یکی از مهمترین تهدیدات شبکه های اجتماعی را تسخیر فکر و ذهن کودکان و نوجوانان بیان کرد و از والدین و مربیان خواست با توجه به اهمیت این موضوع تمام تلاش خود را در جهت پیشگیری از این امر به کار گیرند. وی از جمله اقداماتی را که می تواند در این راستا از سوی والدین و مربیان صورت بگیرد، افزایش سواد رسانه ای خانواده ها و آشنایی با فضای مجازی دانست و بیان کرد: استفاده ی کودکان و نوجوانان از این فضا باید با همراهی والدین جهت حفظ امنیت روحی فرزندان باشد.
در ادامه این نشست حاضرین نیز سوالات خود را درباره مسائل مرتبط با دنیای مجازی و راه های استفاده صحیح از آن مطرح نمودند.