کد خبر: 240554
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵
بازدید 4034
برنامه های متنوع سال 93 واحد کارشناسی فرهنگی کانون استان

طرح های قرآن دوست بچه ها، آوای حقیقت، مهارت های زندگی، راه اندازی مرکز تخصصی نجوم،برگزاری جشنواره ها و برپایی نمایشگاه های مختلف از جمله فعالیت های متنوع واحد کارشناسی فرهنگی در سال 93 بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، کانون نقش مهم تربیت و پرورش کودکان و نوجوانان را عهده دار است و برای نیل به این هدف والا در زمینه های مختلف مشغول به فعالیت می باشد. کارشناسی فرهنگی استان اصفهان در راستای تحقق آرمان بزرگ تربیت و پرورش فکر کودکان و نوجوانان فعالیت های فرهنگی ارزشمند و موثری را در سال 1393به انجام رسانیده است. موارد زیر مهمترین این فعالیت ها می باشند:
طرح "قرآن، دوست بچه ها" از جمله طرح های موفق و تاثیرگذار کارشناسی فرهنگی استان در سال 93 بود که مورد استقبال اعضای نوجوان مراکز سراسر استان قرار گرفت. بیش از 1400 نفر از اعضای نوجوان دختر و پسر از مراکز فرهنگی هنری همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان و با شرکت در کلاس های قرآنی با محوریت سوره مبارکه قصص در این طرح شرکت کردند. در پایان دوره نیز از برگزیدگان در همایش "قرآن دوست بچه ها" تقدیر به عمل آمد و فعالیت های اعضای شرکت کننده نیز در قالب نمایشگاهی به مدت یک هفته در مجتمع فرهنگی هنری در معرض دید همگان قرار گرفت.
"آوای حقیقت" از دیگر فعالیت های صورت گرفته در کانون استان توسط کارشناسی فرهنگی در راستای شناخت و تعمیق باورهای دینی کودکان و نوجوانان در سال 93 بود. مرحله ی اول این طرح با هدف درک و شناخت خداوند متعال از طریق مطالعه در مظاهر طبیعت در مراکز فرهنگی هنری سراسر استان اجرا شد و اعضای گروه سنی ب، ج و د را مخاطب خود قرار داد. شگفتی ها و عجایب در آفرینش انسان ، آسمان ها، زمین، حیوانات و گیاهان و دقت در پدیده های طبیعت و شگفتی آنان از جمله موضوعاتی بود که در اجرای این طرح مورد بحث و مطالعه ی اعضا قرار گرفت.
"مهارت های زندگی" نیز موضوعی بود که فعالیت در خصوص آن، از سال 1392 در مراکز سراسر استان شروع و در سال 1393 با کیفیتی مناسب ادامه پیدا کرد. هدف از اجرای این طرح که بیش از 1000 نفر از اعضای کودک و نوجوان استان در آن شرکت کردند، افزایش ظرفیت روانی-اجتماعی و بالا بردن سطح بهداشت روانی کودکان و نوجوانان جهت پیشگیری از رفتارهای آسیب زای فردی و اجتماعی با استفاده از آموزه های دینی می باشد.
"پنجره هستی" عنوان طرح دیگری است که در طول سال 93 از سوی واحد فرهنگی در مراکز 60 گانه ی استان اصفهان اجرا شد. این طرح علمی با هدف بالا بردن سطح آگاهی و دانش اعضای مراکز فرهنگی هنری و خداشناسی از طریق شگفتی های جهان، از 15 خرداد تا پایان مهر ماه در مراکز اجرا شد و آثار دریافتی در سه گروه مرکز، مربی و اعضا مورد ارزیابی قرار گرفته و از برگزیدگان آن تقدیر به عمل آمد.
راه اندازی و تجهیز مرکز تخصصی نجوم در استان اصفهان از جمله اقدامات مهم کارشناسی فرهنگی استان در این سال بود که در دهه مبارک فجر همراه با ویژه برنامه ای با حضور مدیر کل کانون افتتاح شد. این مرکز مجهز به آسمان نما، رصد خورشید و کارگاه آشنایی با منظومه شمسی و صور فلکی می باشد که کودکان و نوجوانان علاقه مند می توانند با حضور مربیان مجرب، اطلاعات و مهارت های لازم در این خصوص را فرا گیرند.
هشتمین جشنواره استانی قصه گویی با عنوان "زیر گنبد کبود"،از دیگر اقدامات این واحد می باشد که در مهرماه سال 93 در مرکز فرهنگی هنری شاهین شهر برگزار شد. این جشنواره با هدف ترویج فرهنگ قصه گویی و با حضور 34 قصه گوی برگزیده در حالی برگزار شد که برپایی نمایشگاه "نقل و نبات" و برگزاری کارگاه قصه گویی با عنوان "مهارت، بیان و خلاقیت" از جمله برنامه های صورت گرفته در حاشیه ی این جشنواره بود.
جشنواره استانی سرود رضوی نیز همزمان با دهه کرامت با هدف ترویج فرهنگ و معارف رضوی در شهریور این سال در مجتمع فرهنگی هنری استان برگزار شد که استقبال خوب اعضا را به همراه داشت. در این جشنواره 8 گروه برتر استان به رقابت پرداختند که از میان آنها سه گروه برگزیده و معرفی شدند.
نمایشگاه "آفتاب هشتم" از دیگر ویژه برنامه های برگزار شده از سوی کارشناسی فرهنگی استان در دهه کرامت سال 93 می باشد که آثار اعضا مراکز را در قالب نشریه دیواری، کتابسازی رضوی، خاطرات زیارت و شعر رضوی را در بر داشت.
ازدیگر فعالیت های کارشناسی فرهنگی استان در سال 93 در راستای جذب و حفظ اعضای مراکز فرهنگی هنری، برگزاری اردوی برون استانی اعضای فعال نوجوان پسر مراکز بود که با استقبال و شادمانی اعضا همراه بود. این اردو در اردوگاه ایثار شهر همدان برگزار شد و اعضا ضمن شرکت در فعالیت های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی، از مکان های تاریخی و دیدنی این استان نیز بازدید نمودند.
در راستای توسعه و تعمیق فرهنگ کتابخوانی در کودکان و نوجوانان، واحد فرهنگی استان در سال 93 مجری طرح کتابخوانی به دوشیوه بود. در 6 ماهه ی اول با تمرکز بر مراکز فرهنگی هنری سراسر استان در جهت ارتقای سطح کمی و کیفی مطالعه ی اعضا در قالب 59 طرح متفاوت تلاش کرد و در 6 ماهه ی دوم سال بر تعامل مراکز با خانواده ها، مدارس و سایر نهادهای فرهنگی به منظور افزایش فرهنگ کتابخوانی تمرکز شد و در این راستا از روش های مختلف و جذاب استفاده شد.
گزارمان نویسی از دیگر فعالیت های پیگیری شده توسط این واحد در سال 93 می باشد، گزارمان های نوشته شده توسط 63 نفر از مربیان فرهنگی (1 مربی هنری و 1 مربی ادبی) در سال 92، مورد ارزیابی کارشناسان فرهنگی و ادبی در سال 93 قرار گرفت و پس از آن 10 نفر از مربیان با رتبه ی بسیار خوب جهت معرفی گزارمان نویسان برتر به تهران معرفی گشتند.
از فعالیت های مستمر واحد کارشناسی فرهنگی استان برگزاری ویژه برنامه همزمان با مناسبت های مختلف می باشد که فعالیت های هفته ی ملی کودک از جمله ی آنان می باشد.در هفته ی ملی کودک نمایشگاهی در قالب کارگاه از فعالیت های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی کانون پرورش فکری در مجتمع فرهنگی هنری برپا شد. برگزاری جشن روز جهانی کودک با حضور تعداد زیاد کودکان و نوجوانان اصفهانی در تالار ادب از دیگر برنامه های صورت گرفته به همین مناسبت می باشد. همزمان با دهه ی فجر نیز ویژه برنامه های متنوع و شادی به همین مناسبت با همت واحد فرهنگی استان برگزار شد که برگزاری جشن شکوهمند پیروزی انقلاب با حضور پر شور کودکان و نوجوانان و برپایی نمایشگاه از آثار اعضا در مراکز از جمله ی این برنامه ها می باشد.