مروری بر مهمترین فعالیت های مرکز آفرینش های ادبی کانون استان در سال 1393

مرکز آفرینش های ادبی کانون استان اصفهان در سال 93 فعالیت های متنوع و پرباری را با هدف رشد و تعالی کودکان و نوجوانان با تمسک به ادبیات و با در نظر گرفتن نیازهای این گروه سنی، به انجام رسانیده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، ادبیات کودک و نوجوان به عنوان یکی از ابزارهای تربیت غیر مستقیم ، نقش به سزایی را در این خصوص ایفا می کند. ادبیات کودک و نوجوان با گزینش واژگانی که متناسب سن کودک و نوجوان و توان درک و دریافت وی باشد و البته با بهره وری از شیوه ای زیبا، هنری و  جذاب به انتقال مفاهیم تربیتی فردی و اجتماعی می پردازد. در همین راستا مرکز آفرینش های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، فعالیت های متنوع و ارزنده ای را در سال 1393 پیگیری و اجرا کرده است که اهم آنان از قرار زیر می باشد:
برپایی محفل ادبی با حضور مربیان ادبی و سایر مربیان علاقه مند به شعر و داستان از نمونه فعالیت های کارشناسی ادبی استان در سال 1393 می باشد که مورد استقبال مربیان قرار گرفت. انجمن ادبی نیز مختص اعضای نوجوان فعال ادبی در چند جلسه در بهار و تابستان سال 93 برگزار شد. در این جلسات اعضا آثار خود را در قالب شعر، داستان و ... قرائت نمودند و مورد نقد و بررسی مربیان، کارشناسان ادبی و سایر اعضا قرار گرفتند.
برگزاری ویژه برنامه ی "دو پنجره" با حضور بیوک ملکی، شاعر بنام کودک و نوجوان از دیگر فعالیت های این واحد در سال 93 می باشد که در آن اعضای نوجوان با این شاعر از نزدیک آشنا شدند و کتاب وی را مورد نقد و بررسی قرار دادند.
ویژه برنامه ی "یه رش بگرد تو شهردون" با هدف آشنایی اعضای مراکز سراسر استان با زبان، لهجه و فرهنگ بومی منطقه ی خود و سایر مناطق استان اصفهان در زمستان 93 در مجتمع فرهنگی هنری کانون با همت آفرینش های ادبی استان و با حضور مدیر کل کانون برگزار شد. فراخوان مسابقه ی ادبی "یه رش بگرد تو شهردون" تابستان 93 به کلیه ی مراکز ارسال شد و تا پایان پاییز 250 اثر ادبی جهت شرکت در این فراخوان دریافت شد که پس از بررسی و انتخاب آثار برگزیده، 15 اثر جهت اجرا در این ویژه برنامه انتخاب گشت. اجرای سرود و نمایش با گویش محلی و معرفی آداب و رسوم شهرهای مختلف استان با لهجه های خاص خود از جمله برنامه های جانبی این ویژه برنامه بود که مورد استقبال همگان به ویژه اعضای مراکز قرار گرفت.
"آیینه خانه ی 4" عنوان ویژه نامه ی آثار رضوی استان اصفهان در سال 93 می باشد که در این سال از سوی واحد کارشناسی ادبی استان تنظیم و چاپ گردید.
از دیگر فعالیت های آفرینش های ادبی استان طرح و برنامه ریزی کلاس های ویژه ی ادبی در فصل تابستان می باشد. متون کهن، پرورش خلاقیت و املای بیست عناوین کلاس های ویژه ی ادبی در سال 93 بود که استقبال خوب اعضا را به همراه داشت.
اعضای برگزیده ی ادبی مراکز سراسر استان با هدف جذب و پایداری آنها در کانون، سال 93 با شرکت در یک اردوی دو روزه با شادمانی حضور و پیشرفت خود در کانون را  جشن گرفتند.
برگزاری ویژه برنامه همزمان با مناسبت های مختلف در طول سال از جمله فعالیت های مستمر واحد کارشناسی ادبی استان است که برنامه های دهه فجر سال 93 نمونه ی خوبی از آنان می باشد. برگزاری جلسات نقد شعر و داستان با محوریت کتاب های انقلابی در مراکز فرهنگی هنری، برپایی نمایشگاه و کارگاه های ادبی با موضوع انقلاب اسلامی از جمله فعالیت های صورت گرفته توسط این واحد در دهه فجر می باشد.