کد خبر: 242177
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
بازدید 1843
گردهمایی سالانه کانون استان اصفهان

گردهمایی کارشناسان،مربیان مسوول،مربیان فرهنگی،هنری،ادبی و کارکنان ستادی با حضور مدیر کل کانون استان اصفهان در اردوگاه شهید بهشتی آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، گردهمایی کارشناسان،مربیان مسوول،مربیان فرهنگی،هنری،ادبی و کارکنان ستادی با حضور مدیر کل کانون استان اصفهان در اردوگاه شهید بهشتی(باغ ابریشم) آغاز شد.
در روز اول این گردهمایی موضوع "بررسی تفاوت شیوه های جذب و پایدار سازی اعضای کودک و نوجوان در مراکز کانون" با حضور دارابی، کارشناس ارشد روانشناسی مورد بررسی قرار گرفت.
دارابی در ابتدای سخنان خود پایدارسازی عضو را این طور معنا کرد که عضو با شوق و ذوق در مرکز حضور یابد،با علاقه و شادی فعالیت های خود را انجام دهد و در نهایت از ماندن در کانون رضایت خاطر داشته باشد.
وی در توضیح حضور با شوق و ذوق گفت: اگر عضو ما درباره ی مرکز صحبت کند،روی آن تمرکز کرده و حتی خیال پروری کند یا برای حضور در مرکز آماده و مهیا شود نشانگر این است که او با شوق و ذوق در مرکز حضور می یابد.
این استاد روانشناسی،نماد انجام فعالیت همراه با علاقه و شادی را در پذیرش راحت تر، همکاری بیشتر و کاهش مشکلات فردی از سوی اعضا دانست و افزود:یک عضو با این ویژگی هنگام رفتن با سوال از مربی خود مبنی بر زمان تشکیل کارگاه بعدی اشتیاق خود را برای حضور در کانون نشان می دهد.
دارابی در ادامه ی صحبت های خود در توضیح انجام فعالیت ها همراه با علاقه و شادی به تجربه ی شوق و شیدایی (flow) اشاره کرد و در شرح آن افزود: از ویژگی های این تجربه تفاوت با سایر تجارب زندگی و ناتوانی از توجه به سایر محرک ها می باشد.
 وی اولین عامل پدیدآورنده ی این تجربه را اصل انتخاب بیان کرد و گفت: فعالیتی که کودک و یا نوجوان در آن شرکت می کند باید انتخاب خود او باشد که خوشبختانه تنوع فعالیت ها در کانون بسیار زیاد است و درنتیجه فرصت انتخاب برای عضو مهیاست.
کارشناس ارشد روانشناسی،شایستگی را دومین عامل این موضوع دانست و در توضیح آن گفت:فعالیتی که مربیان برای عضو در نظر می گیرند باید ساده،متنوع و جذاب باشد تا عضو با انجام آن در کنار دیگر اعضاء،عزت نفس و احساس رضایت بیشتری از خود را تجربه کند.
دارابی آخرین عامل که موجب شوق و شیدایی در عضو می شود را ارتباط صحیح و مناسب با مربی دانست و تاکید کرد: عامل اصلی که باعث می شود حضور عضو در مراکز کانون مستمر باشد، شخصیت، منش و خصوصیات رفتاری مربیان است. وی این عامل را به خصوص در جذب و پایدارسازی اعضای نوجوان بسیار مهم دانست و افزود: شما مربیان باید سعی کنید از احساسات و نیازهای عضو نوجوان خود درک کافی داشته باشید و پایگاه امن او در لحظات ترس و اضطراب باشید و همواره توجه داشته باشید که اصلی ترین مهارت شما در ارتباط با نوجوان کلامی است، به این معنا که باید بدون ابهام با او صحبت کنید.
وی با اشاره به تفاوت های رفتاری کودکان و نوجوانان در توضیح این مطلب افزود: در جذب کودک باید توجه داشته باشیم او در زمان حال زندگی می کند و این در حالی است که نوجوان در زمان آینده زندگی و خیال و آرزو همیشه همراه با اوست و همین خصوصیت باعث می شود که نوجوان در برخی موارد زود رنج بوده در حالی که کودک ناراحتی و دلخوری را زودتر فراموش می کند.
دارابی در ادامه متذکر شد: علاقه مندی های کودک و نوجوان کاملا متفاوت است، کودک همواره علاقه به بازی و تفریح دارد درنتیجه مربیان باید فعالیت های خود را با توجه به این موضوع ارائه دهند.این در حالی است که نوجوان تکرار را نمی پسندد، به فعالیت در قالب گروه و محیط بدون ساختار علاقه مند است و دوست دارد موضوعات جدیدی را تجربه کند.
مدرس این دوره آموزشی،یادگیری در کودکان را ببشتر از طریق تقلید و همانند سازی عنوان و خاطرنشان کرد:مربیان باید در برخورد با کودکان توجه ویژه به تمامی رفتار های خود داشته باشند چرا که کودک در تمام لحظات با مربی در حال الگوپذیری از اوست.وی ادامه داد: یادگیری در نوجوان کاملا متفاوت است به صورتی که او سعی دارد خود آگاهانه برای یادگیری و یا عدم آن تصمیم گیری کند و در این زمینه مخالفت هم از او بسیار دیده می شود.
پس از صحبت های دارابی، مسوولین و مربیان مراکز به همراه کارشناسان فرهنگی،هنری و ادبی با حضور در کمیسیون های تخصصی به تبیین ابعاد مختلف تفاوت های جذب و پایدارسازی کودکان و نوجوانان پرداختند و راهکارهای ارائه شده در گردهمایی مورد هم فکری و بررسی قرار گرفت.
در افتتاحیه این مراسم هم چنین،معاون فرهنگی کانون استان به شرح برنامه های مختلف طی این دو روز گردهمایی پرداخت. وی در صحبت های خود از مسوولین مراکز و مربیان خواست تا این فرصت را مغتنم شمرده و نهایت تلاش خود را در راستای بهره گیری هرچه بیشتر از مباحث مطرح شده و همچنین استفاده از تجارب سایر همکاران صورت دهند.
بصیرپور، با اشاره به برگزاری پودمان آموزشی " بررسی تفاوت شیوه های پایدار سازی و حضور اعضای کودک و نوجوان در مراکز کانون " در روز نخست گردهمایی گفت: ویژگی مهم مدرس این دوره تخصص وی در زمینه ی روانشناسی کودک و نوجوان همراه با شناخت وی از فعالیت های کانون است.
وی تاکید کرد با توجه به این که جذب و پایدارسازی عضو موضوعی است که کانون استان در سال 94 به طور ویژه بر آن متمرکز شده است،این پودمان آموزشی مهم و راهگشا می باشد.
برای مشاهده گزارش تصویری اینجا را کلیک کنید.