فعالیت برای کودکان و نوجوانان جدی و تخصصی است

عسگری فر شناخت اولویت ها،نیازسنجی موضوعات،هم فکری و هماهنگی فعالیت های مرتبط با کودکان و نوجوانان را از مهمترین اهداف برگزاری جلسه های کارشناسی برنامه های این گروه سنی برشمرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان اصفهان،جلسه کارشناسی هماهنگی و تبادل نظر با موضوع برنامه های فراغتی گروه سنی کودک و نوجوان با حضور نمایندگان اعضای کمیته کودک و نوجوان استان برگزار شد.

مدیر کل کانون در ابتدای این جلسه با اشاره به روند تشکیل کمیته کودک و نوجوان استان گفت:این کمیته به پیشنهاد کانون پروش فکری و با حمایت دکتر زرگر پور استاندار اصفهان تشکیل گردیده و مصوبات آن به منزله مصوبات کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان محسوب می گردد.

وی افزود: متاسفانه شورای سیاست گزاری مشخصی در کشور برای برنامه های کودک و نوجوان وجود ندارد که با توجه به این موضوع،این کمیته که با هدف هماهنگی و همکاری هرچه بیشتر نهادهای های مرتبط با کودکان و نوجوانان تشکیل شده است می تواند بخشی از این کاستی را جبران نماید.

عسگری فر دو موضوع تخصصی بودن فعالیت های کودکان و نوجوانان و جدی گرفتن کار برای این گروه سنی را مورد تاکید ویژه قرار داد و افزود:امروز خانواده ها نسبت به گذشته دغدغه بیشتری برای غنی سازی اوقات فراغت فرزندان خود دارند و لازم است این موضوع توسط نهادهای حاکمیتی به صورت صحیح جهت دهی شود و آگاهی کارشناسان این حوزه به وسیله برپایی نشست های تخصصی افزایش یابد.

مدیر کل اظهار کرد:شناخت اولویت ها،نیازسنجی موضوعات،هم فکری و هماهنگی برنامه های مرتبط با کودکان و نوجوانان از مهمترین موضوعاتی است که باید در این جلسه های کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد.

وی با تاکید بر موضوع نظارت و ارزیابی برنامه های فراغتی گفت:نظارت و ارزیابی شامل دو بخش درون سازمانی و برون سازمانی می باشد و باید ارزیابی دقیقی از فعالیت های مرتبط با اوقات فراغت کودکان و نوجوانان صورت پذیرد تا بدین وسیله ضمن آشنایی با نقاط قوت و ضعف برنامه ها در آینده کیفیت بیشتری در فعالیت ها مشاهده گردد.

دبیر کمیته کودک و نوجوان هم چنین نظارت مردمی و رسانه ای را مهم برشمرد و گفت:برای دیگر برنامه های اجتماعی در سطح جامعه نظارت مردمی و رسانه ای وجود دارد ولی متاسفانه برای برنامه های کودکان و نوجوانان این نظارت به صورت دقیق ملاحظه نمی گردد که این موضوع یکی از کاستی های موجود در زمینه برنامه های اوقات فراغت فرزندان می باشد.

در ادامه این جلسه دکتر رضا اسماعیلی با اشاره به مولفه ها و مراحل برنامه ریزی فرهنگی گفت: اولویت بندی نیازها،شناسایی وضع فرهنگی موجود،اصلاح برنامه،شناسایی ظرفیت ها و محدودیت ها از جمله مهمترین مراحل یک برنامه ریزی فرهنگی جامع می باشد.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اصفهان با تاکید بر تبیین سیاست های فراغتی در سطح جامعه گفت:هر شهر با توجه به فرهنگ ویژه خود سیاست های فراغتی مخصوصی دارد که شناسایی این سیاست ها و تدوین آن باید از سوی کارشناسان دستگاه های فرهنگی با برگزاری جلسه های علمی و منظم صورت پذیرد.

 وی موضوع فراغت در دنیای امروز را یک ضرورت واقعی برشمرد و گفت:یکی از شاخص های اصلی داشتن یک زندگی سالم اوقات فراغت بابرنامه و باکیفیت می باشد.

این استاد دانشگاه نظارت بر فعالیت های فرهنگی را ضعیف برشمرد و در تعریف ارزیابی صحیح گفت:ارزیابی فعالیت ها به مجموعه اقداماتی اطلاق می گردد که به منظور افزایش سطح استفاده بهینه از امکانات و منابع در جهت دست یابی به هدف ها توام با کارآرایی و اثربخشی صورت می گیرد.دکتر اسماعیلی افزود:میزان دستیابی به هدف های پیش بینی شده و ملموس بودن اثرات برنامه ها در افزایش روحیه نشاط و شادابی در آینده سازان کشور نمود پیدا می کند.

وی خطاب به مسوولین دستگاه های مرتبط با حوزه کودک و نوجوان گفت:باید با یک برنامه ریزی منسجم و کلان و هم چنین با شناخت نیازهای واقعی کودکان و نوجوانان انرژی بالای آنان را در مسیر صحیح و مناسب جهت دهی کنیم که لازم است ساماندهی جدی در این حوزه صورت پذیرد.

دکتر اسماعیلی برگزاری این نشست ها را ضروری برشمرد و ادامه داد:در حوزه مدیریت برنامه های فراغتی باید یک جامع نگری و هم افزایی وجود داشته باشد و از انجام برنامه های موازی و نامنظم توسط دستگاه ها پرهیز کرد.

در این جلسه که در مرکز شماره 2 کانون استان برگزار شد،کارشناسان کانون و نمایندگان دیگر سازمان ها ضمن بیان دیدگاه های خود در زمینه اوقات فراغت کودکان و نوجوانان،خواستار همکاری و تعامل بیشتر نهادهای عضو کمیته کودک و نوجوان شدند.کارشناسان با اشاره به اهمیت برگزاری این گونه نشست ها در افزایش سطح آگاهی بر کاربردی بودن و اثربخشی آن نیز تاکید کردند.

برای مشاهده گزارش کامل تصویری اینجا را کلیک کنید.