حساسیت افکار عمومی نسبت به اسباب‌بازی بالا رفته است

مدیرعامل کانون از عموم دست‌اندرکاران صنعت اسباب‌بازی خواست که برای رشد این حوزه ابتدا خانواده‌ها و افکار عمومی را با ضرورت‌ها و تاثیرات اسباب‌بازی آشنا سازند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، آیین پایانی سومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی با حضور جمعی از مسوولان و اصحاب رسانه عصر روز شنبه 28 مرداد برگزار شد.
علیرضا حاجیان‌زاده، در آیین پایانی این جشنواره با تاکید بر این نکته که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، میزبان فعالان و صاحبان صنعت  اسباب‌بازی کشور در جشنواره‌ی اسباب‌بازی بوده است گفت: از آن مهم‌تر، بار دیگر، در فرصتی چند روزه، پذیرای والدینی بودیم که به رشد فرهنگی کودکان خود اهمیت می‌دهند و در روش‌های تربیتی‌شان، استفاده از اسباب‌بازی‏های برگزیده و مفید را قرار داد‌ه‌اند. این فرصت یگانه و ارزش‌مند، نه تنها موهبتی سالانه برای مربیان و مدیران کانون محسوب می‏شود، بلکه فرصتی را در اختیار پژوهش‌گران و مدیران فرهنگی قرار  می‌دهد تا بتوانند با رصد علایق و گرایش‌های موجود، و قیاس میان نحوه‌ی مصرف علاقه‌مندان به این حوزه در سال‌های مختلف، یافته‌های دقیق‌تری از آینده‌ی این صنعت، و راه‌کارهای مورد نیاز برای شکوفایی بیشتر آن بیابند.
مدیرعامل کانون در ادامه به واقعیت‌هایی که وضعیت هنر- صنعت اسباب‌بازی را تغییر می‌دهند اشاره و عنوان کرد: به نظر می‌رسد نمایشگاه امسال دو واقعیت مهم و امیدبخش را آشکار کرد، که می‌خواهم از این فرصت برای بازگویی آن‌ها استفاده کنم. واقعیت‌هایی که اگر به آن‌ها توجه شود، می‌تواند در میان‌مدت، وضعیت هنر-صنعت سرگرمی و اسباب‌بازی را با رشدی قابل توجه روبه‌رو کند و معادلات موجود در این حوزه را متحول سازد.
وی با اشاره به تفاوت آشکار در الگوی مصرف اسباب‌بازی در کشور، به نسبت دوره‌ی پیشین توضیح داد: افزایش معنادار استقبال از این دوره‌ی نمایشگاه ملی اسباب‌بازی از یک سو، و دقت‌نظر و توجه بازدیدکنندگان از نمایشگاه در انتخاب کالا، نشان می‌دهد که افکار عمومی جامعه، به انتخاب اسباب‌بازی مناسب توجه دارد و به تدریج دریافته ‏است که فرهنگ بازی، یکی از مهم‌ترین ارکان رشد سالم، پویا و بالنده‌ی نسل آینده است.
مدیرعامل کانون ادامه داد: این‌که کدام عوامل باعث به وجود آمدن این آگاهی شده ‏است، می‌تواند موضوعی قابل گفت‌وگو و مهم باشد، اما از آن مهم‌تر، نحوه‌ی بهره‌مندی از این آگاهی نوپدید است. تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان، منتقدان و مدیران حوزه‌ی اسباب‌بازی، مهم‌ترین کسانی هستند که باید با دریافت این واقعیت، هم به نیازهای به وجود آمده پاسخ گویند، و هم در گفت‌وگو با افکار عمومی، بتوانند به تدریج به آن جهت داده و این آگاهی را به سمت افق‌هایی جدید و بدیع هدایت کنند. در حقیقت آمار و اطلاعات به ما می‌گوید میل به دسترسی به اسباب‌بازی‌های بهتر و مفیدتر، به شکل معناداری در جامعه بالا رفته است.
وی از تقویت و تثبیت رابطه‌ی میان تولیدکنندگان اسباب‌بازی در ایران، و فرهنگ ایرانی-اسلامی حاکم بر جامعه به عنوان واقعیت دوم در این عرصه یاد کرد و گفت: اگرچه واقعیت این است که سهم کالاهای داخلی از بازار اسباب‌بازی در کشور، هنوز با وضعیت مطلوب فاصله‌ای فراوان دارد، اما ورود جوانانی مشتاق، خلاق و چابک در این حوزه، واقعیتی است که نمی‌توان آن‌ را نادیده‏ گرفت. جوانانی که با خلاقیت، نوآوری و ایده‌پردازی در حوزه‌ی اسباب‌بازی، پا به این عرصه گذاشته‌اند را می‌توان نخستین روزنه‌هایی دانست که خبر از ظهور و شکوفایی اسباب‌بازی‌های ملی در ایران می‌دهند.
حاجیان‌زاده تاکید کرد: اسباب‌بازی‌هایی که با تکیه بر قابلیت‌های موجود در کشور، مسیر رشد و پیشرفت خود را طی می‌کنند و با حضور در زندگی روزمره‌ی ایرانیان،  بخشی از فرهنگ ملی ما را جلوه‌گر می‌سازند.
وی بر اساس این دو واقعیت در مقام ارزیابی، این دوره از نمایشگاه ملی اسباب‌بازی را، دوره‌ی «امید»، معرفی و عنوان کرد: نمایشگاهی که بیش از هر چیز امید را در فعالان صنعت اسباب‌بازی و مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زنده کرد. امید به رشد و استقلال این صنعت، امید به رشد نسلی که با استفاده از اسباب‌بازی‌های خلاقانه، مفید و هماهنگ با فرهنگ و ارزش‌های روز جامعه، می‌توانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در عمل به هدف ذاتی خود که صیانت و مراقبت از رشد «فکری» و «خلاقانه» نسل آینده‌ی کشور است کمک کنند.
مدیرعامل کانون در بخش پایانی سخنانش اظهار امیدواری کرد سال آینده، این نمایشگاه در شرایط و با مشخصاتی برگزار شود، که بتوان با افتخار و سربلندی، آن را نمایش «توان‌مندی» و «شکوفایی» صنعت-هنر اسبا‌‎بازی در کشور خواند و افزود: همه‌ی ما و همکاران‌مان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در سال پیش رو، برای نیل به این چشم‌انداز خواهیم کوشید.
حاجیان‌زاده در ادامه از همه‌ی افرادی که در برپایی مناسب این جشنواره تلاش کرده‌ و استادان و متخصصانی که در برپایی نشست‌های علمی- تخصصی و کارگاه‌های متنوع فعال بوده‌اند، هم‌چنین از همکاران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که مسوولیت دبیری جشنواره و ستاد اجرایی در قالب کمیته‌ی اطلاع‌رسانی و تبلیغات، کمیته‌ی علمی، کمیته‌ی امور نمایشگاهی، کمیته‌ی بازی‌های ایرانی و کمیته‌ی داوری جشنواره را برعهده داشتند و سایر همکاران معاونت فرهنگی، معاونت توسعه، اداره کل ارزیابی عملکرد و دفتر مرکزی حراست که در برگزاری جشنواره همکاری داشتند تشکر و قدردانی کرد.
او در پایان یادآور شد: امیدوارم تلاش و کوشش همه‌ی ما در این زمینه و در دیگر فعالیت‌های فرهنگی، در مسیر رضایت پروردگار متعال باشد و بتوانیم با خدمت به مردم شریف و به‌ویژه فرزندان عزیز و دلبند ایران اسلامی، در تحقق اهداف فرهنگی نظام و منویات مقام‌معظم رهبری گام‌های ارزنده‌ای برداریم.
سومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 24 تا 28 مرداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.