قصه‌‌های مصور؛ جذاب و تاثیرگذار برای کودکان و نوجوانان

نویسندگان و شعرای کودک و نوجوان نسبت به تولید محتوی توجه کنند چراکه این رده‌سنی به صورت غیرمستقیم با این قالب‌ها ارتباط می‌گیرند

شاعر و نوسنده کودکان گفت: نویسندگان و شعرای کودک و نوجوان نسبت به تولید محتوی توجه کنند چراکه این رده‌سنی به صورت غیرمستقیم با این قالب‌ها ارتباط می‌گیرند.
«علی موزونی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: دو فاکتور اصلی ارتباط با مخاطب، قالب شعر یا نثر است که برای تاثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطب کودک و نوجوان از قالب‌های شعری به دلیل ریتمی بودن آن استفاده می‌شود که با تبدیل کردن نثر به شعری آهنگین می‌تواند در ذهن مخاطب باقی بماند.
وی با تاکید بر اینکه ماندگاری شعر فولکلور بیشتر است، گفت: در حوزه نثر زمانی شاهد تاثیرگذاری آن خواهیم بود که نویسنده داستان را به صورت قصه عنوان کند.
موزونی با بیان اینکه در نگارش متون کردی از قالب شعر و در تدوین آثار فارسی همچون داستان کوتاه و رمان از نثر استفاده می‌کند، خاطر نشان کرد: شاعر و نویسنده برای موفقیت در تدوین اثر باید جامعه هدف را مشخص کند و بهترین نوع ارتباط با آنها را در قالب شعر یا نثر برگزیند که در حوزه کودک و نوجوان شهر را انتخاب کرده اما برای ارتباط با بزرگسالان به سمت پژوهش با تدوین اثر «ترانه‌های سرزمین مادری» که حاوی فرهنگ عامه مردم کرمانشاه است و همچنین کتاب «چیستان» به تالیف پرداخته‌ام.
وی آثاری چون «پدری که روی سرم دست نمی‌کشد» و «مین» را دو اثر در دست چاپ عنوان کرد و افزود: «پدری که روی سرم دست نمی‌کشد» زندگی جانبازی را روایت می‌کند که کودک خردسالش با چالشی بزرگ روبرو شده است که چرا پدرش نمی‌تواند روی سر او دست بکشد و اما «مین» داستان مینی برجای مانده از جنگ را روایت می‌کند که فراموش کرده دوران جنگ تمام شده و به دنبال لطمه زدن بر جان آدم‌ها است.
موزونی در پاسخ به این سوال که راه‌حل افزایش سطح مطالعه کتاب است یا استفاده از تبلت و فضای مجازی؟ تصریح کرد: بهترین راه برای افرایش سطح مطالعه به دلیل نوع ارتباط و تنوع فراوان، کتاب است اما باید قبول کرد تحت تاثیر شدید فضای مجازی قرار داریم و با وجود اینکه استفاده بیش از حد فضای مجازی برای فرزندان ما آسیب‌زا است اما نباید آنها را کاملاً از آن محروم کرد بلکه با نظارت والدین بر نحوه بکارگیری ابزار‌های مدرن، سطح مطالعه را بویژه کتاب‌های مصور بالا برد.
نویسنده‌ی کتاب «یخی که عاشق خورسید شد»، ادامه داد: از آنجا ‌که بچه‌ها به صورت غیرمستقیم با شعر و نثر ارتباط می‌گیرند باید شعرا و نویسندگان نیز به تولید مطالبی بپردازند که به صورت غیر مستقیم مفاهیم را به کودکان انتقال دهند هر چند مطالبی که از طریق فیلم، انیمیشن یا دیگر وسایل تولید می‌شود بن‌مایه را از کتاب می‌گیرد.