فعالیت 17 مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بوشهر

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر از فعالیت 17 مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بوشهر خبر داد.

فعالیت 17 مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بوشهر
امیرپور در ارتباط با وظایف کانون و فعالیت‌های آن در بوشهر گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر در حال حاضر با 17 مرکز ثابت، 2 کتابخانه سیار و یک کتابخانه پستی در سطح استان مشغول ارایه خدمات متنوع فرهنگی، هنری و ادبی برای آینده سازان ایران اسلامی است.
وی بیان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای رشد و خلاقیت کودکان و نوجوانان و شکوفایی استعداد‌های آن‌ها براساس ارزش‌ها و نظام تعلیم و تربیت اسلامی فعالیت می‌کند، وظایف کلی کانون، تأسیس مراکز عرضه کتاب، آموزش‌های فرهنگی و هنری ویژه کودکان و نوجوانان، کمک به توسعه و ترویج ادبیات کودکان و نوجوانان از طریق تشویق نویسندگان، طراحان، هنرمندان و ناشران، تولید فیلم و تئاتر و سرگرمی و برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های فرهنگی، هنری و ادبی است
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوشهر بیان کرد: با توجه به سیاست‌های کانون، کودکان و نوجوانان با هدایت مربیان متخصص و مجرب استعدادهای فرهنگی، هنری و ادبی آن‌ها شناسایی و کشف می‌شوند و با آموزش‌های به روز، این استعدادها را پرورش می‌یابند و امروز در استان هنرمندان موفقی داریم که در کانون پرورش فکری عضو شده و به کمک مربیان توانمند کانون به کشف و شناخت توانایی‌ها یا علاقمندی‌های خود پرداخته‌اند و آن توانایی‌ها را پرورش داده‌اند و به مهارت رسیده‌اند و نکته قابل توجه این است که این هنرمندان همچنان به کانون سر می‌زنند و کودکان خود را نیز برای آموزش به کانون می‌فرستند.
امیرپور افزود: تمامی کارشناسان و مربیانِ کانون افرادی خلاق، آفرینشگر، به ‌روز و نوآور هستند که در تمام ابعاد فرهنگی، هنری و ادبی با نگاه و زبان تازه به رشد و شکوفایی فرهنگ و هنر این سرزمین و پرورش اندیشه و استعداد بر مبنای تعالیم ناب اسلامی کودکان و نوجوانان استان می‌پردازند، همین مسئله باعث شده استقبال از کانون بالا باشد.
وی تصریح کرد: در کانون ضمن اینکه به همه مراجعه‌کنندگان تقریبا رایگان آموزش داده می‌شود، کودکان و نوجوانانی نیز هستند که دارای استعداد خوبی در یک رشته خاص هستند که کانون در اینجا به مهمترین وظیفه خود می‌رسد یعنی تربیت و پرورش این افراد،  پس در اینجا کمیت و شلوغی کنار می‌رود و کیفیت جایگزین می‌شود.
توجه ویژه به خلاقیت در کانون
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر خاطرنشان کرد: خلاقیت در کانون صاحب جایگاه و منزلت است و یک عضو در کانون به ‌گونه‌ای هدایت می‌شود که خلاقیت را در آثار او به خوبی شاهد خواهیم بود.
امیرپور گفت: در کانون مربی این اجازه را ندارد که فکر و روش خود را به عضو قالب کند، بلکه عضو را در خلق اثر و استفاده از خلاقیت آزاد می‌گذارد و این موضوع باعث می‌شود که کودک و نوجوان به راحتی هنر را درونی کند و دست به نوآوری و خلاقیت بزند.
وی بیان داشت: در یک نگاه گذرا می‌توان به تفاوت یک دانش‌آموز عضو کانون با دیگر دانش‌آموزان پی برد، دانش‌آموز عضو کانون به جهت اینکه در کتابخانه مرکز کانون مرتبا کتاب‌های مختلفی را می‌‌خواند به علت آشنایی با واژه‌های بیشتر، در روان‌خوانی کتاب‌های درسی خود نیز مسلط‌تر است، وی با داستان‌های متفاوتی در کانون آشنا شده، در نتیجه در درس‌های انشاء و نگارش در کلاس درس مدرسه موفقیت بیشتری دارد و و زبان روان‌تری نسبت به بقیه در کلاس دارد و از این نمونه بسیار است.
مدیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر گفت: خلاقیت و نوآوری در کانون تنها در آموزش اعضاء و دانش‌آموزان خلاصه نمی‌شود، بلکه در برگزاری جشنواره‌ها، همایش‌ها و ویژه‌برنامه‌ها نیز نمایان است و باید این ‌گونه بگویم که فعالیت‌های کانون مثل رود همیشه جاری است و همه را از فواید خود بهره‌مند می‌سازد.
فعالیت‌های ‌فرهنگی، هنری و ادبی در مراکز ثابت و سیار
امیرپور خاطرنشان کرد: مراکز کانون دارای 40 فعالیت عمده فرهنگی، هنری و ادبی است که به صورت منظم در بیش از 980 کتابخانه در سطح کشور اجرا می‌شود، فعالیت‌های فرهنگی نظیر، قصه‌گویی، شعرخوانی، روخوانی کتاب، معرفی کتاب، بحث کتاب، بحث آزاد، معرفی شخصیت، معرفی سرزمین، معرفی وقایع و ایام، نشریه دیواری، تحقیق و پژوهش، مسابقه، هنرهای دستی و کاردستی، بازی و سرگرمی، نمایش خلاق، نمایش فیلم، نمایش فیلم استریپ و...از جمله فعالیت‌های فرهنگی است.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر افزود: فعالیت‌های هنری مثل نقاشی، خوشنویسی، سرود، نمایش عروسکی، پویانمایی، عکاسی، فیلم‌سازی، نمایشگاه‌های هنری و...فعالیت‌های ادبی، طرح‌های ادبی، آموزش شعر، قصه نویسی، نوشتن خلاق، کارگاه شعر و داستان و... فعالیت‌های مذهبی، آشنایی با قرآن و حدیث، آشنایی با احکام، مراسم مذهبی، پرده‌خوانی و آموزش نماز. فعالیت‌های خاص علمی؛ آموزش نجوم، وبلاگ نویسی، بازدیدهای علمی و... فعالیت‌های ویژه، اردوهای فرهنگی، سفرهای زیارتی و سیاحتی، جشنواره‌های ملی و بین المللی، گردهمایی‌ها، نشست و انجمن‌های ادبی و هنری، نمایشگاه‌های آثار اعضاء و مربیان، بازدید مدارس و نمایشگاه‌های مشترک با سایر نهادها و سازمان‌ها و... از جمله فعالیت‌های شاخص کانون است.
فعالیت کتابخانه سیار و پستی در کانون‌های پرورش فکری استان بوشهر
امیر پور: کتابخانه سیار روستایی در دو منطقه دشتستان و تنگستان فعال است و با وجود مشکلاتی که در راه ارائه خدمات وجود دارد اما تمام سعی و تلاش بر این است که کوچکترین وقفه‌ای صورت نگیرد و امروز کانون به خود می‌بالد که در دورترین نقاط استان نیز عضو کودک و نوجوان دارد.
 کتابخانه پستی از دیگر فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که کتاب را به درون خانه‌ها پست می‌کند و عضویت در آنها کاملا رایگان است، اعضا کتاب را در درب منزل تحویل می‌گیرند و با پاکتی که کانون به صورت آماده برای عضو پست می‌کند کتاب برگشت داده می‌شود.
 کتابخانه پستی باعث شده است که کتاب مهمان خانواده‌ها باشد، مهمان کودکان و نوجوانان روستاهای محروم که از کم‌ترین امکانات تفریحی و فرهنگی برخوردارند.
 کانون، جهت ارائه خدمات و برنامه‌های وسیع و موثر خود نیازمند حمایت‌های استانی است، تربیت کودک و نوجوان یعنی نگاه به آینده، یعنی تربیت مردان و زنان بزرگی که قرار است در آینده‌ای نه چندان دور سکان اداره کشور را در دست بگیرند و اگر با این نگاه به امر تعلیم و تربیت بنگریم مسلماً خود را در کنار کانون خواهیم دید.
خوشبختانه فرمانداران و بخشداران اکثر شهرستان‌ها و بخش‌ها و همچنین شهرداران و شوراهای شهر کمال همکاری را با کانون داشته‌اند و انتظار است در تمامی شهرستان‌ها و بخش‌ها این حمایت‌ها فراگیر شود تا شاهد برکات و آثار ارزشمند آن در سراسر استان باشیم.
از استاندار، معاونین استانداری و فرمانداران پرتلاش شهرستان‌های گناوه، جم، دیر، کنگان، عسلویه و برازجان که بیش از پیش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را مورد حمایت خود قرار داده‌اند، تقدیر و تشکر می‌کنم.
 
گفتگو خبرگزاری فارس با مدیر کل کانون استان بوشهر.http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930915000681