نقد کتاب " یک جعبه پیتزا برای ذوزنقه ی کباب شده " با حضور جمشید خانیان

در ویژه برنامه ادبی دوپنجره کانون استان بوشهر، کتاب " یک جعبه پیتزا برای ذوزنقه ی کباب شده " به نویسندگی جمشید خانیان ، با حضور گسترده اعضاء ادبی مراکز فرهنگی هنری استان نقد و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر ،  نشست ادبی دو پنجره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر با حضور جمشید خانیان نویسنده رمان نوجوان ، زهره عالی نسب مدیر کل کانون استان ، کارشناسان ، مربیان و اعضاء نوجوان مراکز فرهنگی هنری در سالن شماره 2 کانون برگزار شد.
در این نشست زهره عالی نسب مدیر کل کانون استان ، ضمن خوشامدگویی به مهمانان و شرکت کنندگاناین برنامه، گفت : باید خاطر نشان کنم کانون مهربانی بهترین مکان و امن ترین محل جهت انجام فعالیت های ادبی و هنری برای کودکان ونوجوانان می باشد و این چنین برنامه هایی بی شک موجب رشد و شکوفایی اعضاء آن می گردد.
وی ، پرورش فکر و قوه ی خرد در کودکان و نوجوانان را یکی از مهم‌ترین رسالت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دانست و گفت: تاکنون مربیان زبده ، کار آمد و دوره دیده کانون استان به خوبی به این موضوع توجه داشته‌اند.
عالی نسب ، هدف از اجرای برنامه ادبی دو پنجره را آشنایی با شاعران و نویسندگان و تبادل نظر و تقویت اعضای مستعد ادبی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان دانست و افزود : در خصوص اهداف دیگر این برنامه باید به پایدارسازی اعضا، افزایش سرانه مطالعه در اعضا، تعامل و هم‌اندیشی تخصصی اعضا با هم و آشنایی با نویسندگان حوزه کودک و نوجوان اشاره کنم که بی شک این برنامه‌ها به شکوفایی استعداد، تقویت روحیه جمعی و افزایش توان برقراری رابطه با دیگر افراد کمک خواهند کرد.
در ادامه جمشید خانیان نویسنده کتاب" یک جعبه پیتزا برای ذوزنقه ی کباب شده " در سخنان با اشاره به طعم خوب و خلاقانه کانون گفت: جنوب همیشه نوعی شیفتگی و خلاقیت برای من دارد . وی با اشاره به نیازمند بودن تفکر انتقادی در نظام آموزشی کشور ، نقد کردن را نوعی مراقبت کردن دانست .
وی با اشاره به نوجوانان بوشهری گفت : امروز در بوشهر اتفاق های قشنگی افتاد و در بین نقدها و گفتگوها که از زبان این عزیزان شنیدم سولات هوشمندانه ای بود که من را در مورد خیلی از زوایای این داستان آگاه کرد . به ضم من نگاه شما اعضا نگاه نقادانه ای هست .
نویسنده کتاب " قلب زیبای بابور " گفت : اگر توانایی و اعتماد به نفس یک جوان صحیح و درست هدایت شود می توان این نوجوان را به یک نویسنده موفق تبدیل کرد .
جمشید خانیان در ادامه گفت: به‌نظر من یکی از وظایف مربیان کانون آموزش خواندن ادبیات داستانی به کودکان و نوجوانان است.
نویسنده «کودکی زمین» در بخش پایانی این نشست درباره کشف معماهای موجود در کتاب «یک جعبه پیتزا برای ذوزنقه کباب‌شده» نیز اظهار داشت: کشف‌کردن در آثار دیگر من نیز وجود دارد و معتقدم ادبیات امروز ما با ادبیات گذشته که نویسنده همه چیز را ساخته و شکل می‌داد تفاوت دارد. یک‌سال پس از انتشار، این کتاب برگزیده‌ی دختران بدسرپرست و بی‌سرپرست «مهر طاها» شد و در پایان آن مراسم آن‌ها از من درخواست کردند به نویسندگان دیگر و دوستانم در حوزه نویسندگی کودک و نوجوان بگویم: «داستان خود را برای ما بنویسید اما ما را نصیحت نکنید». این گفته آن‌ها برای من این معنی را داشت که جایی برای کشف‌کردن و فکر‌کردن مخاطبان خودمان بگذاریم.
وی در پایان با بیان این نکته که : شما نوجوانان کار من را خوب نقد کردید یعنی از من مراقبت کردید ، برای اینکه خوب بنویسم و اگر خوب هستم به این خوب بودن ادامه دهم پس از شما سپاسگزارم .
سپس در ادامه اعضاء نوجوان به بررسی و نقد کتاب " یک جعبه پیتزا برای ذوزنقه ی کباب شده " پرداختند و بصورت پرسش و پاسخ این بخش از برنامه با حضور نویسنده برگزار شد.
همچنین در بخش دیگری از این ویژه برنامه که در ساحل زیبای خلیج فارس برگزار شد اعضاء به خوانش آثار خود پرداختند و با نگارش دل نوشته های خود بر روی قایق های کاغذی آن را به دریا سپردند.
در پایان از نکات قابل توجه این برنامه جشن امضای کتاب بود که با نشاط و هیجان خاصی اجرا شد.