کد خبر: 233658
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۲
بازدید 1771
"رازآمیز" در رصدخانه راز

نشست "رازآمیز" با حضور 50 عضو نوجوان و سه میهمان ویژه در رصدخانه زعفرانیه برگزار شد.<BR>

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان تهران برنامه "رازآمیز" روز دوشنبه دهم شهریورماه از ساعت 16:30 در محل رصدخانه زعفرانیه برگزار گردید. سخنرانان این برنامه خانم ها آیرین شیوایی و سحر رحمانی و آقای مسعود رفیعی بودند. هر سه میهمان برنامه از اعضای قدیم رصدخانه بودند که در ایران نجوم آماتوری را آغاز کرده و سپس برای کسب مدارج علمی بالاتر در رشته نجوم حرفه ای تحصیلات خود را در بهترین دانشگاه های معتبر حهان ادامه داده اند.
"رازآمیز" نام برنامه ای است که ماهانه در رصدخانه آموزشی زعفرانیه  برگزار می گردد. نام آن برگرفته از دو کلمه راز (رصدخانه آموزشی زعفرانیه) و میز گرد می باشد. در هر جلسه از این برنامه که حضور در آن فقط برای اعضای رصدخانه (قدیم و جدید) میسر است، یک موضوع نجومی بین سخنرانان به بحث و چالش گذاشته شده و در میان بحث، شرکت کنندگان در جلسه هم به گفتگو و تبادل نظر با سخنرانان می پردازند. به این شکل در مدت یک ساعت و نیم، موضوع مورد بحث به دقت واکاوی شده و ابعاد آن نمایان می شود.
موضوع رازآمیز شهریورماه تفاوت های نجوم آماتوری و حرفه ای و نیز شیوه ها و چیستی های نجوم حرفه ای بود. شنیدن این سخنان از زبان افرادی که زمانی در همین رصدخانه، نجوم آماتوری را فرا گرفته و مدتی نیز در این رصدخانه در کسوت معلمی به علاقمندان نجوم آماتوری یاد داده اند و اکنون در جامعه منجمین حرفه ای به فعالیت مشغول هستند، بسیار شنیدنی و آموزنده بود.
آیرین شیوایی در دانشگاه ریورساید[1] دکترای نجوم می خواند از تجاربش در رصدخانه های غول پیکر کِک گفت. او که مدال نقره المپیاد نجوم را در زمان دانش آموزی اش دریافت کرده، از سختی های کار با این تلسکوپ ها گفت و نحوه همکاری با اپراتور تلسکوپ های غول پیکر را تشریح کرد.
سحر رحمانی هم که در اولین دوره المپیاد نجوم ایران شرکت و مدال نقره کسب کرده و اکنون در دانشگاه غرب آنتاریو[2] دکترای نجوم را می خواند، نحوه بیرون کشیدن اطلاعات از تصاویر تلسکوپ های غول پیکر را شرح داد. در حقیقت او که خود بر روی کهکشان آندرومدا تحقیق می کند، شرح کار خود را برای دانش آموزان و اعضای رصدخانه بیان کرد.
 مسعود رفیعی که دارنده مدال نقره المپیاد نجوم است و اکنون در دانشگاه غرب آنتاریو دوره کارشناسی ارشد نجوم رصدی را به پایان می برد، توصیفات مفصلی درباره نجوم حرفه ای در شاخه های رصدی و نظری ارایه کرد.
این "رازآمیز" که تا ساعت 18:30 ادامه داشت، با راهنمایی و میزگردانی پیمان اکبرنیا دارنده مدال طلای المپیاد نجوم اجرا شد و بیش از پنجاه نفر از اعضای رصدخانه در آن شرکت کردند.


[1]  River Side University
[2]  University Of Western Ontario