کد خبر: 233660
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۲
بازدید 2053
شبی در آسمان نطنز

گزارشی از اردوی رصدی پایان دوره دختران رصدخانه زعفرانیه

به قلم: زهرا عرفانیان
آلودگی نوری و افق بسته در دنیای رصد و آسمان گردی، از جمله مشکلات عمده ای هستند که رصدگران را از شهر فراری داده و پناه‌جوی دامان گسترده کویر می نماید.
رصدخانه زعفرانیه نیز همه ساله در پایان ترم تابستان، اعضای قدیم و جدید خود را رهسپار اردوی رصدی خارج از شهر می کند.
اردوی رصدی سال 93 در تاریخ 4 شهریور ماه با حضور 35 عصو نوجوان دختر و همراهی همکاران مرکز فریبا یزدانی و زهرا عرفانیان و تعدادی از مدرسین رصدخاته محمدرضا نوروزی، کاظم کوکرم، پیمان اکبرنیا، پوریا رستمی پور، علی متین فر و سپیده شعرباف برگزار شد. 
طبق زمان بندی از پیش اعلام شده ساعت 15 از محل رصدخانه به سمت شهر نطنز حرکت کردیم. مقصدمان کمپ کویری متین آباد بادرور بود که به لحاظ امنیت، امکانات رفاهی، بهداشتی و غذایی شرایط بسیار مناسبی دارد.
در طول مسیر یک بار در مجتمع رفاهی مارال توقف 15 دقیقه ای داشتیم و پس از آن تنها برای چک کردن ساعت در ایستگاه های پلیس راه می ایستادیم. با این وجود حدود ساعت 19:30 به مقصد رسیدیم . پس از پیاده شدن از اتوبوس، بچه ها وسایلشان را در چادرها قرار دادند و برای صرف شام به رستوران مجموعه رفتیم.
پس از صرف شام و انجام کارهای شخصی، آرام آرام بساط تلسکوپ ها پهن شد. البته برای دانش آموزان دوره مقدماتی‏، کار با شناخت و پیداکردن صور فلکی مانند عقرب، اسد، شلیاق، دب اکبر، دب اصغر ، ذات الکرسی و .... آغاز شد. دانش آموزان دوره پیشرفته نیز با راهنمایی مدرسین شان، کار عکاسی نجومی و ویرایش آن را انجام دادند.
 نیمه های شب پس از مدتی استراحت، مجددا کار را شروع کردیم و تا طلوع خورشید ادامه دادیم. صبح روز بعد پس از صرف صبحانه، وسایل رصد جمع آوری و بسته بندی شده و بچه ها نیز آماده حرکت شدند.
ساعت 10 به سمت تهران حرکت کردیم. در راه برگشت برخلاف رفت، صدای چندانی در اتوبوس شنیده نمی شد و اکثر مسافران در خواب بودند.
حدود ساعت 16 به رصدخانه رسیدیم. بعضی از والدین که از قبل منتظر بودند‎، فرزندانشان را با خود بردند در حالی که خاطره یک سفر دوستانه و انجام کار گروهی را همراه داشتند.