تیم ده نفره مربیان موفق استان تهران معرفی شدند

بیست و یکمین آیین تجلیل از مربیان و کارشناسان نمونه کشوری با معرفی ده مربی موفق از استان تهران همراه بود.<BR>

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان، سهم تهران در مراسم تجلیل از مربیان موفق کشوری دو مربی هنری، یک مربی ادبی و هفت مربی فرهنگی بود.
معصومه احمدی‌مهر و مریم الله‌وندی؛ مربیان هنری، آزاده جعفری؛ مربی ادبی و پریسا فاضل، نگین صدری‌زاده و آرزو جیرودی؛ مربیان فرهنگی و آزاده مزرعی، مهرناز قربانعلی، محبوبه طالبی و مهین وزیری؛ مربیان مسئول فرهنگی، نمونه فرهنگی بودند که در این مراسم مورد تشویق قرار گرفتند و علاوه بر هدیه، لوح تقدیری را نیز با امضای علیرضا حاجیان‌زاده؛ مدیرعامل کانون دریافت کردند.
همچنین علی خدابنده؛ مسئول حراست استان تهران برای فعالیت تاثیرگذار خود در دفتر مرکزی حراست کانون به عنوان همکار نمونه معرفی شد.
حاجیان‌زاده در این مراسم طی سخنانی به ده ویژگی مهم مربیان نمونه در کانون اشاره کرد و ضمن بیان این نکته که انتخاب بهترین‌ها در کانون جنبه نسبی دارد، موفقیت کانون مرهون عواملی همچون نیروی انسانی، بودجه، امکانات، فضای مناسب، مدیریت صحیح، انسجام درونی، امنیت شغلی، وجود مخاطبان کودک و نوجوان، اعتماد مردم و .... است، افزود: «از عنوان مربی می‌توان دو برداشت خاص و عام داشت. در برداشت عام مربی کسی است که در مراکز با مخاطبان کودک و نوجوان کار می‌کند اما در معنای عام همه ما مربی هستی. همه‌ی ما در سطوح مختلف؛ مدیرعامل، مدیران، کارکنان ستادی و نیز همکارانی که در مراکز مشغول به کار هستند و امروز با توجه به این معنای عام درخصوص ویژگی‌های مربیان موفق صحبت خواهیم کرد.»
مدیرعامل کانون ضمن تصریح این نکته که متربی همواره در مقابل مربی حضور دارد و مفاهیم و رفتارها را از او دریافت می‌کند، رسیدن مربی به درجه‌ای از کمال را بسیار مهم و اساسی دانست تا رفتارها و مفاهیم ارزشمند به متربی انتقال یابد.
او همچنین تعبد دینی و خودسازی معنوی را دومین ویژگی یک مربی خواند و افزود: «ما نمی‌خواهیم اعضای مراکز تنها هنرمند و اهل قلم باشند. اگرچه رسیدن به این مراتب نیز در کانون بسیار اهمیت دارد. اما مهم‌تر از آن این است که بچه‌ها را مومن، با اخلاق و متشرع بار بیاوریم.»
علیرضا حاجیان‌زاده انعطاف‌پذیری، خلاقیت و به روز بودن در نوع برخورد را ویژگی دیگر مربی موفق عنوان کرد و در کنار آن علاقمندی مربی به این حرفه را نیز مهم به شمار آورد.
به اعتقاد مدیرعامل کانون: «نشاط و شادابی مربیان، روحیه امیدوراری و رضایت‌مندی را در مجموعه تقویت می‌کند. ما باید در تمام عرصه‌ها مشوق و محرک هم باشیم.»
مهارت حل مساله نیز به گفته مدیرعامل کانون، از مهارت‌های مهم برای مربی بودن است تا به کمک آن سختی‌ها را عامل پیشرفت بداند و تهدیدها را به فرصت تبدیل کند.
علیرضا حاجیان زاده داشتن تعامل و ارتباط سالم با یکدیگر و داشتن نقش الگویی برای مربی و تلاش برای تقویت قدرت تفکر و خردورزی را از دیگر ویژگی‌های یک مربی نمونه دانست.
او در پایان افزود: مربی باید برای تک‌تک بچه‌ها و مخاطبان برنامه داشته باشد و برای عضوی که سال‌ها در کانون می‌ماند، برنامه ویژه‌ای را طراحی کند. یک برنامه مشترک را نمی‌شود برای همه مخاطبان اجرا کرد. نیروهای آینده ما باید از میان اعضای امروز مراکز باشند.
محسن فضلی؛ معاون فرهنگی کانون نیز طی سخنانی از دشواری‌‌ها و مسئولیت‌های انتخاب کردن گفت و تفاوت‌های آفرین‌گویی امسال را با سال‌های پیش برشمرد.
وی تصریح کرد: ما تلاش کرده‌ایم بخشی از مسئولیت انتخاب، متوجه استان‌ها باشد. چرا که همکاران در استان نزدیک‌ترین افراد به حوزه عمل مربیان هستند. این انتخاب جمعی و گسترده ضریب اشراف بر کار را در حوزه فعالیت‌ها بیشتر می‌کند.
فضلی به نرم‌افزار مربوط به انتخاب مربیان که در سال جاری طراحی و برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفته است نیز اشاره کرد و افزود معاونت فرهنگی بر آن است که کاستی‌ها و مشکلات مربوط به این نرم‌افزار را به حداقل برساند.
او همچنین از تمرکز گروه انتخاب بر جوهره اصلی کار یعنی مقام و منزلت فرهنگ و هنر گفت و ادامه داد: «در جوهره موفقیت نباید تبعیضی وجود داشته باشد. این نگاه در انتخاب نوع تقدیر و میزان پاداش‌ها هم تاثیر گذاشته است. ما تمرکز را از حوزه مالی برداشتیم و ضریب انتخاب‌شوندگان را بیشتر کردیم و در حوزه پاداش همه عزیزان را یکسان دیدیم.»
معاون فرهنگی کانون افزود: «با اینکه نرم‌افزار به همه امکان شرکت در این رقابت را می‌دهد اما نباید ما را از خدمتگزاران صدیقی که در کنارمان هستند و خودشان را در معرض دید ما قرار نمی‌دهند، غافل کند.»
محسن فضلی خطاب به برگزیدگان گفت انتخاب‌شدگان باید بدانند که کارشان سخت‌تر شده‌است و اکنون باید ثابت کنند که انتخاب‌شان درست بوده‌است. آنها باید با جد و جهد انرژی جدیدی را به مجموعه بیافزایند و حرکت‌های وسیع‌تری را ایجاد کنند.
قصه‌گویی حمیدرضا مردمی و طاهره بشیر، به همراه اجرای نقالی توسط گروه بسته نگار؛ متشکل از اعضای مرکز فرهنگی هنری شماره 10 استان تهران به سرپرستی مهرناز قربانعلی، از بخش های اصلی این برنامه بود که با استقبال مخاطبان همراه شد. بشیر که قصه «گوسفندی که کوچک بود» را با زبان اشاره تعریف می‌کرد، همه حاضرین را به مشارکت دعوت نمود و در خصوص مراکز فراگیر کانون نیز توضیحاتی داد.
«آفرین‌گویی» آیین تجلیل از مربیان و کارشناسان نمونه با اهدای جوایز به منتخبین ادامه یافت و با گرفتن عکس‌‌های به یاد ماندنی به پایان رسید.