کد خبر: 235477
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷
بازدید 4117
ایرانیان بنیان‌گذار نقالی بوده‌اند

ایرانیان بنیان‌گذار نقالی بوده‌اند و با نقالی در مراسم‌هایی مانند آیین باران و آیین بعد از شکار به تقویت و بقای این هنر اصیل کمک کرده‌اند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، دکتر سهیلا نجم استاد ادبیات نمایشی در نشستی تخصصی که در حاشیه‌ی مرحله‌ی استانی هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در استان تهران برگزار شد، با بیان این مطلب یادآوری کرد که هنر نقالی در ایران در گذشته از اهمیت زیادی برخوردار بود چرا که به عنوان یک رسانه تلقی می‌شد و از این طریق قهوه‌خانه‌ها به محلی برای ارتباط مردم جامعه تبدیل شده بود.
این استاد دانشگاه توضیح داد که هنر نقالی در زمان صفویه و قاجاریه از رشد زیادی برخوردار شد و رونق پیدا کرد.
دکتر نجم همچنین یادآور شد که یک نقال باید بتواند در کنار سرگرم‌کنندگی حرف‌هایش را به خوبی به مخاطبان انتقال دهد.
به اعتقاد این مولف حوزه‌ی ادبیات نمایشی، کلام و نگاه نقال می‌تواند به کیفیت این انتقال کمک کند و یک نقال، حتی اگر بسیار هم باسواد باشد بدون نفوذ کلام موفق نخواهد بود.
دکتر نجم به مخاطبان این نشست گفت که یک نقال باید به این نکات توجه کند که چه زمانی خوشحال باشد یا عصبانی یا چه زمانی مقدمه یا شعرهایش را بیان کند.
در این نشست  که از ساعت 15 تا 17:30 بعدازظهر روز دوشنبه 28 مهر 93 به طول انجامید تعدادی از مربیان شرکت کننده در جشنواره قصه‌گویی حضور داشتند.
مرحله‌ی استانی هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی کانون استان تهران روز 29 مهر با معرفی برگزیدگان، به کار خود در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پایان داد.