کد خبر: 235497
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴
بازدید 1916
تابستان پر کار مراکز به هفته ملی کودک گره خورد

آخرین روزهای تابستان مراکز پس از آماده سازی فضا و برنامه‌ریزی‌های گسترده با هفته ملی کودک همراه شد تا علاوه بر جمع‌بندی فعالیت‌های سه ماهه تابستان، این هفته هر چه با شکوه‌تر برگزار شود.

به گزارش روابط‌ عمومی اداره کل استان تهران مراکز روزهای پایان تابستان را با ویژه برنامه‌های متعددی به پایان بردند.

- مرکز فرهنگی هنری اسلامشهر 1 در این روزها میزبان حضور دکتر حسین طلا، نماینده مردم ری، شمیرانات و اسلامشهر در شورای مجلس شورای‌اسلامی و صالح احدی شهردار منطقه 2 اسلامشهر بود. میهمانان ضمن بازدید از آثار اعضا با آن‌ها به گفتگو نشستند وحرف‌ها و دغدغه‌هایشان را شنیدند.

بازدید بچه‌های روستای چیچکلو در روزهای پایانی تابستان بخش دیگری از فعالیت‌های مرکز فرهنگی اسلامشهر 1 پیش از آغاز هفته ملی کودک بود.

در این بازید بچه‌های روستا پای قصه‌های شنیدنی مربیان نشستند و در کارگاه‌های نقاشی، سفال و خوشنویسی شرکت کردند.

- مرکز فرهنگی هنری فراگیر شماره 24 مسابقه بزرگ « من و خانواده ام » را در دو روز 8 و 9 شهریور برای اعضای دختر و پسر و خانواده‌هایشان تدارک دید. در این مسابقه که 20 گروه شرکت کننده به رقابت پرداختند و به سوالاتی پیرامون موضوعات خانوادگی پاسخ دادند.

حضور در این مسابقه به شرکت‌کنندگان کمک می کرد تا میزان اطلاعات و شناختشان را از یکدیگر محک بزنند.

برگزاری جشنواره اتل متل در نیمه شهریور ماه نیز از دیگر فعالیتهای مرکز فراگیر 24 در پایان تابستان بود. در این جشنواره که برای اعضای دختر و پسر گروه‌های سنی الف، ب، ج و د و برخی از والدین طراحی شده بود هز شرکت کننده بهترین بازی گروهی را که خود طراحی کرده بود، معرفی می‌کرد و دوستانش را به شرکت در این بازی دعوت می‌نمود. این برنامه با هدف احیای فرهنگ بازی و شادی طراحی شده بودو بیش از 50  نفر از اعضا در آن شرکت کردند.

- مرکز فرهنگی هنری شماره 17 با دعوت از زهرا خداوردیان، کارشناس ارشد روانشناسی بیش از 20 عضو کودک و نوجوان را با «نکات کلیدی مهارت شناخت خود و چگونگی رویارویی با هیجانات » آشنا کرد. این نشست در راستای آموختن مهارت‌های زندگی برگزار شد و اعضا در آن به گروه‌های کوچک‌تر تقسیم شدند و به شناخت و بیان هیجانات خود پرداختند. صحبت‌های کارشناس و میهمان برنامه و پاسخ‌گویی او به سوالات اعضا پایان بخش این نشست بود.

این برنامه روز 2 شهریور از ساعت 11:30 تا 13 به طول انجامید.

مرکز شماره 17 استان صبح روز ششم شهریور نیز جشن ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر را با حضور 16 عضو دختر مرکز برگزار کرد.

شعرخوانی از کتاب « آمدی در شهر ما گل کاشتی» توسط اعضا، بازی و اهدای جایزه از بخش‌های اصلی این برنامه بود.

- مرکز فرهنگی هنری شماره 27 استان تهران اعضا در روزهای پایانی تابستان برای شرکت در بازدید علمی و تفریحی به باغ پرندگان رفتند و روزی شاد و پر نشاط را در کنار هم تجربه کردند. برگزاری جشن ولادت حضرت معصومه در روز 5 شهریور برای 30 عضو کودک دختر دیگر فعالیت مرکز فرهنگی هنری شماره 27بود. در این جشن کتاب « بزرگترین دختر عالم» با شیوه‌ای خلاقانه برای بچه‌ها معرفی شد.

اعضا همچنین کارت پستال‌هایی زیبا را با موضوع فرشتگان کوچک طراحی و آنها را به دختران غزه تقدیم کردند. بازی و همخوانی آواز و سرود و دعا برای دختران مظلوم غزه از بخش‌های دیگر برنامه در مرکز شماره 27 بود.

- در مرکز علوم استان تهران روز 2 شهریور 50 عضو از مرکز علوم و ستاره‌شناسی نیاوران دیدن کردند. در این مرکز که شامل چندین سالن علمی مختلف بود اعضا توانستند از سالن آزمایش‌های فیزیک، آزمایش‌های شیمی، بازی‌های فکری، سالن لیزر، وزن روی سیارات و تالار کهکشان دیدن کنند. در بخش اول اعضا از تالار کهکشان دیدن کرده و اطلاعات مفیدی را به اطلاعات نجومی خود افزودند. در سالن لیزر راهنمای این بخش برای اعضا توضیح داد که نور لیزر هنگامی که بخار آب وجود دارد به صورت خطی دیده می‌شود و لحظات شاد و علمی را برای بچه‌ها به وجود آورد.

در سالن وزن اعضا روی وزنه‌هایی که هر کدام نشان دهنده‌ی وزن آنها در روی سیارات مختلف و خورشید بود خود را وزن کردند.

در سالن آزمایشات فیزیک اعضا با قرقره‌ها، قانون فیزیکی خطای دید، قانون فیزیکی گریز از مرکز، گهواره‌ی نیوتن، قانون میرایی صدا قانون آینه‌ها به صورت عملی آشنا شدند.

 در سالن بازی اعضا با استفاده از از ابزار‌ها بازی‌هایی متفاوت را تجربه کردند. 

همچنین صبح روز چهارشنبه پنجم شهریور 20عضو از اعضای مرکز شماره 41 قزوین از مرکز علوم استان تهران بازدید کردند.

این اعضا که از علاقمندان به مبحث زیست و نجوم بودند از بخش‌های رباتیک، نجوم و زیست‌شناسی دیدن و اطلاعاتی را از کارشناسان این بخش‌ها دریافت کردند.

هاشمی کارشناس فرهنگی استان قزوین در حین بازدید از قسمت‌های مختلف این مجموعه به همراه اعضا از نیاز مراکز شهرستان‌ها به کتابخانه‌های تخصصی گفت تا اعضا بتوانند از این فرصت‌ها در استان‌های خود بهره‌مند شوند.

پایان بخش این برنامه رصد خورشید توسط اعضا بود که برای نوجوانان بسیار جالب و دیدنی بود.

- اسدالله شعبانی شاعر و نویسنده کودک و نوجوان مهمان تابستان مرکز فرهنگی هنری نسیم‌شهر بود. او روز پنج شنبه 30 مرداد در میان 100 نفر از اعضای مرکز نسیم شهر حضور یافت و از خودش،‌ شعرها و بچه‌هایش حرف زد و مخاطب شعرهای شنیدنی اعضا شد. سپس با دقت و حوصله به سوالات تک تک اعضا پاسخ گفت.

مرکز فرهنگی هنری نسیم‌شهر پیش از برگزاری برنامه میهمان تابستان با معرفی شخصیت، پخش کلیپ از زندگی اسدالله شعبانی،‌ معرفی آثار، شعرخوانی و تصویرسازی شعرهای او فضا را برای آشنایی اعضا با این شاعر فراهم کرده بود.

مرکز فرهنگی هنری شماره 42 استان تهران نیز با برگزاری جشن ویژه ولادت حضرت امام رضا علیه‌السلام، نویسنده رمان دلقک را به میان اعضا آورد. هدا حدادی در جمع بچه‌ها از چگونگی نوشتن این رمان و سایر آثارش سخن گفت. او که فعالیت‌های جدی در حوزه تصویرگری را نیز در کارنامه دارد توصیه‌هایی را برای بهتر نوشتن بیان کرد و به سوالات اعضا در این زمینه پاسخ گفت.

- مرکز فرهنگی هنری شهریار در پایان تابستان اردوی اعضای فعال در کارگاه‌های ادبی خود را در پارک بهمن شهریار برپا کرد. این اردو روز 26 شهریور برگزار شد تا اعضا با انگیزه‌ای تازه فعالیت‌های ادبی خود را ادامه دهند.

روزهای 19 و 23 شهریور نیز اعضای این مرکز با حضور در باغ عقیق استان البرز در اردویی تفریحی آموزشی شرکت کردند. همچنین 10 شهریور به مناسبت روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه به زیارت امامزاده هادی(ع) شهریار رفتند.

جشن ماسک شخصیت‌های داستانی نیز در همین زمان در مرکز شهریار برگزار شد تا اعضا با ساخت ماسک شخصیت‌های داستان مورد علاقه‌شان، به معرفی کتاب‌های خواندنی مرکز بپردازند. این حرکت سبب بالا رفتن رکورد امانت کتاب در مرکز شد و کتابخوانان برتر این فرصت را یافتند که در فستیوال کتابخوانی شرکت کنند.

مرکز فرهنگی هنری شماره 23 استان نیز روز اول شهریور ماه فضایی خاطره انگیز را  برای اعضای مرکز تدارک دید. این مرکز با برگزاری برنامه « قهرمان شاد کتاب‌هایم » 50 عضو کودک و نوجوان مرکز را با قهرمان‌های عجیب و شاد کتاب‌هایی موجود در مرکز آشنا کرد. اعضا در این برنامه کتاب‌های را که شخصیت‌های شاد و متفاوت دارند انتخاب کردند و ماسک این قهرمان داستانی را ساختند. سپس به نقش‌آفرینی و اجرای نمایش‌های شاد و طنز پرداختند.

این برنامه علاوه بر ترویج فرهنگ کتابخوانی و ایجاد لحظه‌هایی متفاوت برای اعضا به تقویت اعتماد به نفس آنها نیز کمک می کرد.

همچنین مرکز 23 با دعوت از امیر سهیلی؛ نقش‌آفرین شخصیت سلطان و گلدون‌خان در برنامه‌های کودک تلویزیون، هیجان را به جمع مخاطبان آورد. سهیلی با اجرای زنده در برابر بچه‌ها به اشتیاق آنها پاسخ گفت و لحظاتی سراسر شادی را برای آنها بوجود آورد.

- مرکز فرهنگی هنری شماره 35 استان تهران روز ششم شهریور میزبان عباس تربن شاعر کودک و نوجوان بود. اعضا که پیش از حضور شاعر با آثار و کتاب‌های او آشنا شده بودند در این روز سوالات خود را در خصوص شعر، شاعری و فضاهای شاعرانه از او پرسیدند. شاعر کتاب « ماه روی صندلی» از خاطراتش برای بچه‌ها گفت و با اشتیاق شعرهای اعضای مرکز را شنید و درباره شان صحبت کرد. در این برنامه اعضایی از مراکز فرهنگی هنری شماره 2 استان تهران نیز حضور داشتند.

- مرکز فرهنگی هنری شماره 38 فعالیت‌های خود را در فصل تابستان با موضوع طنز طراحی و اجرا کرده بود. در همین راستا این مرکز در میانه شهریور ماه با دعوت از امیر سهیلی بازیگر نقش سلطان در برنامه‌های تلویزیونی جشنی شاد و متفاوت را برای اعضا برگزار کرد. میهمان مرکز با بیان مسابقه کاری اش نمونه‌ای از اجرای نقش خود را در برنامه‌های کودک برای بچه‌ها به نمایش گذاشت.

- مرکز فرهنگی هنری فراگیر شماره 11 استان تهران نیز روز 11 شهریور با برگزاری فینال مسابقات شطرنج برای گروههای سنی مختلف 20 گروه شرکت کننده را با رقابتی هیجان انگیز همراه کرد. در پایان این مسابقه علی جهان سیر، بهاره کشاورز و وندا زاهدی توانستند رتبه‌های نخست را به خود اختصاص دادند.

در پایان شهریور ماه نیز مراکز برنامه ریزی‌های خود را جهت برگزاری هفته ملی کودک به پایان رساندند. بسیاری از برنامه‌ها ریشه در فعالیت‌های فصل گذشته داشت و فعالیت‌های ویژه هفته کودک در اغلب مراکز با برگزاری نمایشگاه‌های فصل تابستان همراه بود.

هفته ملی کودک از نیمه مهر آغاز شد و تا 22 مهر ادامه یافت.