نشست تخصصی روش‌شناسی نقد و بررسی کتاب‌های هنر و سرگرمی

بیش از چهل مربی از مراکز کانون استان تهران در نشست تخصصی روش‌شناسی نقد و بررسی کتاب‌های هنر و سرگرمی شرکت کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل استان تهران این نشست با حضور جمال‌الدین اکرمی شاعر، نویسنده و تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان برگزار شد تا مربیان با روش نقد و بررسی کتاب‌های هنری آشنا شوند.
مربیان در ابتدای نشست به معرفی کتاب‌های هنری موجود در مرکز پرداختند و کتاب‌های مورد علاقه‌شان را در این حوزه برشمردند. سپس اکرمی درخصوص کتاب‌های کاربردی ردپای چند هنر در آنها دیده می‌شود توضیح داد و از مربیان خواست در فضایی کارگاهی به بررسی و تحلیل کتاب‌های موجود در جلسه بپردازند.
مشارکت فعال مربیان فعال سبب شد مباحث گسترده‌تر مطرح شود و مطالب بیشتری عنوان شود.
اکرمی فرایند کار اعضا در مراکز را متفاوت و غنی‌تر از مدارس دانست و آثار مربیان را قابل توجه و تامل به حساب آورد. او اظهار کرد: «در دهه‌های 60 و 70 مربیان کانون به اردوهایی در اطراف تهران می‌رفتند و با جمع‌آوری سنگ‌ها، آثار هنری زیبایی را خلق می‌کردند. آنها از دنیای پیرامون‌شان ابزارهایی را پیدا می‌کردند و کارهایی را با پارچه، برگ و... انجام می‌دادند که دیدنی بود. برخی از کتابچه‌های موجود در کانون حاصل تلاش‌های آن دوره مربیان است.»
او همچنین ادامه داد: «مربی باید بر روی فعالیتی که با اعضا انجام می‌دهد مسط باشد تا بتواند پاسخگوی خوبی برای سوالات آنها باشد.»
اکرمی در مورد شاخه‌های مختلف هنری نیز صحبت کرد و توضیحاتی را ارائه کرد. او ضمن بیان اینکه: «کاردستی هنر مطلق نیست، پلی است برای رسیدن به هنر»  از ارتباط میان هنرها در کتاب‌های مختلف سخن گفت.
جمال‌الدین اکرمی اعتقاد داشت: «در قضاوت آثار هنری نظرها نسبی است. ممکن است کتاب خوبی با قضاوت یک مخاطب نادیده گرقته شود و یا کتاب ضعیفی با استدلال یک فرد مورد پسند قرار گیرد.»
وی ادامه داد: «ما باید راه استفاده از کتاب خوب را به بچه‌ها یاد بدهیم. این که بچه‌ها به سراغ یک کتاب نمی‌روند یا از کتابی استفاده می‌کنند، دلیل ضعف یا قوت یک اثر نیست.»
جمال‌الدین اکرمی عنوان کرد هر چه تصویر خلاقانه‌تر باشد کتاب زیباتر خواهد بود.
در این نشست فرم گزارمان‌نویسی مربوط به بررسی کتاب‌های هنری نیز مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
نشست تخصصی روز چهارشنبه 28 آبان از ساعت 14 تا 16 در سالن کنفرانس شماره 1 مجموعه آفرینش‌های فرهنگی هنری حجاب برگزار شد و حسین مؤذن مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون نیز میهمان ویژه آن بود.