« ماراتن کتابخوانی در مراکز استان تهران »

در هفته کتاب و کتابخوانی مراکز استان تهران با برگزاری برنامه‌های منسجم زمینه را برای ارتقای فرهنگی کتابخوانی در میان اعضا و والدین فراهم کردند.

به گزارش روابط عمو‌‌می ‌اداره کل کانون استان تهران، در مرکز فرهنگی هنری شماره 12 با دعوت از مدارس برنامه‌هایی همچون ساخت تابلوی کتاب، بازدید از نمایشگاه آثار اعضا، پخش فیلم‌های مطرح کانون و... را به اجرا درآورد.
اعضا و مربیان این مرکز همچنین علاوه بر عیادت از کودکان بستری در بیمارستان ضیائیان و اهدای کتاب به آنها، زنگ کتابخوانی را روز 24آبان در مدرسه دخترانه هاجر به صدا درآوردند.
ویژه برنامه هفته کتاب و کتابخوانی نیز با حضور اعضای جدید و قدیمی کتابخوان مرکز برگزار شد که با قصه‌گویی مربیان، مداحی اعضای نوجوان و اهدای جوایز به اعضای فعال و کتابخوان مرکز همراه بود. در این جشن که روز چهارشنبه 28 آبان به اجرا درآمد، شهلا انتظاریان مترجم کتب علمی نیز در این روز میهمان اعضای کتابخانه بود و در نشستی صمیمی با آنها گفتگو کرد.
- در مرکز فرهنگی هنری نسیم‌شهر مسابقه کتابخوانی «مار و پله» به اجرا درآمد. این مسابقه از 17 تا 22 آبان ادامه داشت و مخاطبان گروه‌های سنی ب، ج و د می‌توانستند در آن شرکت کنند. اعضا عناوین کتاب‌های مشخص شده را از یک ماه پیش دریافت کرده‌بودند و با مطالعه آنها می‌تواتنستند وارد این مسابقه مهیج شوند.
برگزیدگان این مسابقه روز 24آبان ‌ماه طی مراسمی مورد تقدیر قرار گرفتند. در این جشن اعضای کتابخوان نیز معرفی شدند و هدایای خود را دریافت کردند. بیش از 60 نفر از اعضا در این مراسم شرکت کردند و اجرای نمایش، برگزاری مسابقه و ... از بخش‌های دیگر برنامه بود.
- یکی از اعضای مرکز فرهنگی هنری اسلامشهر1 در هفته کتابخوانی با سیدمهدی شجاعی به گفتگو نشست تا مخاطبان کودک و نوجوان نویسنده کتاب «پدر، عشق، پسر» را بیشتر بشناسند. عسل اسمعیلی کتابخوان برتر سال 92 در مرکز فرهنگی هنری اسلامشهر1 سوالات خود را پیرامون آثار این نویسنده مطرح کرد و سیدمهدی شجاعی نیز با دقت و حوصله به تک‌تک سوالات پاسخ گفت.
- مرکز فرهنگی هنری شماره 2 در این هفته «دست‌های تنهای من» را از دریچه نگاه اعضا نقد و بررسی کرد. اعضا انتقادات، پیشنهادات و نظرات خود را درخصوص این کتاب بیان کردند و ویژگی‌های کتاب مناسب برای نوجوانان را برشمردند.
همچنین والدین و اعضا این امکان را داشتند که با شرکت در مسابقه‌ای جذاب یکی از اشکال کتاب «کاغذ بازی» را بسازند و اثرشان را در قالب کارت‌پستال همراه با پیامی در مورد کتابخوانی در معرض دید عموم قرار دهند. برگزیدگان این مسابقه مشخص و در جشن اعضای کتابخوان از آنان تقدیر به‌عمل آمد.
این مرکز همچنین بازدید مدارس و عیادت از کودکان بستری در بیمارستان تخصصی شهیدفهمیده و اهدای کتاب به آنان را نیز در برنامه‌ کاری خود داشت.
- در مرکز فرهنگی هنری فراگیر شماره 20 استان تهران مربیان در مدرسه‌های اطراف کتابخانه و مدارس استثنایی معلولین حاج‌بابایی حضور یافتند تا مخاطبان بیشتری را با فعالیت‌های کتابخوانی آشنا کنند. در این روز نمایش عروسکی، موسیقی و مسابقه نیز برای اعضا مرکز اجرا و به کتابخوانان برتر جوایزی اهدا شده‌است.
برپایی نمایشگاه در هفته کتاب و کتابخوانی، برگزاری ویژه برنامه با همکاری شهرداری منطقه11 و همشهری محله و همکاری با کانون حر، بنیاد رفاه کودک و فرهنگسرای رازی از دیگر فعالیت‌های مرکز فراگیر20 در این هفته بود.
مرکز فرهنگی هنری فیروزکوه نیز راهپیمایی کاروان کتاب را با حضور دانش‌آموزان به سمت نمایشگاه کتاب دانشگاه آزاد فیروزکوه برپا کرد و علاوه بر آن مربی‌ مسئول و مربیان مرکز با حضور در مدارس فیروزکوه با مخاطبان کودک و نوجوان درخصوص فرهنگ کتابخوانی گفتگو کردند. برگزاری مسابقه بزرگ کتابخوانی با عنوان «درباره عاشورا بیشتر بدانیم» و جلسات و کارگاه‌های نقد و بررسی کتاب به همراه قصه‌گویی و تقدیر از نویسندگان کوچک مرکز و تقدیر از اعضای برگزیده کتابخوان از بخش‌های دیگر برنامه در مرکز فیروزکوه بود.
مرکز فرهنگی هنری شماره 21 استان برپایی نمایشگاهی از آثار اعضای عادی و فراگیر را در دستور کار داشت. در این نمایشگاه آثاری که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با فعالیت‌ کتابخوانی مرتبط هستند در خانه کتاب به نمایش درآمد. در مراسم بزرگداشت هفته کتاب مرکز نیز اعضای فراگیر در کنار اعضای عادی حضور داشتند و شاهد برنامه‌های متنوعی همچون قصه‌گویی، شعرخوانی، مسابقه، نمایش و... بودند. جایزه اعضای کتابخوان این مرکز حضور در یک اردو برای دیدن نمایش خواهد بود. برگزاری نشست ویژه کتابخوانی با حضور اعضای نوجوان، اعضای ارشد و مربیان در ارتباط با ماندگارترین کتاب‌هایی که تاکنون خوانده‌اند، برپایی بحث آزاد با موضوع کتاب‌هایی که بچه‌ها به آن علاقه ندارند و برگزاری آموزش فشرده زبان اشاره و خط بریل از دیگر برنامه‌های مرکز فراگیر21 در این هفته بود.
- در مرکز فرهنگی هنری شماره 22 استان نیز جشن کتاب در روز سه‌شنبه 27آبان با حضور مرجان بابامرندی تصویرگر و مربی هنرمند کانون برگزار شد و مرندی در مورد هنر تصویرگری و تاثیر کتابخوانی بر رشد فکر انسان با اعضا گفتگو کرد.
گردهمایی اعضای کتابخوان، کتابیار و انجمن کتابخوانی، برپایی جشن کتاب در میدان چهارصد دستگاه با رویکرد ترویج فرهنگ کتابخوانی در محله، برگزاری مسابقه و برپایی نمایشگاه آثار اعضا با محوریت کتاب از برنامه مرکز 22 در هفته کتاب و کتابخوانی بود.
- مرکز فرهنگی هنری شماره 33 با معرفی کتاب‌های پرخواننده، کم‌خواننده و جدید، معرفی اعضای باشگاه و انجمن کتابخوانی و کتابیاران به استقبال هفته کتاب و کتابخوانی رفت. برگزاری جلسات بحث آزاد مشترک بین اعضا و انجمن مادران کتابخوان با موضوع «چه بخوانیم؟» معرفی، مطالعه گروهی و نقد و بررسی کتاب‌ ماهی سرخ شده توسط اعضا، اولیا و مربیان در روز 25آبان، برگزاری جشن کتابخوانی در روز 29آبان، دعوت از مدارس، برپایی مسابقه کتابخوانی و دعوت از نسرین خنجری؛ نمایشنامه‌نویس جوان به عنوان میهمان ویژه، از دیگر برنامه‌های این مرکز در هفته کتاب و کتابخوانی بود.
- مرکز فرهنگی هنری دماوند در طی هفته کتابخوانی از روز 24آبان تا آذر در نمایشگاه بزرگ کتاب این شهرستان که به همت اداره ارشاد اسلامی شهر دماوند برگزار شده‌بود حضور داشت. مربیان این مرکز با فعالیت‌های قصه‌گویی، نقاشی، کلاژ و... مخاطبان را با فعالیت‌های کانون آشنا کردند. این نمایشگاه هر روز از ساعت 9 تا 19 پذیرای علاقمندان بود.
- مرکز فرهنگی هنری سولقان با دعوت از مهری محمدی؛ شاعر و نویسنده نیشابوری ویژه برنامه هفته کتاب و کتابخوانی را برگزار کرد.
محمدی ضمن توصیه مخاطبان به کتابخوانی تصریح کرد: «کتاب خواندن هنر است. کتاب‌ها دوستانی بسیار مهربان و رئوفند. در کمترین فرصت بیشترین بهره را به مخاطب می‌دهند. هر کجا که بخواهی سراغت می‌آیند و در هر حال با تو سخن می‌گویند.» محمدی این هفته را به مخاطبان تبریک گفت و برای آنها قصه‌گویی کرد. حبیب ‌ابن مظاهر، خارکن پیر و آسیابان از قصه‌‌هایی بود که توسط این نویسنده بیان شد.
فعالیت‌های مربوط به کتابخوانی علاوه بر این هفته در طول سال نیز در مراکز استان تهران با جدیت ادامه خواهد داشت.