کد خبر: 241391
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲
بازدید 3317
جشن روز نجوم در رصدخانه زعفرانیه

رصدخانه آموزشی زعفرانیه هم‌زمان با روز جهانی «نجوم»، جمعه (4اردیبهشت) با برنامه‌هایی متنوع میزبان مخاطبان بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان تهران، رصدخانه زعفرانیه طبق روال سال‌های گذشته پانزدهمین روز «نجوم» را با حضور اعضای قدیم، جدید و مدرسان رصدخانه جشن گرفت.
در این جشن تعدادی از دانش‌آموزان دبستانی به عنوان نماد سیاره‌های منظومه شمسی، خورشید و دنباله‌دارها انتخاب شدند. این بچه‌ها به کمک خانواده‌ها لباس مناسب تهیه کرده و با در دست داشتن نماد سیاره‌شان در میان جمعیت راه می‌رفتند و برای مراجعان درباره ویژگی آن سیاره توضیح می‌دادند.
در این برنامه مخاطبان از سخنرانی‌های علمی با موضوعاتی چون آلودگی نوری و ماموریت‌های فضایی بهره بردند. سخنرانان عده‌ای از منجمان آماتور کشور بودند که می‌توان از حامد میرزاخلیل، فریدا فارسیان، محمدرضا نوروزی، آریا صبوری، پیمان اکبرنیا و مریم فعالخواه نام برد‌.
گفتنی است، علاوه بر غرفه‌های علمی اعضای رصدخانه، از چند گروه نجومی دیگر نیز برای شرکت در برنامه دعوت شده بود.
براساس این خبر، «تاریخ نجوم»، «گردونه آسمان»، «فرازمینی‌ها»، «گرانش»، «شناسنامه»، «کیهان‌شناسی»، «کودک»، «گروه نجومی»، «آلودگی نوری»، «منظومه شمسی»، «کپلر»، «تلسکوپ»، «ساعت آفتابی»، «دریایی‌ها»، «رصد» و «راز پله» از جمله‌ غرفه‌های بودند که با برنامه‌های متنوعی مخاطبان را با خود همراه کردند. به عنوان نمونه می‌توان گفت، در غرفه «تاریخ نجوم» از تحولات علم نجوم در گذر زمان صحبت شد. در غرفه «گردونه آسمان» معرفی ابزاری به نام گردونه موضوع اصلی بود تا آنجا که مخاطبان آموختند چگونه از این ابزار برای پیدا کردن اجرام آسمانی کمک بگیرند.
همچنین در غرفه «فرازمینی‌ها» از امکان وجود حیات در سایر نقاط کیهان صحبت به میان آمد. غرفه «شناسنامه» به مراجعان شناسنامه‌هایی داد که در آن وزن و سن آن‌ها در سایر سیارات منظومه شمسی نوشته شده بود.  غرفه «کیهان شناسی» از ابعاد عالم سخن می‌گفت و غرفه «رصد» با استفاده از آسمان‌نمای دست ساز که روی سقف گنبد رصدخانه ترسیم شده بود برای علاقه‌مندان صور فلکی و افسانه‌های آن و کاربرد آن‌ها را در دنیای امروز بیان کرد.
از مهمانان ویژه این برنامه می‌توان از سیاوش صفاریان‌پور نام برد که از سال ۱۳۸۰ به ساخت برنامه «آسمان شب» می‌پردازد.